افزایش میزان اجاره‌نشینی/ هیچگونه افزایش قیمتی بازار مسکن را تهدید نمی کند

افزایش میزان اجاره‌نشینی/ هیچگونه افزایش قیمتی بازار مسکن را تهدید نمی کند

http://www.bananews.ir/عقبایی گفت: متأسفانه حضور بانک‌ها و مؤسسات مالی قیمت مسکن را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ۳۰۰ صنعت وهزار و ۲۰۰ شغل وابسته به حوزه مسکن است گفت: املاک نقش اساسی و کلیدی در هدایت بازار مسکن دارد.

وی در ادامه افزود: در یک سال ونیم گذشته بازار مسکن رکود سنگینی را سپردی کرد و طی ۱۰ سال گذشته هیچ رکودی به اندازه بازار مسکن در سال ۹۲ نبوده است.

عقبایی تصریح کرد: در سال ۹۳ خیز خروجئ از رکود برداشته شد و تا حدودی موفق بوده است ولی هنوز به طور کامل بازار مسکن از رکود خارج نشده است.

رئیس اتحادیه املاک کشور با اشاره به اینکه سیرصعودی در جهت افزایش حجم معاملات تا پایان امسال خواهیم داشت افزود: میزان حجم معاملات در دی ماه نسبت به ماه گذشته ۲۰ درصد بوده و این افزایش حج معاملات تا سال ۹۴ ادامه دارد و سیررشد معاملات تا بهار سال ۹۴ ادامه خواهد داشت.

عقبایی در ادامه به تعداد قراردادها اشاره کرد و گفت: در آذر ماه ۹۳، ۲۹ هزار و ۷۸۱ قرارداد در تهران داشته‌ایم و تعداد قراردادهای اجاره ۱۴ هزار و ۵۹ قرارداد بوده است و در مجموع در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه ۹۲، ۲۰ درصد رشد معاملات ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در آذر ماه سال ۹۲ تعداد قراردادهای خرید و فروش ۱۲ هزار و ۲۴۰ مورد بوده و تعداد قراردادهای اجاره ۱۳ هزار و ۶۵۹ مورد بوده است.

رئیس اتحادیه املاک کشوری توضیح داد: در ۲۳ روز اول دی ماه در تهران ۱۲ هزار و ۲۷۶ مبایعه‌نامه انجام و ۱۱ هزار و ۱۱۳ قرارداد اجاره داشته‌ایم و در ۲۳ روز دی ماه ۲۴ هزار و ۴۷۴ قرارداد انجام شده است.

رئیس اتحادیه املاک کشوردر ادامه توضیح داد: در ۲۳ روز اول دی ماه تعداد قراردادهایی که در کشور انجام شد به ترتیب است که ۱۲۱ هزار و ۲۴ قرارداد منعقد شده که از این تعداد بیش از ۷۵ هزار قرارداد مربوط به خرید و فروش، ۳۹ هزار و ۸۲۱ قرارداد مربوط به اجاره و مابقی مربوط به سایر قراردادها بوده است که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۰۵ هزار قرارداد افزایش یافته است.

عقبایی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال افزایش قیمتی نداشته باشیم و ثبات قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت در سه ماه پایان سال نیز به دلیل کاهش حجم نقل‌وانتقالات قیمت اجاره‌ها نیز افزایش نیافته است.

وی توضیح داد: در فصل زمستان نسبت به سایر فصل‌های سال قیمت اجاره کاهش می‌یابد و میزان اجاره‌ها نسبت به فصل تابستان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد ولی این کاهش در اجاره‌های مغازه محسوس نیست.

وی در ادامه افزود: بازار مسکن از اردیبهشت ماه هر سال کلید می‌خورد و پیش‌بینی ‌می‌شود در بهار سال ۹۴ بهار آرامی خواهیم داشت و قیمت‌ها هیچ رشدی پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: قیمت‌ها در بازار مسکن در بسیاری از مواقع از میزان تورم نیز پایین‌تر بوده و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها نسبت به تورم افزایش نیابد.

