سدسازی خاکستری است

سدسازی خاکستری است

http://www.bananews.ir/ساخت سد، آری یا نه؟ در سومین همایش سد و تونل ایران بزرگان سد و تونل سازی گرد هم آمدند و چالش‌های این صنعت را بررسی کردند؛ یکی از مهمترین سوال‌ها لزوم ساختن بود که در نهایت نظرات مختلف حاضر در پنل‌های همایش در نهایت به تفاهمی بر سر لزوم افزایش بهره وری و استفاده درست از ابزار تامین آب از جمله سد تاکید داشتند.

به گزارش بنانیوز ؛ معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که با مقایسه بین صنعت آب و برق مشاهده می‌شود که صنعت برق با وجود تشیکلات، نظام و حتی سازمان اقتصادی قوی، مشکلات خود را حل می کند و در حال تبدیل به هاب منطقه است، گفت: این صنعت با نهاد تنظیم بازار و سندیکای بسیار قوی که دارد به سرعت رشد می کند و مشکلات خود را حل می کند.

علیرضا دائمی در مراسم اختتامیه این همایش عصر روز گذشته تصریح کرد:‌ تلاش داریم که این الگوهای مثبت را در صنعت آب نیز پیاده کنیم. در صنعت آب بخش خصوصی باید قدرت گیرد، سازمان حرفه‌ای در ‌آب ایجاد شود ، بخش خصوصی در صنعت آب انسجام زیادی ندارد، بنابراین محدود به امورات پیمانکاری و مشاوره‌ای شده که این امر باید اصلاح شود و از سوی دیگر افق پیمانکاری و مشاوره‌ای باید به روش‌های جدیدتری تبدیل شود.

دولت وظیفه بازارگردانی ندارد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که بخش خصوصی باید از دنیای کوچکی که برای خود درست کرده بیرون بیاید و در عرصه کلان سازه‌ای، تامین مالی، نهادهای تنظیم بازار، سمینارهای تخصصی و ... حضور داشته باشد، گفت: دنیای امروز دیگر دنیا مدیریت دولتی نیست. وظیفه دولت حکمرانی است و وظیفه بازارگردانی ندارد.

 

دائمی با اشاره به نشست خود با یک مشاور بزرگ مالی (مدیو بانک) که موسس بانک صنعت و معدن ایران است گفت: در جلسه‌ای که با مدیران بین المللی و انرژی این بانک داشتم به وضوح مشاهده می شد که اقتصاد دنیا بسیار ظریف مدیریت می‌شود بنابراین باید ازچارچوب‌هایی که فقط وابستگی به دولت ایجاد می کند بیرون بیاییم. در حال حاضر مشاور و پیمانکار همه از یک جا ارتزاق می کنیم.

وی با تاکید بر این‌که نهادهای حرفه‌ای و سندیکا و انجمن‌ها باید در صنعت آب بسیار تقویت شوند گفت: دنیا هم به این مساله می رسد که مدیریت برق منطقه توسط ایران درحال تحقق است. بنابراین صنعت آب، جامعه مهندسی و مشاورین باید خود را آماده کنند تا شاهد تقویت صنعت آب نیز باشیم.

سد، خاکستری است

پنل سد،‌ آری یا نه؟ یکی از مباحث چالش برانگیز همایش سد و تونل ایران بود که در آن مباحثی چون میزان آب تجدیدشونده کشور، میزان قابل مهار منابع آبی، از دست رفتن آب‌ها و ورود آن به دریا، تغییر شرایط اقلیم و خشکسالی و لزوم ایجاد سازه‌ها و تاسیساتی برای مهار آب مطرح شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به پنل برگزار شده در همایش گفت: این پنل به صورت کاملا چالشی برگزار شد.مخالفان سدسازی معتقدند که احداث سدها باعث از بین رفتن و آسیب زدن به منابع طبیعی می‌شود؛ از سوی دیگر این امر نه تنها باعث افزایش منابع آبی نمی‌شود بلکه موجب می‌شود که اثرات سویی بر طبیعت گذاشته شود.

دائمی تصریح کرد: موافقان سدسازی معتقدند که نباید نسبت به سد که ابزاری برای مدیریت آب است با رویکرد سیاه و سفید نگاه کنیم؛ نگاه ما باید نگاه خاصی باشد بدین گونه که اگر از ابزار به درستی استفاده شود اثرات سوء زیست محیطی آن کمتر می‌شود و می تواند منافع بیشتری برایمان داشته باشد.

وی تصریح کرد: سدها ابزاری هستند در اختیار منابع آب و باید براساس چارچوب‌های رعایت دقیق ضوابط حرکت کنیم. حتی با اشاره به مجموعه‌های بین المللی در این پنل تاکید شد که احداث سدها از جمله مناطق خشک که در جاهایی با سیلاب مواجه‌اند یکی از ابزارها است ولی تاکید نیز می‌شود که جزو ابزاری است که به عنوان آخرین گزینه مطرح می‌شود چرا که هم هزینه‌بر و گران قیمت است و هم می تواند اثرات محیطی و اجتماعی زیادی داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با ابراز خشنودی نسبت به این که علیرغم تعارض شدید نظرات کارشناسان درمورد سدسازی، در نهایت به این جمع بندی رسیده شد که باید نگاه‌مان را درست کنیم، گفت: رویکردمان باید بهره وری و استفاده از صحیح از منابع باشد و سپس به مقوله آب بپردازیم.

دائمی تاکید کرد که تامین آب بدون بهره وری موجب می‌شود که منابعی به سختی فراهم شده و اثرات سوء‌ و هزینه‌های بالا داشته به درستی استفاده نشود و تلف شود.

    نظرات