پیشنهاد جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ؛ برگزاری دوره های تخصصی برای هلال احمر

پیشنهاد جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران ؛ برگزاری دوره های تخصصی برای هلال احمر

http://www.bananews.ir/جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران در نامه ای که برای دبیر کل سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ارسال نمود، ضمن ارائه گزارشی از کاستی های امداد رسانی در منطقه زلزله زده مورموری ایلام، آمادگی این جمعیت را جهت برگزاری دوره های تخصصی مدیریت بحران و اسکان اضطراری برای مربیان هلال احمر اعلام کرد.
به گزارش بنانیوز ، علیرضا سعیدی ، دبیر کل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی صنعت ساختمان، یکی از نکات بسیار مهم که در طی بازدید و مصاحبه با امدادگران و نجات گران استان با ان روبرو شده است را فقر اطلاعاتی و مهارتهای مورد نیاز در زمینه های زلزله شناسی پایه ؛ مدیریت بحران ، اسکان اضطراری و موقت دانست.
علیرضا سعیدی که خود به همراه کارشناسان جمعیت خطرات زلزله ایران به بازدید از ۱۵ روستای منطقه زلزله زده در مورموری ایلام رفته بود ، توزیع کمک رسانی در سطح منطقه نسبت به زلزله های ده سال گذشته که جمعیت کاهش خطرات زلزله از آن بازدید نموده است را بسیار ضعیف و نامتوازن بیان کرد.
وی متذکر شد در طی بازدید هایی که از روستاهای منطقه زلزله داشته ایم متوجه شدیم که زنان سرپرست خانوار ، با توجه به ضعف در شبکه توزیع خدمات هلال احمر در سطح منطقه به نسبت از سایر آسیب دیدگان از امکانات بسیار ناچیزتری برخوردار بوده و گاه حتی این خانواده ها را بدون امکانات حداقل زندگی مشاهده نمودیم .
وی در گفتگو با بنانیوز ادامه داد " در طی بازدید های میدانی متوجه شدیم که غربالگری جهت یافتن خانواده های خاص که نیازمند کمکهای ویژه می باشند انجام نگرفته است . این درحالی است که بطور مثال در روستای آب انار خانواده ای را مشاهده نمودیم که با دارا بودن دو کودک معلول و هفت عضو دارای یک چادر مسافرتی بودند و از امکانات حداقلی نیز بهره نبرده بودند ، در این خصوص با هلال احمر آبدانان تماس و درخواست حداقل یک چادر مناسب برای این خانواده نمودم که بتواند دختر معلول و زمین گیر خود را در ان بستری کند اما متاسفانه در پاسخ گفته شد که هرگونه خدمات از جمله چادر مناسب سطح توقع را در منطقه بالا برده و برای هلال احمر مشکل ایجاد می کند"
دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران، درباره وضعیت اسکان در این مناطق گفت " متاسفانه هلال احمر با آنکه منطقه دارای آب و هوای گرم و درجه حرارت بالای ۴۰ درجه بوده است ، اقدام به توزیع چادرهای مسافرتی به جای چادرهای دوپوش (طراحی شده برای آب و هوای گرم ) در سطح منطقه نموده است . این در حالی است که این چادرها تنها برای اسکان حداکثر چهار نفر آنهم برای سفر، نه برای اقامت و اسکان اضطراری طراحی شده است. با توجه به کیفیت جنس چادر و نوع دوخت ماندگاری بسیار پائینی نسبت به چادرهای استاندارد هلال دارد و بزودی با خراب شدن آنها با توجه به شرایط گرم و تابش مستقیم نور خورشید به مشکلات مردم افزوده خواهد شد".
به گزارش بنانیوز ؛ جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران که پس از زلزله بم تشکیل شد، یک تشکل غیردولتی متخصص در زمینه زلزله و مدیریت بحران پس از زلزله می باشد که مطابق دستورالعمل خود ، پس از هر زلزله تیمی از متخصصان و کارشناسان خود را جهت بررسی روند مدیریت بحران در آن منطقه و تهیه گزارشی جهت نشر در مجلات تخصصی و ارائه در مراکز علمی اعزام می نماید.
بامداد ۲۷ مرداد ماه زلزله ای به بزرگی ۶.۱ در مقیاس امواج درونی ( ریشتر ) منطقه ' مورموری ' واقع در استان ایلام را لرزاند و خسارت در برخی از روستاها تا ۱۰۰ درصد گزارش شده است.

متن نامه ی ارسالی به دبیرکل سازمان هلال احمر را در لینک زیر می توانید ملاحظه نمایید.
mojepishro.net

 

    نظرات