ادعای کلاهبرداری ۹۰۰ میلیون تومانی یک تعاونی مسکن مهر

ادعای کلاهبرداری ۹۰۰ میلیون تومانی یک تعاونی مسکن مهر

http://www.bananews.ir/رویای خانه دار شدن اعضای یک تعاونی مسکن مهر پس از گذشت ۷ سال انتظار با کلاهبرداری اعضای تعاونی نقش برآب شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irوقتی در ابتدا دولت دهم طرح مسکن مهر را مطرح کرد و کار را به تعاونی‌های مسکن سپرد با انتقاد بسیاری از انبوه سازان روبرو شد که معتقد بودند باید کار ساخت و ساز را به اشخاص حرفه‌ای و متخصص سپرد که در گذشته هم سابقه اجرای پروژه‌های بزرگ ساختمانی را داشتند.

اما در اوایل کار، ثبت نام از متقاضیان به این تعاونی‌ها سپرده شد و مردم هم با اطمینان از اینکه این تعاونی‌ها زیر نظر دولت کار می‌کنند و دولت بر آنها نظارت دارد، در تعاونی‌های مسکن مهر ثبت نام کردند.

البته در همان ابتدا هم برخی از این تعاونی‌ها با شگردهایی سعی داشتند تا از مردم پول بیشتری را مطالبه کنند بطوریکه باوجود اعلام دولت مبنی بر اینکه متقاضیان در ابتدای ثبت نام فقط باید یک میلیون تومان به حساب تعاونی‌ها واریز کنند اما برخی از آنها از مردم دو میلیون تومان مطالبه کرده بودند که با اعتراض عده‌ای مواجه شد اما بخش زیادی از متقاضیان این پول را هم پرداخت کردند.

 

با ادامه این روند بود که علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، کار ساخت و ساز را از تعاونی‌ها گرفت و به انبوه سازان داد و ثبت نام متقاضیان هم از طریق ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و شرکت‌های عمران شهرهای جدید انجام شد.

اما همان عده ای که در تعاونی‌ها ثبت نام کرده بودند پس از مدتی که از کار دولت گذشت و هنوز واحدهایشان به سرانجام نرسید متوجه عمق فاجعه و مشکلاتی که برای آنها بوجود آمده است، شدند.

در واقع هنگامی که واحدهای مسکن مهر توسط انبوه سازان در حال ساخت بود و به مرحله پایانی رسیده بود، پروژه‌هایی که در اختیار برخی تعاونی‌ها قرار گرفته بود به جایی نرسیده بودند و پیگیری‌های اعضای تعاونی هم به جایی نمی رسید.

یکی از این تعاونی‌ها که از سال ۸۶ ثبت نام از اعضا را شروع کرده بود همان ابتدا یک میلیون تومان بابت ثبت نام مسکن مهر از متقاضیان دریافت کرد و به آنها اعلام کرد که برای تشکیل پرونده مدارک خود را به تعاونی ارسال کنید. متقاضیان هم که از نظارت اداره تعاون بر این شرکت مطمئن بودند برای تحقق رویای خانه دار شدن، تمامی درخواست‌های تعاونی را پاسخ می‌گفتند.

براین اساس، یک سال پس از ثبت نام متقاضیان، مجمعی برگزار شد و آنها اعلام کردند که تا سال آینده واحدها آماده تحویل می‌شود و دوباره در سال آینده مجمع دیگری برگزار کردند و به اعضا گفتند که واحدها در مرحله فونداسیون است و تا سال آینده ۳۳۰ واحد را تحویل می‌دهند.

اما پس از گذشت چند سال و در اواخر کار دولت دهم در حالیکه هنوز خبری از مدیران این تعاونی برای تحویل واحدها نبود، تعدادی از متقاضیان که به این موضوع مشکوک شده بودند تصمیم گرفتند تا پیگیری‌هایی را داشته باشند اما در کمال ناباوری متوجه می شوند که هیچ اثری از تعاونی نیست و شماره‌های تماس هم قطع شده است.

عدم ثبت اسامی ۱۳۰ متقاضی مسکن مهر در سامانه

عضو هیئت تسویه این تعاونی در تماس با خبرنگار مهر در این باره، گفت: ما برای پیگیری این موضوع به اداره تعاون مراجعه کردیم و در نهایت توانستیم شماره تلفن رئیس هیات مدیره را پیدا کنیم و پس از مدتی که با وی تماس گرفتیم به ما گفت که جلسه‌ای در پرند برگزار می شود و از شما هم دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در آن جلسه فقط ۱۵ نفر از اعضا بودند، افزود: مدیران تعاونی به ما گفتند که از کل اعضا فقط ما چند نفر با مشکل مواجه شدیم و بقیه واحدهایشان را تحویل گرفته‌اند در حالیکه پس از مدتی متوجه شدیم که مابقی اعضا هم واحدی را دریافت نکردند.

وی با اشاره به اینکه توانستیم شماره ۱۸۸ اعضا را به دست بیاوریم که پس از تماس با آنها متوجه شدیم که خبری از ماجرا ندارند، گفت: جلسه‌ای را با اعضا داشتیم که همه آنها می‌گفتند مبالغی را از یک میلیون تومان تا ۱۶ میلیون تومان به حساب ریخته‌اند اما در مورد تحویل واحدها با آنها تماسی نگرفته‌اند.

عضو هیئت تسویه این تعاونی افزود: پس از مراجعه به اداره تعاون، به ما اعلام کردند که اعضا می‌توانند با تشکیل مجمع اعضای هیات مدیره قبلی را تغییر دهند و با تشکیل هیات تسویه مابقی کارها را پیگیری کنند.

براساس این گزارش، هیئت تسویه این تعاونی پس از پیگیری ماجرا متوجه می‌شود که این تعاونی نه تنها کل پروژه را پیگیری نکرده است بلکه اسامی حدود ۱۳۰ نفر از اعضا را هم در سایت مسکن مهر شهر پرند ثبت نکرده بنابراین از نظر دولت چنین متقاضیانی برای مسکن مهر وجود ندارند! همچنین مدیران قبلی این تعاونی ۹۰۰ میلیون تومان از موجودی حساب را خالی کرده اند و تنها ۱۳ میلیون تومان در حساب تعاونی باقیمانده است.

در واقع این تعاونی ۴۷۸ میلیون تومان را به حساب اتحادیه تعاونی های مسکن مهر و ۳۶۵ میلیون تومان را به حساب سازنده ریخته و مابقی بدهی سازنده را هم پرداخت نکرده است. ضمن آنکه حدود ۷۰ نفر از اعضا بصورت دستی پرونده خود را برای شرکت عمران برده بودند که الان به دلیل پرداخت نشدن مابقی آورده آنها، امکان حذف نامشان از لیست وجود دارد.

در این میان، ۵۴ نفر از اعضا که در این ۶ سال پیگیری‌های بیشتری را انجام داده بودند توانسته بودند که در پرند واحدهایشان را تحویل بگیرند اما به دلیل اینکه هیات مدیره ۱۶۵ میلیون تومان پول سازنده را نپرداخته است، سازنده هم واحدها را به این تعداد تحویل نمی‌دهد.در حال حاضر سه سال از این موضوع می گذرد و سازنده هم حاضر به تحویل واحدهای این ۵۴ نفر نشده است.

براین اساس، مابقی اعضای تعاونی هم نه تنها در میان متقاضیان مسکن مهر ثبت نشده اند بلکه پول آنها هم از بین رفته و شرکت عمران پرند هم اعلام کرده است که دیگر ظرفیت خالی برای ثبت نام ندارند.

عضو هیئت تسویه این تعاونی در ادامه افزود: پس از پیگیری‌هایی که از اتحادیه تعاونی مسکن مهر تهران داشتیم متوجه شدیم که این تعاونی ۱۱۲ نفر از اعضا را به عنوان انصرافی به این اتحادیه معرفی کرده است و به آنها اعلام کرده که مبالغ آماده سازی و حق انشعاب این اعضا را به ما برگردانید به همین جهت این اتحادیه ۴۴ میلیون تومان را به شرکت عمران پرند می‌دهد و این شرکت به تعاونی می پردازد.

وی ادامه داد: همچنین یک فقره چک دیگر به مبلغ ۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان صادر می‌شود که این چک همزمان با پیگیری‌های اعضا بوده بنابراین هیات مدیره این چک را نقد نمی‌کند و به دلیل اینکه اعضا اعلام کردند که انصراف نداده اند دوباره به مبدا برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تصور ما این بود که نامه‌های جعلی با امضای اعضا برای انصراف درست کرده اند، گفت: وقتی برای رسیدگی به این موضوع به اتحادیه تعاونی مسکن مهر مراجعه کردیم به ماگفتند که به دلیل جابجایی اسناد و مدارک را گم کرده اند و در نهایت صورتجلسه ای مبنی بر اینکه اعضا انصراف نداده‌اند نوشتند اما وقتی به شرکت عمران پرند مراجعه کردیم متوجه شدیم که اسامی اعضا ثبت نام نشده است که بخواهند انصراف بدهند!

براین اساس، با گذشت چندین ماه بررسی هیات تسویه این تعاونی به دلیل اینکه اسامی متقاضیان در لیست ثبت نام متقاضیان مسکن مهر ثبت نشده است، به جایی نرسیده است ضمن آنکه هیات مدیره قبلی تعاونی هم یا در جلسات شرکت نمی‌کنند و یا اینکه از برخی دیگر آنها هیچ نشانی و شماره‌ای از آنها دردسترس نیست.

در این میان، متقاضیان مسکن مهر که از ضعیف ترین اقشار جامعه هستند و ۷ سال پیش به امیدخانه دار شدن و به اعتماد اسم پروژه دولتی که در پیش زمینه مسکن مهر آمده بود، پس انداز خود را در این تعاونی ها سپرده گذاری کردند تنها زیان دیدگان این پروژه هستند که نه تنها پس از گذشت سال ها خانه دار نشدند بلکه تمام پس انداز خود را از دست دادند.

 

مهر

    نظرات