روایت متفاوت از نیاز واقعی مسکن

روایت متفاوت از نیاز واقعی مسکن

http://www.bananews.ir/اعلام یک آمار با مضمون «افزایش واحدهای مسکونی در کشور از میزان نیاز بازار» توسط برخی کارشناسان در هفته گذشته باعث شد رئیس اتحادیه مشاوران املاک به چنین تحلیل‌هایی که ممکن است اثر منفی جبران‌ناپذیر بر اقتصاد مسکن بگذارد، واکنش نشان دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،به نقل از روابط‌عمومی اتحادیه مشاوران املاک تهران، حسام عقبایی با بیان اینکه، ارایه تحلیل‌های نادرست در هم‌اندیشی‌های رسمی از سوی برخی افراد ممکن است ذهن سیاست‌گذاران و دولتمردان را درباره حقیقت بازار تحت‌تاثیر قرار دهد، گفت: در حال حاضر آنچه در بازار مسکن چه از سوی افراد عامه و چه از طرف متخصصین، قابل درک و مشاهده است، «کمبود شدید آپارتمان» است. در این بین، اگر آماری دال بر نبود نابرابری و بدتر از آن، یعنی اعلام «فزونی عرضه بر تقاضا» عنوان شود، به معنای بی‌نیاز بودن بازار مسکن از توجه و حمایت دولت خواهد بود.

عقبایی تصریح کرد: مشاوران املاک به عنوان واسطه‌های بازار و افرادی که از آخرین وضعیت حجم عرضه و تقاضا مطلع هستند، بحث «انباشت عرضه» را تکذیب می‌کنند و معتقدند بازار فعلی به شدت با کمبود عرضه روبروست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تایید نتایج تحقیقات وزارت راه‌وشهرسازی درباره کمبود یک میلیون واحد مسکونی در کشور، گفت: این میزان کمبود به معنای ضرورت اجرای سریع برنامه‌های حمایتی است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره گفت: برآورد نیاز واقعی در بازار مسکن، کمبود میانگین سالانه یک میلیون واحد مسکونی را نشان می دهد و دولت نباید با تکیه بر آمارهایی که منبع اطلاعاتی نامشخصی دارند، توجه به تامین این تعداد واحد مسکونی در سال را نادیده بگیرد.

***مازاد مسکن را قبول ندارم

حسام عقبایی افزود: این که در کشور مازاد تولید واحد مسکونی داریم را قبول ندارم و این نوع آمارها که بر وجود مازاد مسکن در کشور تاکید می‌کند براساس یکی دو شاخص از جمله ساخت‌وساز، محاسبه می‌شود که چون سایر شاخص‌های موثر بر عرضه و تقاضا در این محاسبات لحاظ نمی‌شود، نمی‌تواند بیان‌کننده حجم دقیق نیاز مسکن باشد.

وی ادامه داد: در واقع زمانی مفهوم مازاد مسکن، معنا پیدا می‌کند که رابطه بین عرضه و تقاضا متناسب باشد و عرضه از تقاضای حاضر در بازار پیشی گرفته باشد بنابراین این موضوع که خارج از الگوهای درست اقتصادی در رابطه با عرضه و تقاضا، حکم به وجود مازاد عرضه بدهیم، برای حل مشکلات موجود در بازار مسکن عملیاتی و کاربردی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه حداقل نیاز سالانه جدید در بازار مسکن، ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر ساخت این تعداد واحده مورد نیاز، دولت باید با نیاز سنجی های دقیق و طبقه بندی آن ها، تسهیلات مناسبی را هم به بخش خرید و هم به بخش ساخت اختصاص دهد.

عقبایی ادامه داد: در کشور ما به علت آنکه انبوه سازی در معنای درست خود صورت نمی گیرد و اغلب سازه ها و ساخت و سازها به شیوه های سنتی انجام می گیرد، اختصاص تمام تسهیلات به سمت عرضه راهکار درستی نیست.

وی افزود: با این وجود لازم است دولت ضمن حمایت از سازندگان مسکن جهت تولید سازه های پایدار و گسترش صنعتی سازی، تسهیلات مناسب برای خرید واحدهای موجود در بازار مسکن را به متقاضیان اختصاص دهد.

***خلاء نیازسنجی در برنامه های مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ضرورت انجام نیاز سنجی های دقیق درباره ویژگی‌های انواع تقاضا در بازار مسکن را مهمترین فعالیتی دانست که لازم است دولت و مسئولان مسکن در مقطع زمانی حاضر آن را انجام دهند.

عقبایی در این خصوص تاکید کرد: دولت باید ابعاد مختلف نیاز مسکن در کشور را شناسایی ، رصد و برای آن برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: انواع نیازها شامل نیاز خانوارهایی که به صورت گروهی در یک واحد مسکونی سکونت دارند، متقاضیان مجرد، تقاضای ناشی از طلاق و ازدواج های جدید و همچنین توجه به آمار خانه های خالی و توازن بین قدرت خرید مردم و قیمت آپارتمان‌ها است که دولت در کنار تقاضای انباشته شده از سال های قبل برای مسکن، باید به آن ها توجه کند.

عقبایی خاطرنشان کرد: لازم است در این زمینه نیاز سنجی های دقیقی از سوی مسئولان مسکن انجام شود، امری که تاکنون به رغم ضرورت زیادی که در این حوزه وجود دارد، اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین از کارشناسان خواست، در شرایط حساس کنونی بازار مسکن، از اعلام آمارهای غیرواقعی و گمراه‌کننده پرهیز کنند تا در مسیر اصلی اجرای سیاست‌‌های جدید دولت به نفع طرف تفاضای واقعی و مصرفی، خدشه وارد نشود.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات