زباله‌های تر گیلان رو به افزایش است ‌

زباله‌های تر گیلان رو به افزایش است ‌

http://www.bananews.ir/زباله‌های تر گیلان در شهرها و روستاهای استان رو به افزایش است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irروزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله در روستاهای استان تولید می‌شود و این آسیب حاصل یک تغییر فرهنگ است، زیرا در گذشته‌ای نه چندان دور روستاییان گیلان در مدیریت زباله‌هایشان مهارت لازم داشتند، اما به نظر می‌رسد با افزایش تشابه تغذیه روستاییان با شهرنشینان به‌خصوص کسانی که خانه‌های دوم در روستاها ساختند، موجب شد تا پسماندهای روستایی از مشکلات مهم زیست محیطی گیلان باشند.

در گذشته باقی مانده سفره‌های روستایی نصیب مرغ و اردک‌ها می‌شد و پسماندهایی که نمی‌شد به مصرف دام و طیور برسد به کود تبدیل می‌شد، اما امروزه برخی از جوانان روستایی ترجیح می‌دهند مستقیما زباله‌هایشان را در کیسه‌های نایلونی بریزند و آن را در طبیعت رها کنند و به همین دلیل است که با ورود به هر روستا و یا گذر از جاده‌های استان شاهد وجود انبوه کیسه‌های نایلونی هستیم.

عسگر حسنی‌پور مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان با اشاره به اینکه در استان گیلان یک هزار و ۴۳۰ دهیاری فعال وجود دارد و موضوعات زیست محیطی یکی از محورهای توسعه پایدار است که باید به آن توجه شود، گفت: یکی از وظایف دهیاری‌ها انجام مدیریت پسماند در حوزه روستاست.

وی اضافه کرد: اهتمام همه استان از جمله استاندار، مدیرکل محیط زیست و امور روستایی استانداری بر انجام مدیریت پسماند است تا بتوانیم از این وضعیت بحرانی خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه گیلان دارای ۴۳ بخش است، بیان کرد: با تجمیع دهیاری‌های بخش‌های مختلف، در هر بخش تعاونی دهیاری تشکیل شده است.

حسنی‌پور ادامه داد: دولت برای مدیریت بهتر زباله‌های روستا، ماشین‌های حمل زباله در اختیار تعاونی‌های روستایی قرار داده است.

وی درباره وظیفه ماشین‌های حمل گفت: تعاونی دهیاری‌ها با ماشین‌هایی که در اختیار دارند زباله‌های جمع شده در روستا‌ها را به محل دفن منتقل می‌کنند.

حسنی‌پور با بیان اینکه هرچند انجام این کار از ریختن زباله در سطح روستا و رودخانه‌ها جلوگیری می‌کند، افزود: به این امر قانع نیستیم و به طور جد اجرای تفکیک زباله از مبدا در روستا‌ها را پیگیری می‌کنیم.

محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه با گرم‌تر شدن هوا و تغییر تغذیه مردم زباله‌های تر گیلان رو به افزایش است، گفت: مراکز دفن زباله‌های گیلان اصولی نیستند و افزایش زباله‌های تر موجب افزایش حجم شیرابه زباله‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای ریخته شده در رودخانه در روستاها و شهرها در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد و موجب تخریب زیست‌محیطی تالاب می‌شود، تصریح کرد: پسماند تر منبع خوبی برای کمپوست است و اگر به درستی تهیه شود، می‌تواند در نهایت برای کشاورزی و باغبانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

برجی تصریح کرد: عدم مدیریت زباله‌های تر در روستاها موجب تخریب زیست آنها می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات