پیشنهاد ایجاد صندوق‌های خیریه و نیکوکاری در بورس برای مسکن‌دار شدن اقشار کم‌درآمد

پیشنهاد ایجاد صندوق‌های خیریه و نیکوکاری در بورس برای مسکن‌دار شدن اقشار کم‌درآمد

http://www.bananews.ir/مشاور اقتصادی وزیر راه و شهرسازی از شرایط این روزهای بانک‌ها و تلاش‌هایی خبر داد که برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد در بورس در حال انجام است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحسین عبده‌تبریزی گفت: تامین مالی در کشورها بر عهده بانک یا بازار سرمایه است که در این زمینه باید دولت را کنار بگذاریم چون دولت تامین‌کننده مالی نیست؛ بنابراین باید سراغ نظام مالی کشور برویم که این نظام در دو بخش بانک و بورس خلاصه می‌شود.

*نظام بانکی ایران قوی‌تر از گذشته شده است

وی ادامه داد: در کشوری مثل ایران نظام بانکی از گذشته قوی‌تر شده درحالیکه بازار سرمایه نقش ضعیف‌تری داشته است. البته این نقش ضعیف به مرور زمان بهتر شده ولی هنوز با برخی از کشورها فاصله زیادی داریم.

وی گفت:وزارت راه و شهرسازی برای بهبود امور به هر دو بخش توجه دارد و از امکانات هر دو بخش برای توسعه مسکن با دوام، دارای کیفیت و در عین حال در استطاعت بهره می‌برد اما شرط لازم این است که باید تامین مالی صورت گیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صندوق‌های زمین و ساختمان که پروژه‌ها را تامین مالی می‌کنند فعال شده‌اند اضافه کرد: پیگیر فعالیت صندوق املاک و مستغلات که از جمله صندوق‌های طرف تقاضا به شمار می‌آید، در بورس هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در تلاشیم بازار رهن ثانویه یعنی بازاری که در آن مقدار وامی که داده می‌شود بار دیگر تبدیل به پول شده و دوباره تبدیل به وام شود را در بورس فعال کنیم.

به گفته وی، از آنجا که بازار سرمایه در سال گذشته شرایط مناسبی را پشت سر نگذاشت باید در تلاش باشیم که ابزارهای جدیدی ساخته شود تا بورس در حوزه بازار رهن ثانویه به کمک بازار مسکن بیاید.

*طرحی برای خانه‌دار شدن کم درآمد

عبده تبریزی همچنین به برخی اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه طرح مسکن اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسکن اجتماعی برای طبقات ضعیف‌تر است. از طریق خیریه اقداماتی در بورس در حال انجام است و صندوق‌های نیکوکاری ایجاد خواهیم کرد که هدف آن اجاره‌داری باشد، مردم به آن صندوق‌ها قرض‌الحسنه بدهند و از محل سود آن تفاوت اجاره به مردم پرداخت شود. در این باره جلساتی داشتم که در صورت امکان صندوق‌های خیریه در بورس فعال شوند.

*انتقاد از وضعیت وام‌های خرید بانکی

وی در ادامه با اشاره به شرایطی که برای وام خرید و ساخت در دولت‌های گذشته ایجاد شد از این وضعیت انتقاد کرد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در طول دو دولت‌ گذشته اقدام اشتباهی در عرضه وام خرید مسکن صورت گرفت و متاسفانه حاصلش این شده که بانک‌ها به خرید مسکن وام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در نهایت عده‌ای سعی کردند با وام‌هایی که در شهرهای بزرگ دریافت می‌کنند به ساخت و ساز بالای شهر روی بیاورند و نتیجه این شده که در کلانشهرها خانه‌های خالی داشته باشیم که نمی‌توانند پول بانک‌ها را پس بدهند و این موضوع اکنون تبدیل به معضلی بزرگ شده است.

به گفته عبده تبریزی، اگر این نظریه‌پردازی غلط وجود نداشت و این پول‌ها برای وام خرید ارزان قیمت در اختیار اقشار کم درآمد گذاشته می‌شد الان طبقات ضعیف می‌توانستند به راحتی خانه‌دار شوند.

*امکان ایجاد بانک جدیدی نیست

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر لزوم ادغام برخی بانک‌ها با یکدیگر تاکید کرد و افزود: نظام بانکی فعلی مشکلاتی دارد، نمی‌تواند وام جدیدی بدهد.

وی ادامه داد: باید برخی از آنها در یکدیگر ادغام شوند و حرکت کنند، در واقع از عدم پرداخت در این بانک‌ها باید جلوگیری کرد تا در جامعه شوک ایجاد نشود و یک عده هم که در کشور مخالف هستند از آن سوءاستفاده نکنند.

به گفته وی، بانک فعلاَ مشغول این کارهاست و به همین دلیل نتوانسته اند تا حد زیادی به درخواست‌های معقول وزارت راه و شهرسازی جامه عمل بپوشاند.

وی با تاکید بر اینکه این روحیه در شورای پول و اعتبار نیست که مجوز جدیدی برای ایجاد بانک‌های جدید صادر کند گفت: شرایط مطلوب این است که شورای پول و اعتبار بتواند برخی مجوزها را که خلاف عرف بانکداری در دولت‌های نهم و دهم صادر شده کنسل یا باطل کند؛ هر چند بانک قابل تعطیل شدن نیست و باید بانک‌ها در نهاد دیگری ادغام شوند.

 

فارس

    نظرات