قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافت

قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافت

http://www.bananews.ir/آخرین وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که قیمت این اوراق که در هفته اول بهمن ماه در محدوده ۸۰ هزار تومان معامله می شد، اکنون اندکی افزایش یافته و به ۸۳ هزار تومان رسیده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاوراق تسهیلات مسکن که در نیمه اول امسال در محدوده ۱۰۰ هزار تومان معامله شده و موجب بر هم خوردن عرضه و تقاضا شده بود، در نیمه دوم سال به خصوص بعد ازسوم آذر ماه با کاهش تقاضا و افت قیمت مواجه شد و روند متعادل تری به خود گرفت.

به طوری که در آذر ماه و بعد از مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای روند این اوراق تغییر کرد و موجب فروکش شدن هیجانات موجود در این بازار شد تا جایی که افت شدید تقاضا در این اوراق سبب شد تا قیمت " تسه" ها تا محدوده ی ۸۰ هزار تومان کاهش یابد. این افت موجب کاهش ۲ میلیونی هزینه متقاضیان واقعی خرید مسکن شد و به سفته بازی در این اوراق پایان داد.

از سوی دیگر ادامه رکود در بازار مسکن و توقف خرید و فروش در این بخش ، در کاهش تقاضای موجود برای خرید این اوراق و در نهایت افت قیمت" تسه" بی تاثیر نبود تا جایی که تقاضای موجود برای خرید این اوراق افت کرد و به کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان در‌ ماه رسید.

در این میان مطرح شدن مجدد موضوع افزایش وام مسکن به ۶۰ میلیون تومان در هفته گذشته باعث افزایش تحرک در این اوراق شد و قیمت آنها را تا حدودی افزایش داد به طوری که قیمت اوراق دی ماه به ۸۳ هزار تومان رسید و تسه مرداد ماه در قیمت ۸۴ هزار تومان معامله شد."تسه" خرداد ۱۳۹۳ نیز در قیمت های ۸۲ هزار تومان داد وستد شد.

قیمت این اوراق در حالی با افزایش مواجه شده است که هنوز افزایش وام مسکن به تصویب نرسیده و تنها پیشنهاد آن به بانک مرکزی ارائه شده است اما پیش بینی می شود با افزایش قیمت وام مسکن همانند سال گذشته تعادل در عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن برهم خورده و قیمت این اوراق به صورت کاذبی افزایش پیدا کند که در این میان بهتر است مسئولان فرابورس برای جلوگیری از افزایش بی رویه این اوراق راهکاری اتخاذ کنند تا اتفاقات سال گذشته و نیمه اول امسال مجددا تکرار نشود.

اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند یعنی برای دریافت وام ۴۵ میلیونی مسکن باید ۹۰ ورقه حق تقدم تسهیلات خریداری کرده و حدود ۷ میلیون تومان برای خرید این اوراق هزینه کنند.

 

ایسنا

    نظرات