حذف تقاضای کاذب با مالیات بر عایدی مسکن/ واحدهای نوساز از پرداخت مالیات بر عایدی معافند

حذف تقاضای کاذب با مالیات بر عایدی مسکن/ واحدهای نوساز از پرداخت مالیات بر عایدی معافند

http://www.bananews.ir/پور ابراهیمی گفت:هدف از ایجاد مالیات بر عایدی و تفاوت قیمت این بود که ما بازار سوداگری و تقاضای کاذبی را که به آن اشاره شد در شکل اقتصادی خود به حداقل ممکن برسانیم و تقاضای واقعی مصرفی را که خانواده‌ها نیاز دارند بتوانیم ارتقا دهیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،در مناظره چهل و هشتمین برنامه مناظره که از شبکه یک سیما در خصوص مالیات بر عایدی مسکن برگزار شد سوالی که در این مناظره مطرح شد این بود که آیا موافق هستید که دولت از دلالان و واسطه گران مسکن مالیات دریافت کند و با بله۸۳ درصدی بینندگان پاسخ داده شد.

بر اساس این گزارش افشین پروین‌پور کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه هیچ کمکی به تولید داخل بیش از آن نیست که فعالیت‌های غیر مولد را حذف کنیم گفت: ما بایدبا تقویت تولید در بازار مسکن سوداگری را از بین ببریم.

وی در ادامه افزود: در تمامی کشورهای توسعه یافته اولین اقدامی که انجام می‌دهند مانع فعالیت‌های غیر تولیدی می‌شوند و همین امر زمینه ساز حذف دلالان از اقتصاد کشور می‌شود.

پروین پور در ادامه اظهار داشت: در ۳۴ سال گذشته بیشترین قانون که شامل مالیات می‌شود در کشور به بدترین شیوه ممکن اجرا شده است.

در ادامه این مناظره رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه شهرداری‌ها درتمام دنیا بحث عایدی بر املاک را اجرا می‌کنند گفت: بدون برنامه این طرح تثبیت نمی‌شود.

زارع در ادامه اظهار داشت: در صورتی که این طرح بدون برنامه‌ریزی اجرا شود تا ۲۰ سال دیگر اگر دوباره به مجلس بیاید رد می‌‌شود.

در ادامه این مناظره ندیمی با بیان اینکه ما نمایندگان قسم می‌خوریم که از منافع ملت دفاع کنیم گفت: ما نیز همانند تمامی مردم خواستار اجرایی شدن طرح کادافتر هستیم.

ندیمی با بیان اینکه همه ما مدافع تولید هستیم افزود: اما آنچه که باعث اختلاف ما می‌شود آن‌است که اول باید به سراغ دولت برویم و باید به دولت بگوییم که چه اقدامی انجام دهد؟

در ادامه زارع افزود: طرح وزیر راه و شهرسازی آن است که یک جوان بیکار باید ۸۰ میلیون تومان در بانک سرمایه گذاری کند تا بتواند ۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند این طرح بسیار اشتباه است.

در ادامه این مناظره برزگر رئیس هیئت مدیره انبوه سازان کشور با بیان اینکه در بنگاه اجاره داری ۵۰ درصد از درآمدهای دولت برای فعالیت‌های اجتماعی پرداخت می‌شود گفت: دولت باید زمینها را بفروشد و در خدمت تولید کنندگان قرار دهد.

وی ادامه داد: اگر باور داشته باشیم که در حال حاضر نیازمند به ۲ میلیون واحد مسکونی برای بازار هستیم، اگر باور داشته‌ایم که ۶میلیون زوج از سن ازدواج گذشته یا در آستانه ازدواج هستند. اگر باور داشته باشیم که در سال آینده ۸میلیون نفر به سن ازدواج می‌رسند، و اگر باور داشته باشیم که ۷۰هزار بافت فرسوده و ۱۲۰هزار هکتار بافت حاشیه‌ای و سکونت‌گاه ناکارآمد در کشور وجود دارد باید اهمیت ویژه‌ای به این بخش و صنعت قائل شویم.

در ادامه پروین پور با اشاره به اینکه در صورتی که مالیات تصویب شود بازهم نمی‌تواند بازدارنده سوداگری در جامعه باشد در صورتی که قیمت یک واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان باشد تنها ۱۰ میلیون تومان از آن بابت مالیات پرداخت می‌شود.

در ادامه برزگر افزود: ما تولید کننده هستیم قیمت مواد اولیه و زمین از سوی ما تامین می‌شود.

در ادامه این مناظره پروین گفت: افزایش عرضه و کنترل سوداگری در صورتی که باهم انجام شود زمینه ساز کاهش قیمت مسکن می‌شود.

در ادامه برزگر با اشاره به اینکه ما هرگزنمی گوییم مالیات نمی‌دهیم افزود: سوداگری باید شناسایی و براساس آن مالیات تعیین شود .

وی درادامه افزود: انبوه سازان در تمامی حوزه‌ها مالیات‌های خود را پرداخت می‌کند.

**هدف مالیات بر عایدی مسکن حذف تقاضای کاذب بود

محمدرضا پورابراهیمی نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما به‌دلیل اهمیت موضوع مالیات تحت عنوان مالیات بر عایدی در اقتصاد کشور علی‌رغم اینکه دولت آن را در لایحه خود لحاظ و به‌شکلی ارائه نکرده بود آن را در کمیسیون اقتصادی به‌عنوان مبنا قرار دادیم.

وی افزود: هدف از این کار ایجاد درآمد برای دولت نبود، ما گاهی اوقات برای اینکه بتوانیم تصمیمات بهینه در اقتصاد کشور بگیریم از سیاست‌ها و ابزارهای سیاستی استفاده می‌کنیم که در این خصوص مالیات بر عایدی نیز از جمله این موارد بود.
وی اظهار کرد: هدف از ایجاد مالیات بر عایدی و تفاوت قیمت این بود که ما بازار سوداگری و تقاضای کاذبی را که به آن اشاره شد در شکل اقتصادی خود به حداقل ممکن برسانیم و تقاضای واقعی مصرفی را که خانواده‌ها نیاز دارند بتوانیم ارتقا دهیم، ضمن آنکه بتوانیم شفافیت را در اطلاعات اقتصاد کشور ارائه کنیم.

پورابراهیمی بیان کرد: مطرح کرده بودیم که اگر کسی قصد خرید و فروش مسکن را دارد. باید در واحدهای مسکونی نوساز باشد که از مالیات معاف هستند اقدام کند.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات