بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد

بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور خبر داد.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران اظهار کرد: چهار دوره رکود و رونق را پشت سر گذاشته‌ایم به گونه‌ای که زمین به کالا تبدیل شده و باید با ابزار‌های مالیاتی آن را کنترل کنیم.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۵ به ۴۵ هکتار زمین شهری نیاز داریم که اگر شهرسازی را اصلاح کنیم مشکل مسکن حل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که یکی از چالش‌های عدم وجود نظام‌های تعریف مسکن اجتماعی فراگیر است، گفت: در این مورد دولت باید مسوولیت خودش را بپذیرد.

مظاهریان در ادامه گفت: نکته‌ی دیگر توزیع ساخت مسکن در استان‌های مختلف است، چرا که در استان‌ها ۳۰ درصد جمعیت به دهک‌های پایین ۱، ۲ و ۳ تعلق دارد و در استان‌های دیگر سه درصد جمعیت به این دهک‌ها اختصاص دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که شاخص دسترسی به مسکن به ۱۲ سال رسیده، تصریح کرد: برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که این رقم را به هشت سال کاهش دهد.

وی با اشاره به این‌که موضوع دیگر وجود خانه‌های خالی است که در حال حاضر بیش از یک میلیون خانه خالی وجود دارد، گفت: ۳۵۰ هزار از این واحد‌ها در تهران و ۴۵۰ هزار در استان‌های البرز و تهران است.

مظاهریان خاطر نشان کرد: این ارقام نشان‌دهنده آن است که بدون توجه به تقاضا خانه ساخته شده است.

معاون امور مسکن و ساختمان در ادامه با بیان این‌که ۷۷ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد، تصریح کرد: ۲۱ میلیون نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: ۵۶ هکتار اراضی مسکونی غیررسمی وجود دارد و یک سوم جمعیت شهری در حاشیه شهر زندگی می‌کنند که در معرض خطرات زیادی وجود دارند.

مظاهریان با اشاره به این‌که طبق آخرین آمارها مسکن حداقلی ۱۷ مترمربع برای هر نفر رسیده است، تصریح کرد: این در حالی است که بعد از آمریکا و کانادا، ایران یکی از بزرگ‌ترین کشور‌هاست.

وی عنوان کرد: مشکل مسکن با اصلاح شهرسازی حل می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان گفت: شاخص دسترسی به مسکن در حالی به ۱۲ سال رسیده است که برنامه وزارت راه و شهرسازی آن است که این رقم را تا هشت سال کاهش دهد.

 

ایسنا

    نظرات