هنگام وقوع زلزله باید هوشیار بود ‌

هنگام وقوع زلزله باید هوشیار بود ‌

http://www.bananews.ir/‌ایران کشوری است زلزله خیز. زلزله‌های مختلف قرن اخیر گواه این است که هیچ نقطه ای از خاک سرزمین مان از این حادثه طبیعی مصون نیست. زلزله مثل گردش زمین، باد و طوفان و یا درخشش خورشید و آمدن باران، پدیده ای کاملاً طبیعی، انکار ناشدنی، اما چاره پذیر است. واقعیت تلخ این است که انسان‌ها را زلزله نمی‌کشد بلکه خانه‌های سست بنیاد می‌کشد.

به گزارش بنانیوز؛  به نظر دانشمندان زمین حدود ۴٫۶ میلیارد سال پیش تشکیل شده است. از آن زمان سطح زمین بصورت تدریجی طی مراحل مختلف شکل گرفته است. به احتمال زیاد زمین میلیون‌ها سال پس از یک انفجار در فضا ایجاد شده است. این انفجار حجم عظیم و وسیعی از گاز و ذرات گرد و غبار ایجاد کرده است. دانشمندان فکر می‌کنند ذرات به یکدیگر متصل شده و به هم جوش خورده‌اند‌ تا توده‌های عظیمی از مواد مذاب شده‌ که بالاخره تبدیل به سیارات امروزی شده‌اند را ایجاد کنند.

صفحات زمین به طور مستمر در مسیرها و جهات مختلف در حرکت هستند. اگر چه این حرکت بسیار کند انجام می‌شود، صفحات بطور متوسط ۵ سانتی متر (۲ اینچ) در سال حرکت می‌کنند‌ که تقریبا برابر میزان رشد ناخن است. به دلیل اینکه همه صفحات به هم متصل هستند، حرکت هر یک از صفحات یک تاثیر برخوردی دارد که حرکت تدریجی همه صفحات اطراف خود را ایجاد می‌کنند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و اینکه هنگام وقوع زلزله باید چه کارهایی انجام داد، خبرنگار ایسنا سراغ یک کارشناس ارشد زمین شناسی رفته تا با وی گفت‌وگو کند.

عزیز راهداری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: زلزله زمانی اتفاق می‌افتد که سنگ‌های ناحیه‌ای از پوسته جامد زمین مقاومت خودشان را در مقابل نیروهایی که از داخل زمین به آنها وارد می‌شود، از دست بدهند و بطور ناگهانی شکسته شوند و این شکستگی همراه با جابجایی سنگ‌های زمین را گسل نامیده و تکان‌های ناشی از آن را زمین لرزه می‌گویند.

وی افزود: همان طور که از اسم آن پیداست زمین لرزه باعث لرزاندن زمین می شود و احتمال آنکه با شدت‌های مختلفی در مقیاس ریشتر خود را نشان بدهد، هست. البته به گفته خیلی از محققان استان سیستان و بلوچستان که یک منطقه کویری محسوب می‌شود، روی یکسری لایه هایی از ریگ قرار گرفته است و احتمال اینکه زلزله با مقیاس بالا بر آن اعمال شود، کمتر است.

وی تاکید کرد: یک زلزله را با مقیاس ریشتر نشان می‌دهند که انواع مختلفی دارد که شامل زلزله رمبشی‌ که عمق کانونش کم است، اما خرابی‌ها و خسارت‌های آن زیاد است. مورد دوم زلزله آتش‌فشانی‌ که زیاد خسارت و خرابی ندارد‌ و مورد سوم زلزله‌های زمین ساختی که تعداد آنها خیلی بیشتر از دو نوع دیگر زلزله است و اغلب بسیار شدید و تولید خرابی‌های زیاد می‌کند.

وی ادامه داد: در هنگام وقوع زلزله باید هوشیار بود و سریع خود را کنار اشیای بزرگ مانند مبل و اجسام محکمی که در مقابل ضربه کمتر فشرده می‌شوند و فضای خالی در مجاور خود باقی می‌گذارند، قرار دهید.

همچنین اگر زلزله در هنگام شب و زمانی که شما در رختخواب خود هستید، اتفاق بیفتد، کافی است که از روی تخت به پایین بغلتید، زیرا یک فضای ایمن و مناسب در اطراف تخت وجود دارد.

راهداری در پایان گفت: اگر شما هنگام وقوع زلزله در حال تماشای تلویزیون هستید و فرار از در یا پنجره برایتان به سادگی امکان پذیر نیست در وضعیت جنینی در کنار کاناپه یا صندلی بزرگ خم شوید و حالت آخر این است که به دیوارهای محیطی ساختمان نزدیک شوید و یا در صورت امکان به بیرون از آنها بروید تا از آسیب دیدگی ناشی از زلزله مصون بمانید.

    نظرات