مهندسان ناظر، مسئول جبران زیان مالکان مسکن مهر ایلام

مهندسان ناظر، مسئول جبران زیان مالکان مسکن مهر ایلام

http://www.bananews.ir/یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با فرض استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت در مسکن مهر استان ایلام باز مقصر و مسئول پرداخت غرامت به مالکان متضرر مسکن مهر مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی هستند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،حسین محمدزاده گفت: علاوه بر انبوه‌سازان و شرکت‌های تعاونی مسکن، حجم قابل توجهی مسکن با تسهیلات مسکن مهر تحت عنوان خود مالکی در روستاها ساخته شده است.

نماینده مردم درگز افزود: هرگز این طور نیست که مسکن مهر در پروژه‌های متمرکز خلاصه شود.

 

به گفته وی، هرگونه احداث بنا در کشور باید در چارچوب ضوابط فنی و با نظارت مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی انجام شود تا ساختمان‌های ساخته شده گرفتار محاسبات مهندسی نادرست یا مصلاح ساختمانی بی‌کیفیت نشود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سازمان نظام مهندسی را مسئول ساخت و ساز ساختمان‌های فاقد ایمنی و استانداردها دانست و افزود: هرگز اینطور نیست که با اهمال و کم‌کاری مهندسان ناظر، خسارتی متوجه مالکان مسکن نشود و پای سازمان نظام مهندسی به ماجرا باز نشود، خسارت‌های کلی و جزئی به مسکن مهر که در استان ایلام اتفاق افتاد باید توسط سازمان نظام مهندسی منطقه و پیمانکار بررسی، برآورد و به مالکان این واحدها پرداخت شود.

محمدزاده، تعیین عامل خسارت وارده به مسکن مهر شهرستان‌های آبدانان و مورموری را مهم دانست و افزود: باید به دقت بررسی شده تا مشخص شود علت خسارت‌های کلی وارد به مسکن مهر این دو شهرستان پیمانکار بوده است یا مهندسان ناظر. اولین مرجع مسئول سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر این پروژه هستند که باید از جنبه حقوقی علت خسارت وارده به ساختمان‌های مسکن مهر آبدانان و مورموری را توضیح دهند.

نماینده مردم درگز تاکید کرد: خسارت‌دیدگان ایلامی پیگیریهایشان برای دریافت غرامت را باید از مسیر سازمان نظام مهندسی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه مرجع رسیدگی به تخلفات احتمالی مهندسان ناظر مسکن مهر سازمان نظام مهندسی است، گفت: ۵۱۴ واحد مسکونی در شهرستان طرقبه در استان خراسان رضوی که به صورت خود مالکی ساخته شده است از جمله پروژه‌هایی است که با قیمت بسیار پایین‌ و با کیفیت بسیار بالا ساخته شده است، علت این مساله نیز نظارت‌های محکم حین ساخت این پروژه است.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس، مسیر رسیدن مالکان خسارت دیده مسکن مهر سازمان نظام مهندسی است.

محمدزاده متذکر شد: اگر توجیه این باشد که پیمانکار پروژه را تحویل داده و دیگر مسئولیتی متوجه آن نیست پس مهندس ناظر چه کاره بوده است؟ آیا این پروژه با تایید مهندس ناظر پایان یافته تلقی نشده است؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس مهندسان ناظر را مقصران اصلی بی‌کیفیتی مسکن مهر استان ایلام دانست و خاطرنشان کرد: مالکان متضرر مسکن مهر باید به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه کرده و شکایت حقوقی خود را از طریق همین سازمان به جریان بیندازند و غرامت و خسارت دریافت کنند.

نماینده مردم درگز ورود مجلس به خسارات مسکن مهر استان ایلام را محدود به تذکر به دستگاه‌های مسئول دانست.

 

ایسنا

    نظرات