جانمایی نامناسب گریبانگیر مسکن مهری‌ها شد

جانمایی نامناسب گریبانگیر مسکن مهری‌ها شد

http://www.bananews.ir/جانمایی‌های نادرست مسکن مهر موجب شده است که اغلب متقاضیان در برخی از شهرهای جدید تمایلی به سکونت در واحدهای خود نداشته باشند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irساخت مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن سازی در کشور به شمار می‌رود که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیش از دو میلیون واحد مسکونی پرداخت شد و هنوز هم باید اعتبارات بیشتری برای تکمیل این پروژه و خدمات روبنایی و زیربنایی آن تامین شود به طوری که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقد است، این پروژه چندین دولت را درگیر خود می‌کند.

اما این پروژه در اجرا با مشکلات زیادی روبرو شد که یکی از ایرادات اساسی آن، جانمایی های نادرست است. به گفته کارشناسان، مسکن مهرهای ۹۹ ساله در مناطقی ساخته شده که با مشکلات جدی برای تامین آب، برق و گاز روبرو است و حتی حمل و نقل مناسبی هم برای آن پیش بینی نشده است و شباهتی به یک شهر ندارند.

 

در واقع در شهرهای جدید اطراف تهران هم هنوز حمل و نقل سریع و ایمنی که جوابگوی تمام نیاز متقاضیان باشد پیش بینی نشده و ساکنان مجبورند هزینه‌های بالایی را صرف پرداخت کرایه تاکسی کنند در حالی که در دیگر شهرهای جدید این مشکلات حادتر است. متقاضیان معتقدند هنوز با گذشت چندسال از آغاز پروژه مسکن مهر، خدمات روبنایی مناسبی در سایت‌ها وجود ندارد و مردم برای خریدهای روزانه باید کیلومترها مسافت را طی کنند.

یکی از جانمایی های نادرستی که برای ساخت مسکن مهر انجام گرفته بود، انتخاب منطقه ای در نزدیکی ایوانکی برای ساخت مسکن مهر بود. براین اساس دولت گذشته که ساخت و ساز مسکن مهر را در شهرهای جدید پرند، پردیس، اندیشه و هشتگرد در اطراف تهران شروع کرده بود، به سراغ ایوانکی هم رفت تا این شهر را به عنوان یکی از مناطق نزدیک به تهران برای ساخت مسکن مهر در نظر بگیرد.

این در حالی است که ایوانکی که یکی از شهرهای شهرستان گرمسار در استان سمنان ایران است در ۶۵ کیلومتری خاور تهران، قبل از شهر گرمسار قرار دارد که شهر جدید آن چندین کیلومتر دورتر از شهر مادر است. بر این اساس، میرمحمد غراوی معاون پیشین شهرسازی و معماری در وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با مهر گفته بود: در استان تهران سرریز جمعیت در شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد و اندیشه مستقر می‌شوند و از آنجایی که شهرهای جدید با تقاضای بسیار زیادی روبرو هستند، ممکن است توسعه آنها در آینده با محدودیت هایی مواجه شود.

وی افزوده بود: به دستور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به دنبال مکانیابی شهرهای جدید دیگر در استان تهران هستیم که با همکاری وزارت جهادکشاورزی از اراضی ملی و دولتی در استان تهران بازدید انجام شد که در این بازدید ها ۲ نقطه برای ایجاد شهر جدید شناسایی و مورد بازدید قرار گرفت.

دیوارهای ترک برداشته در مسکن مهر

غراوی گفته بود: یک نقطه در شهرستان ملارد حد فاصل شهر صفادشت و جاده اشتهارد شناسایی شد که البته به دلیل فاصله زیاد با استان تهران مورد قبول شورای عالی شهرسازی ومعماری قرار نگرفت و یک نقطه دیگر در انتهایی ترین منطقه شهرستان پاکدشت بعد از شریف آباد و مرز استان تهران و سمنان شناسایی شد که وزیر راه و شهرسازی هم از این منطقه بازدید کرد.

این شروع ماجرای خانه سازی در شهر جدید ایوانکی که چندین کیلومتر دورتر از شهر مادر بود و مشکلاتی را در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی داشت. در زمان دولت دهم، ساخت آپارتمان در این شهرجدید شروع شد و حتی تعدادی از متقاضیان که موفق به خرید واحدها در پرند و پردیس نشده بودند برای مسکن مهر در این شهر جدید ثبت نام کردند.

اما با گذشت چندسال از زمان ساخت این واحدها، هنوز این منطقه شباهتی به مناطق مسکونی ندارد و هیچ یک از متقاضیان هم حاضر به سکونت در آن نیستند. بنابه گفته تعدادی از شاهدان، این منطقه بدون هیچ امکاناتی در یک بیابان قرار دارد که حتی برخی از خانه‌های ساخته شده تَرک برداشته اند.

در واقع کیفیت پایین ساخت و ساز و نبود خدمات زیربنایی و روبنایی موجب شده است که حتی متقاضیان مسکن هم تمایلی به سکونت در این واحدها نداشته باشند و خواهان بازپس گیری پولشان هستند، این درحالی است که رقم زیادی از اعتبارات بانکی برای ساخت واحدهای این شهر هزینه شده است که با ادامه این روند و تبدیل به مخروبه شدن این واحدها، تمامی این پول‌ها به هدر می‌رود.

البته دیگر سایت‌های مسکن مهر در شهر تهران هم با این مشکلات روبرو هستند. یکی از این سایت‌ها، مسکن مهر در اسلامشهر است که به شدت با مشکلات نبود خدمات روبنایی رنج می برد و این شرایط موجب شده که این منطقه جولانگاه معتادان شود و امنیت ساکنان را تهدید کند.

باید توجه داشت که این مشکلات در چندکیلومتر شهر تهران که پایتخت کشور به شمار می‌رود و امکانات بیشتری دارد اما در برخی از شهرهای جدید در دیگر مناطق کشور، مشکلات بسیار بیشتر است، مانند شهر جدید گلبهار در ۳۵ کیلومتر مشهد که همچنان با مشکلاتی در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی روبرو است.

 

مهر

    نظرات