عقبایی با اشاره به اینکه طی چند ماه اخیرشاهد کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی بوده‌ایم گفت: این موضوع موجب گرانی مسکن نمی‌شود و به ادلیل آنکه پروسه ساخت مسکن بین ۱۵ تا۱۸ ماه طول می‌کشد تا پایان سال ۹۴ کاهش صدور پروانه ساختمانی اثری در قیمت مسکن ندارد.

رئیس اتحادیه املاک کشور با اشاره به اینکه دهه ۹۰ نسبت به دهه‌های گذشته میزان اجاره نشینی سیر صعودی داشته است گفت:‌ همین موضوع باعث شد که مردم قدرت خرید مسکن در بین مردم کاهش یابد و میزان قراردادهای اجاره افزایش یابد و این موضوع به دلیل تورم‌هایی که در اقتصاد کشور ایجاد شده است زمینه‌ساز افزایش قیمت مسکن نیز شده است.

عقبایی در ادامه توضیح داد: زمانی که رشد نامتعارف و غیرمنطقی در بازار ایجاد شود باید توقع رکود مسکن نیز داشته باشیم به طوری که در سال ۹۱ رشد متعارف در بازار مسکن ایجاد شد و در دو سال گذشته قیمت مسکن در بخشی از مناطق ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی در مجموع نباید نگرانی از ورد سرمایه ها به بازار مسکن داشته باشیم و ما ازاین موضوع استقبال می‌کنیم به دلیل آنکه مسکن پایدارترین حوزه سرمایه‌گذاری در کشور است و درصورتی که توازنی در تولید ایجاد کنیم رونق در این بازار حاکم می‌شود و قیمت‌ها به ثبات میرسد.

رئیس اتحادیه املاک کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر شهر تهران ۱۲ هزار مشاور املاک دارد گفت: طی شش سال گذشته تعداد واحدهای صنفی در تهران افزایش نیافته و طی شش سال گذشته تعداد املاک ۱۲ هزار مورد بوده است.

وی افزود: بسیاری از املاکی‌ها به دلیل استیجاری بودن واحدهای خود و ایجاد رکود در این بازار تغییرشغل داده‌اند و تنها بین سال‌های ۸۰ تا ۸۶ تعداد مشاوران املاک دو برابر شد.

عقبایی در ادامه توضیح داد: من در حال حاضرهیچ افزایش قمیت را در جامعه حس نمی‌کنم و رکودی که در بازار مسکن حاکم شده در کشورهای مختلف توسعه‌یافته به خصوص در حوزه خلیج‌فارس نیز حاکم شده است.

عقبایی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت در فقیمت تمام شده مسکن اثرگذار است گفت: قیمت تمام شده مسکن ظرفیت کاهش را دارد و ممکن است نوسانات جهانی قیمت نفت در این بازار اثرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: بین ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است و مابقی قیمت‌ها مربوط به نما و مصالح ساختمانی است.

رئیس اتحایه املاک کشور در ادامه توضیح داد: یکی از عوامل اصلثیکگرانی مکسگن بانک‌ها ومؤسسات مالی است در صورتی که فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی در خحوزه مسکن کاهش یابد قیمت‌ مسکن نیز کاهش می‌یابد.

وی در ادامه توضیح داد: متأسفانه بانک‌ها و موسسات مالی بسیار از سرمایه‌های مردم را جمع‌آوری می‌کنند و خودشان به حوزه مسکن ورود پیدا می‌کنند این در حالی است که بانک‌ها حق دخالت در حوزه مسکن را ندارند و این موضوع منع قانونی دارد.

عقبایی در ادامه توضیح داد: مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ نیز به بانک‌ها اخطارهای لازم را در خصوص حق ورود به بازار مسکن را داده است.

رئیس اتحادیه املاک کشور توضیح داد: بانک مرکزی حق ندارد ملکی را بفروشد و باید در صورت داشتن ملک به اتحادیه املاک واگذار کند.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات