پایتخت با ابعاد تازه‌ای از مشکلات زیست محیطی مواجه می‌شود

پایتخت با ابعاد تازه‌ای از مشکلات زیست محیطی مواجه می‌شود

در چند سال اخیر بیشترین درصد مرگ و میر شهروندان بر اثر بیماری های ناشی از آلودگی هوا بوده و این موضوع علاوه بر تلفات انسانی کیفیت زندگی شهروندان در پایتخت را نیز تحت تاثیر سوء قرار داده است.



ایلنا: رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: چندگانگی مدیریت ها بیشترین آسیب را به محیط زیست شهری وارد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدهادی حیدرزاده، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: یکی از اساسی ترین معضلاتی که کلانشهرها با آن مواجه هستند، محیط زیست است که این معضل در تهران به دلایلی چند ابعاد پیچیده تری به خود گرفته به گونه ای که امروزه پایتخت هزینه های بالایی را از این حیث متحمل می شود.
او در مورد زمان بروز مشکلات زیست محیطی تهران گفت:اولین بار در سال ۵۵ روزنامه کیهان مطلبی را تحت عنوان آلودگی هوای پایتخت چاپ کرد و از آن زمان تا کنون شاهد افزایش این معضل هستیم که در دهه های اخیر با تلفات بالای انسانی همراه بوده است، به گونه ای که در چند سال اخیر بیشترین درصد مرگ و میر شهروندان بر اثر بیماری های ناشی از آلودگی هوا بوده و این موضوع علاوه بر تلفات انسانی کیفیت زندگی شهروندان در پایتخت را نیز تحت تاثیر سوء قرار داده است که همین مساله ایجاب می کند اقدامات اساسی در راستای نجات محیط زیست پایتخت صورت بگیرد.
حیدر زاده یاد آور شد:همانطور که گزارش ها نشان می دهند، مشکلات زیست محیطی پایتخت از قبل از انقلاب شروع شد و در آن زمان هنوز مشکلات زیست محیطی مشخص نبود و برنامه ای تحت عنوان محیط زیست اولویت نداشت.
حیدرزاده می افزاید:اگر به صورت اصولی به موضوع نگاه کنیم باید تا شعاع ۱۷کیلومتری تهران، صنعت در اطراف شهر نباشد و از تمرکز صنایع در این محدوده جلوگیری شود؛ ولی این اتفاق افتاده و صنایع شکل گرفته‌اند و جابه‌جایی آنها هم بسیار هزینه‌بر و محال است.
حیدرزاده با اعلام اینکه در حال حاضردر بین معضلات زیست محیطی، آلودگی هوا بزرگ‌ترین معضل تهران است ادامه داد: افزایش تعداد مبتلایان به سرطان نتیجه همین بی‌توجهی ها است که عملا در جلسات و برنامه ریزی ها شاهد آن هستیم.
او در این ارتباط به وضعیت فعلی تهران اشاره می کند و می گوید: تهران به تدریج می میرد و مسوولان نمی خواهند به خود بقبولانند که اهمال کرده اند و آلودگی هوا معلول توسعه به هر قیمتی از سوی آنها است و امروزه پنهان کاری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب به مردم در زمینه آلودگی هوا بی‌انصافی در حق مردم است. امروزه بیش از ۸۰ درصد آلاینده ها در هوای تهران به خودروها و موتورسیکلت هایی مربوط می شود که در شهر تردد می کنند و استانداردهای لازم را ندارند و در مورد استاندارد کردن خودروها تنها توانستیم سرب را حذف کنیم و اگر بخواهیم استانداردهای داخلی را با استانداردهای اروپا مقایسه کنیم می بینیم که چندین برابر آنها آلاینده تولید می کنیم.

    نظرات