برج‌های منطقه الهیه بدون قاعده ساخته شده است

برج‌های منطقه الهیه بدون قاعده ساخته شده است

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از تصویب موردی برخی قوانین در کمیسیون ماده پنج، گفت: برج‌های منطقه الهیه بدون قاعده ساخته شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسعید غفرانی در نشستی خبری با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در دی ماه، اظهار داشت: اگر در هر شهر تصمیمی را بدون تفکر و رعایت مسائل فنی بگیریم، شهر پرمساله‌ای خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه نظام مدیریت برنامه ریزی شهری، طرح تفصیلی و طرح جامع مسکن باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: نظام برنامه ریزی برای توسعه ساختار شهرها اولین گام برای شکل گیری شهر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه ما معتقدیم شهر در همه عرصه‌ها نیازمند انواع ساختمان‌سازی است، افزود: بلندمرتبه‌سازی بیشتر در کلانشهرها مدنظر است و باید با توجه به خدمات عمومی و پهنه‌ها ساخته شود.

غفرانی با بیان اینکه برج‌سازی می تواند مشکل جدی برای همه عرصه های شهری ایجاد کند، گفت: اگر در نظام شهری مکان‌یابی برج ها را به درستی انجام ندهیم و برج‌سازی پراکنده و جزیره ای باشد، کالبد خوبی را برای شهر نداریم.

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای کشور شاهد رعایت نشدن این قاعده هستیم، بیان کرد: به دلیل همین موضوع پیکر موزونی در شهر تهران نمی بینیم و برج‌هایی بدون قاعده و قارچ گونه ساخته شده اند که اثرات خوبی را در نظام شهرسازی ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه دلیلی ندارد تا شهرها را به صورت افقی گسترش دهیم و نیاز به برج‌سازی وجود دارد، گفت: اگر برج‌سازی بی قاعده انجام شود، ماجرای منطقه الهیه بوجود می آید که برج‌های متراکم در یک منطقه کوچک ساخته شده بدون اینکه تجهیزات شهری و خدمات عمومی و ترافیک در نظر گرفته شود.

غفرانی همچنین به گودبرداری‌های عمیق و ساخت برج در مناطق کم ارتفاع اشاره کرد و ادامه داد: باید با تفکر قاعده‌مندی به سمت ساخت برج‌ها با کیفیت فنی و خدمات مطلوب برویم.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از گسترش بی‌قاعده شهرها باید به سمت برج‌سازی حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: جمعیت شهر تهران به بیش از ۸ میلیون نفر رسیده است که برای پاسخگویی به نیاز این شهر نباید توسعه افقی داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه تهران استعداد برج سازی دارد، اما با قاعده، تصریح کرد: برج سازی شهرک اکباتان و شهرک امید نمونه خوبی از بلندمرتبه سازی با قاعده است.

غفرانی با اشاره به اینکه در طرح جامع تهران به ساختمان های مرتفع و نوع کاربری در محل ساخت توجه شده است، بیان کرد: اگر طرح جامع مسکن عملی شود شاهد نابسامانی در ساخت برج ها نخواهیم بود.

وی در خصوص اقدامات سازمان نظام مهندسی برای جلوگیری از برج سازی در مناطق شمال تهران گفت: نظام مهندسی صادرکننده مجوز ساخت و ساز در شهر نیست و مجوز تمام آن برج ها از سوی کمیسیون ماده ۵ صادر شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از مصوبات موردی در کمیسیون ماده پنج، گفت: اما سازمان نظام مهندسی همواره انتقادات خود را در خصوص ساخت و سازهای شمال تهران مطرح کرده است.

غفرانی با اشاره به اینکه ساخت و سازها از سوی مدیریت شهری صورت گرفته است، افزود: تمام برج های شمال تهران مسیر قانونی را طی کرده و مجوز کمیسیون ماده ۵ دارند، اما اینکه ارائه این مجوزها تا چه میزان کارشناسی بوده، جای بحث است.

اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در نوزدهم، بیستم و بیست‌ویکم دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.

 

مهر

    نظرات