وعده‌هایی که بعد از دو سال همچنان در کما به سر می‌برند/ مسکن اجتماعی همچنان چشم‌انتظار رونمایی

وعده‌هایی که بعد از دو سال همچنان در کما به سر می‌برند/ مسکن اجتماعی همچنان چشم‌انتظار رونمایی

http://www.bananews.ir/نزدیک دو سال از وعده و وعیدهای دولت می‌گذرد و در طی این مدت تنها به ایراد گرفتن از مسکن مهر و وعده دادن به ساخت مسکنی جدید به نام مسکن اجتماعی بسنده کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاواخر خرداد ماه سال ۹۱ بود که عباس آخوندی سکان وزارت راه و شهرسازی با شعار ساخت مسکن اجتماعی و افزایش تسهیلات را بر عهده گرفت.

نزدیک دو سال از وعده و وعیدهای دولت می‌گذرد و در طی این مدت تنها به ایراد گرفتن از مسکن مهر و وعده دادن به ساخت مسکنی جدید به نام مسکن اجتماعی بسنده کرده است؛ مسکنی که در این دو سال تنها در حد حرف و خبر از مسئولان شنیدیم.

براساس این گزارش؛"حامد مظاهریان" با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی عام‌تر از بهسازی بافت‌های فرسوده است، گفت: تنها ممکن است بخشی از این طرح در آنجا ساخته شود.

معاون مسکن و ساختمان بنیاد مسکن با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در طرح جامع مسکن نمایندگی دارد افزود: بنیاد مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی مجری این طرح است.

مظاهریان در ادامه اظهار داشت: در این خصوص با بنیاد مسکن تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم و ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن اجتماعی بر عهده این سازمان قرار گرفت.

بر اساس این گزارش؛ برنامه سالانه ۱۲۵ هزار مسکن اجتماعی و در طول ۶ سال ۷۵۰ هزار مسکن ساخته می‌شود و با آغاز ساخت مسکن اجتماعی در سال اول ۲۰ هزار واحد به نتیجه می‌رسد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به ۷۰ متر می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید: در مسکن مهر بجز وام مابقی هزینه‌ها را متقاضیان می‌دهند اما در مسکن اجتماعی این طور نیست، بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری می‌شود و حداکثر با ۴۰ درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا کنند.

در همین راستا، "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی از سال گذشته چندین بار وعده رونمایی از طرح مسکن اجتماعی داده بود که آخرین وعده مربوط به پایان فرودین ماه بود که متاسفانه این نیز همچنان در حد حرف باقی مانده است.

وزیر راه و شهرسازی وعده‌های دیگری از جمله تکمیل ساخت واحدهای مسکن مهر، افزایش تسهیلات خرید مسکن به ۸۰ میلیون تومان، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مسکن و ... را داده بود که عملی شدن این وعده‌ها نیز به کندی است.

براساس این گزارش، مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرد و مقرر شد تعداد ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح ساخته شود.

سرعت ساخت واحدهای مسکن مهر کند پیش می‌رود

در همین خصوص، "اصغر مهرآبادی" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه قرارداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر منعقد شده است، گفت: ۲ میلیون و ۱۴ هزار واحد از مرحله سفت کاری عبور کرده و کار ساخت یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد آنها به اتمام رسیده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر افزود: یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحد نیز افتتاح شده و ۷۰ هزار واحد نیز آماده بهره‌برداری هستند که از هفته اول اردیبهشت ماه امسال و آغاز ماه رمضان ادامه می‌یابد، البته پیش‌بینی می‌شود به ۱۰۰ هزار واحد نیز برسد.

بر اساس این گزارش؛سرعت ساخت واحدهای مسکن مهر در ابتدا بسیار عالی بود اما به مرور زمان و به دلایل مختلف سرعت ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر کم و کمتر شد؛ دلایلی که بارها مطرح و باعث شده برخی از متقاضیان تا به امروز اثری از واحدهای مسکن مهر نبینند.

گفتنی است؛ یکی از این دلایل مشکل متقاضیان با تعاونی‌ها است که باعث شده پس از گذشت ۶ سال هنوز منتظر تحویل گرفتن واحدهای خود باشند.

در طی دو سال سکان‌داری آخوندی در وزارت راه و شهرسازی وعده‌های بسیاری داده شد، وعده‌هایی که چراغ امید بسیاری از مردم را روشن کرد اما متاسفانه چرخ این وعده‌ها به کندی می‌چرخد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات