خواب سنگین مسکنی‌ها در سایه بی‌خبری از مستاجران

خواب سنگین مسکنی‌ها در سایه بی‌خبری از مستاجران

http://www.bananews.ir/در آستانه رسیدن فصل نقل و انتقالات باز درد مستاجران تازه و بی‌خبری مسئولان بیشتر شد به طوری که خبرها حکایت از افزایش بیش از ۳۰ درصدی اجاره بهای مسکن دارد.

به گزارش بنانیوز،این روزها بازار مسکن حال و هوای بهاری خود را از دست داده و کم کم بوی تابستان به مشامش خورده است به طوری که در آستانه رسیدن فصل نقل و انتقالات بسیاری از مالکان از فرصت سوء استفاده کرده و قیمت‌های اجاره را افزایش داده‌اند.

براساس این گزارش؛ هنوز دو ماه از شروع سال نگذشته بود که مالکان کاهش ۲ درصدی نرخ سود بانکی را بهانه کردند و قیمت‌های اجاره را فضایی بالا بردند به طوری که بسیاری از مستاجران ناامید از همه جا بالاخره مجبور به قبول افزایش اجاره می‌شوند.

از سوی دیگر مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه شهرسازی در همان اوایل به طور قاطعانه اعلام کرد که قیمت‌های اجاره و خرید مسکن به هیچ عنوان افزایش نیافته و نمی‌یابد این درحالی است که گزارشات میدانی ما از بازار مسکن حاکی از آن است که قیمت‌های اجاره در همان دو ماه ابتدای سال ۲۰ درصد رشد داشته است.

همچنین از سوی دیگر حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه ما هیچ اعتقادی به افزایش اجاره‌بها در فصل بهار یا تابستان نداریم، گفت: قیمت مسکن در یک ماه و نیم گذشته به هیچ عنوان افزایش نیافته و قیمت‌ها همانند سال گذشته است و همین طور باقی خواهد ماند.

وی تا کید کرد: تا پایان شهریور ماه، ما هیچ افزایش قیمتی در بخش اجاره و خرید و فروش نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه املاک کشوری توضیح داد: خوشبختانه در حال حاضر قیمت مسکن در بخش خرید و فروش افزایش نیافته و بنابراین اجاره‌بها نیز ظرفیت افزایش قیمت را نخواهد داشت و حتی یک درصد نیز افزایش نمی‌یابد.

عقبایی با اشاره به اینکه ۱۵ روز اول سال به دلیل تعطیلات، هیچ معامله قیمتی در بخش خرید و فروش یا اجاره صورت نگرفته است، گفت: تا اواسط اردیبهشت ماه میزان معاملات چندان رونقی ندارد، بنابراین قیمت‌ها در این مدت نمی‌تواند تغییر یا حتی افزایش یابد.

وی در ادامه توضیح داد: افزایش ۳۰ درصدی یا ۴۰ درصدی اجاره‌‌بها از سوی افراد سوداگر یا دلالان بوده و هیچ دلیل علمی یا منبع موثقی وجود ندارد که بخواهد قیمت‌ها افزایش یابد.

براساس این گزارش؛ طی صحبت با تعدادی از مستاجران مشخص بود که نظرات این قشر کاملا مخالف نظرات مسئولان است.

در همین راستا یکی از مستاجران واقع در منطقه جوادیه با اشاره به اینکه کرایه‌هایشان بالا رفته است، افزود: متاسفانه ما مستاجران با کاهش نرخ سود بانکی مجبور شده‌ایم هزینه‌های مالکان را بپردازیم .

وی اظهار داشت: این کاهش نرخ سود بانکی ما را بیچاره کرده و این دو درصد کاهش نرخ سود بانکی زندگی ما را کاملا به هم ریخته است.

این مستاجر در ادامه گفت: مالکان با بهانه این موضوع که ما باید قسط پرداخت کنیم و شهریه دانشگاه آزاد بپردازیم، بنابراین باید اجاره را بالا ببریم و قیمت سال گذشته نمی‌صرفد.

وی افزود: ما سال گذشته حدود ۳۳۰ هزار تومان کرایه می‌دادیم اما امسال مجبور شدیم ۵۵۰ هزار تومان بپردازیم.

براساس این گزارش؛ متاسفانه معضل افزایش قیمت اجاره در چند سال گذشته با وجود رکود در بازار مسکن همواره وجود داشته و نبود یک دستگاه نظارتی باعث شده هر ساله این وضعیت بدتر از سال قبل باشد و ما هر بار در فصل نقل و انتقالات این موضوع را از وزیر راه و شهرسازی پیگری کردیم ولی متاسفانه وزیر با قاطعیت پاسخ می‌دهد که اجاره‌ها بالا نرفته ولی غافل از آنکه از درد مستاجران هیچ اطلاعی ندارد.

این گزارش می‌افزاید: مشاوران املاک نیز همواره از افزایش قیمت اجاره ناراحت و معتقد هستند که بالا رفتن نرخ اجاره ما را نیز از نان خوردن می اندازد و مشتریان ما را کم می‌کند.

یکی از مشاوران املاک در خصوص این موضوع گفته است: ما همواره از مستاجران دفاع می‌کنیم و به مالکان می‌گوییم که این میزان اجاره بالا است ولی چشم و هم چشمی نیز در این بازار دست بردار نیست و نان ما را آجر می‌کند.

چند سالی است که ما پیگیر موضوع افزایش قیمت اجاره هستیم و همواره از دولت و مسکنی‌ها خواستار ایجاد یک نهاد نظارتی هستیم ولی متاسفانه هنوز داستان دنباله‌دار مستاجران و مالکان یک کلام ادامه دارد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات