بیمه شدن ماهانه ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی تا پایان امسال

بیمه شدن ماهانه ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی تا پایان امسال

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران برداشته شدن سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را خواستار شد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال هر ماه ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irهادی ساداتی اظهار کرد: سال گذشته توزیع سهمیه بیمه کارگران ساختمانی عملی نشد و هیچ سهمیه‌ای به کارگران ساختمانی اختصاص نیافت اما خوشبختانه امسال با اعلام وزیر کار ۷۰۰ هزار نفر تا پایان سال بیمه خواهند شد.

وی افزود: برابر اعلام رییس سازمان تامین اجتماعی قرار است تا ۱۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی از این ماه بیمه شوند که سهمیه آنها این هفته توزیع شده است اما انتظار داریم که این رویه طی ماههای آینده نیز دنبال شود و تا پایان سال پیش برود به نحوی که ماهانه ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه شوند تا عقب ماندگی‌های سال ۱۳۹۳ جبران شود.

ساداتی هزینه بیمه هر کارگر ساختمانی در سال ۱۳۹۴ را ۶۲ هزار تومان ذکر و تصریح کرد: کارگران ساختمانی ۷ درصد سهم خود را می پردازند و دولت مابقی حق بیمه را پرداخت خواهد کرد.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه به علل عدم توزیع سهمیه کارگران ساختمانی در سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و گفت: سال قبل تغییراتی در ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به وجود آمد.این ماده منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی را تعریف و حق بیمه کارگران را مشخص کرده است. سال ۱۳۹۲ این رقم از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها تامین شد که به حساب خزانه واریز و مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان آن سال به این بخش اختصاص یافت.

وی متذکر شد: در اصلاحیه قبلی سهم کارفرما ۱۲ درصد تعیین شده بود که به ضرر کارگران بود و به دلیل ناکافی بودن اعتبار مورد اعتراض سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت لذا با همکاری کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور این موضوع را به نظر نمایندگان مجلس رساندیم و با اتخاذ تدبیر لازم تغییراتی در این ماده حاصل شد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران گفت: در اصلاحیه جدید که در سال ۱۳۹۳ انجام گرفت مقرر شد تا این رقم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد به این نحو که ۷ درصد حق بیمه را کارگر پرداخت کند و ۱۵ درصد مابقی از محل عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی تامین شود و ۵ درصد دیگر نیز در صورت کسری یا کمبود منابع با تصویب هیات وزیران اضافه شود تا سازمان تامین اجتماعی امکان دریافت وجه و گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی را داشته باشد.

ساداتی در پایان برداشته شدن سهمیه‌ها را خواستار شد و گفت: در قانون بیمه کارگران ساختمانی تاکید شده است که همه کارگران ساختمانی باید بیمه شوند بنابراین نباید اعمال سهمیه صورت گیرد و انتظار ما این است که امسال این قانون اجرا شود.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی - وزیر کار - روز گذشته از بیمه ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تا پایان سال خبر داد و گفت: بیشترین صدمات ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است و سعی ما براین است که تا پایان سال ۷۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

پیشتر تقی نوربخش - رییس سازمان تامین اجتماعی - اعلام کرده بود که سهمیه بیمه ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی از روز شنبه و همزمان با هفته کارگر در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات