شعاردادن در بخش مسکن سم مهلک است/ در نیاوران یک‌سری قفس شیک وجود دارد

شعاردادن در بخش مسکن سم مهلک است/ در نیاوران یک‌سری قفس شیک وجود دارد

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که متاسفانه بحث مسکن در کشور به حوزه سیاست گره خورده است، تاکید کرد: شعاردادن در بخش مسکن سم مهلک است.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران اظهار کرد: بحث مسکن و رویکرد خودمان را در این همایش در چند نکته خلاصه می‌کنم.

وی با بیان این‌که باید دیدگاه‌ برنامه‌ریزی را به حوزه مسکن بازگردانیم، تصریح کرد: متاسفانه حوزه مسکن با سیاست گره خورده و این مساله باعث شده بخش عمده‌ای از اندیشمندان را در این حوزه از دست بدهیم و نتوانیم از نظرات آنها در این حوزه استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: جای تاسف است که اساسا همایش‌های این‌گونه‌ای با استقبال زیادی روبه‌رو نمی‌شود. مشکل ما این است که جامعه علمی اعتمادش را به سیاست‌گذاران از دست داده است.

آخوندی در ادامه با بیان این‌که یکی از بحث‌های اصلی مسکن سیاست‌های شهری است، گفت: شهرهای ما باید قابلیت زندگی داشته باشند و نکته‌ی دیگر قابل بحث قابلیت جابه‌جایی در شهرهاست.

وی افزود: ما به یک شهر ۲۵ هزار نفری با چند خیابان هم شهر می‌گوییم و این در حالی است که به شهر تهران با این میزان جمعیت و وسعت هم شهر می‌گوییم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که بستر گفت‌وگو با جامعه علمی فراهم شود تا بتوانیم سیاست‌گذاری صحیح در این زمینه داشته باشیم، افزود: سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت حدود۳۰ درصد است همچنین سهم مسکن از اشتغال مستقیم کشور نیز حدود ۱۲ درصد است.

آخوندی ادامه داد: سهم مسکن از تسهیلات بانکی حدود ۲۵ درصد و همچنین سهم مسکن از گردش کل نقدینگی کشور بیشتر از ۲۰ الی ۳۰ درصد است همچنین سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن نیم الی سه درصد و سهم مسکن از بودجه خانوار نیز حدود ۳۳ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تاثیر وضعیت مسکن در سال ۱۳۹۲ بر مبنای آمار افزود: ۱۶٫۲ میلیون خانوار، ۱۵٫۵ واحد مسکونی، ۵٫۹ میلیون خانوار روستایی و ۱۵٫۵ میلیون واحد مسکونی و ۵٫۳ میلیون واحد مسکونی وجود دارد.

وی تاکید کرد: بخش مسکن با توجه به سهم یک سوم در اقتصاد خانوار یکی از مسائل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد به گونه‌ای که نظام عرضه مسکن باید بلندمدت باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که حوزه مسکن با شعار سیاسی‌دادن فقط اسیر می‌شود تصریح کرد: کل نیاز بالقوه مسکن در دوره زمانی ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۵ رقم یک میلیون به‌طور سالیانه نیاز مسکن در کشور وجود دارد.

آخوندی با بیان این‌که رشد شتابان شهرنشینی وجود دارد، تصریح کرد: آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد که به جایی خواهیم رسید که جمعیت شهری حدود ۸۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل خواهد داد تا جایی که به رقم ۶۵ میلیون شهرنشین خواهیم رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که با یک نوع هرج و مرز سیاسی در ایران مواجه هستیم، تصریح کرد: باید پیامد‌هایش را تحمل کنیم و شعارهایی که در حوزه مسکن مهر داده شده امروز ما را به این نقطه رسانده است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید بتوانیم اقتصاد خانوار را به اقتصاد کلان کشور گره بزنیم و اگر کسی شعار بدهد که تسهیلات پرداخت می‌شود و بعد از آن جلوی این روند گرفته شود سقوط در این حوزه پدید می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: کارشناسان این حوزه می‌گویند حوزه مسکن دچار حباب است در حالی که یک سال و نیم است در حال خارج شدن از این حباب هستیم، ولی همچنان این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که در کنار هرج و مرج مالی در حوزه مسکن با یک هرج و مرج شهری روبه‌رو هستیم، افزود: در شمال تهران مثلا در منطقه نیاوران یکسری قفس شیک وجود دارد که امکان جابه‌جایی وجود ندارد و کیفیت زندگی بسیار پایین است.

آخوندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر جمعیت تهران هشت میلیون نفر است ولی میزان صدور پروانه‌ها رقم ۱۱٫۵ میلیون را به ما نشان می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قابل سکونت بودن شهرهای ایران باید مدنظر قرار گیرد به گونه‌ای که در همه زمینه‌ها امنیت داشته باشیم و در مجموع بتوانیم یک زندگی آرام را در پیش گیریم.

وی با بیان این‌که باید استراتژی در نظر گرفته شود که شهرها قابلیت زندگی داشته باشند، تصریح کرد: در شهرها انسان‌ها باید به راحتی جابه‌جا شوند به گونه‌ای که پیوند حمل‌ونقل در جامعه شهری به وجود بیاید.

آخوندی در ادامه درباره مجموعه مسکن مهر اظهار کرد: میراث‌دار مجموعه مسکن مهر هستیم و من همیشه خودم را به جای خریداران این واحد‌ها می‌گذارم و در حال حاضر هر روزه به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: به طور سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را در بافت مرکزی شهر می‌سازیم.

 

ایسنا

    نظرات