مسکن مهر چالش نظام شهرسازی ایران در ۱۰ سال آینده

مسکن مهر چالش نظام شهرسازی ایران در ۱۰ سال آینده

http://www.bananews.ir/نایب رئیس شهرسازان ایران بزرگترین چالش نظام شهرسازی ایران در ۱۰ سال آینده را مسکن مهر دانست و گفت: نهادهای موثر در فرآیند تهیه و تحقیق طرح‌های توسعه و عمران نهادهای اجتماعی باید مردمی باشند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irناصر مشهدی‌زاده دهاقانی در سمینار علمی تبیین نقش و جایگاه مهندسان معمار و شهرساز در مورد توسعه همه جانبه خراسان جنوبی گفت: آینده شهرسازی ایران به نقش نهادهای مهندسی مربوط است.

وی افزود: در روند شهرنشینی و توسعه شهرنشینی در سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۳۳۱ شهر جامعه شهرنشین با روستانشین جای خود را عوض کردند.

مشهدی‌زاده دهاقانی با اشاره به مراحل شهرنشینی گفت: سه مرحله شامل؛ شهرگران، شهرنشین و شهروند داریم که این فرآیند منجر به ایجاد بزرگ شهری به نام تهران شده است.

نایب رئیس شهرسازان ایران با بیان اینکه ۷۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، اظهار کرد: تهران درحال بزرگ شدن است و روستاهای آن بالای ۹۸ درصد رشد دارند.

وی با بیان اینکه شهر از آن بنگاه‌داران، سرمایه‌داران و زمین‌خواران است، گفت: باید به ما شهرسازان اختیار تعیین جمعیت شهر را دهند تا بتوانیم مشکل جمعیت شهرهای کشور را حل کنیم.

مشهدی‌زاده دهاقانی با اشاره به اینکه در زلزله بم اغلب ساختمان‌های تخریب شده، ساخته نشده بودند، تصریح کرد: در آن زلزله حتی ساختمان‌های نوساز خراب شدند و شهرسازی موظف به ساخت آن شد.

وی با اشاره به اینکه میزان ۹ هزار هکتار بافت فرسوده در این کشور نیاز به کار دارد، گفت: میزان ۱۲٫۵ درصد از کل جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

نایب رئیس شهرسازان با بیان اینکه ۵۳ هزار هکتار در ۷۷ شهر ایران ۶ میلیون حاشیه‌نشین را در خود جای داده است، افزود: با وجود کاهش رشد جمعیت کشور مهاجرت روستاییان افزایش یافته است.

مشهدی‌زاده‌ دهاقانی گفت: تهدید بحران آب در شهرهای کشور به ویژه در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تمام شهرهای ایران در طول تاریخ باغ شهر بوده است، یادآور شد: شهرهای ایران در بستر جغرافیایی و طبیعی مناسب شکل گرفته است.

 

ایسنا

    نظرات