ورشکستگی کارخانجات آجر ماشینی مازندران

ورشکستگی کارخانجات آجر ماشینی مازندران

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن صنفی و رئیس کمیته تخصصی کارخانجات آجر ماشینی استان مازندران به مشکلات و حتی روبه تعطیلی و ورشکستگی بودن این صنف و صنعت اشاره کرد و گفت: رکود ساخت‌وساز و مسکن دلیل وضعیت فعلی است که علاوه بر این، عدم آشنایی کافی مهندسان ساختمان از این محصول مرغوب، به دنبال تبلیغات منفی و غیرواقعی شاهد کاهش مصرف آن هستیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعسگری رسولی امروز ۲۴ خردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کارخانجات آجر ماشینی در زمره صنایع با اشتغالزایی بالا محسوب می‌شوند، اظهار کرد: هم اکنون ۱۳ واحد تولید آجر ماشینی در استان مازندران با ۲۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه آجر به دلیل مزیت‌های بالا و دسترسی آسان به مواد اولیه، سابقه‌ای دیرینه به ویژه در ایران دارد، اظهار کرد: به دلیل استفاده از ماشین‌آلات و تولید آجر ماشینی، مورد مصرف قرار گرفتن آن در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله دیوار، سقف و کف، کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است.

رسولی تصریح کرد: این نوع محصول ساختمانی نه تنها در حال منسوخ شدن نیست بلکه در کشورهای پیشرفته اروپایی به کار‌گیری آن رونق گرفته است به طوری که با تنوع‌بخشی به تولید و کاهش مصرف انرژی به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های نوین، سعی در گسترش به کارگیری آن دارند.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات آجر ماشینی مازندران، با اشاره به اجرای ناقص هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: تاکنون سهم صنایع به ویژه واحدهای تاثیرپذیر که کارخانجات آجر ماشینی نیزاز جمله آنها به حساب می‌آیند از سوی دولت پرداخت نشد و مصوبات مربوطه به مرحله عمل درنیامد و درنتیجه ضربه سختی بر پیکره اینگونه واحدها وارد شده است.

رسولی سپس به موضوع تحریم‌های شدید بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این اقدام، موجب کمبود نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و به تبع آن کاهش پروانه‌های ساختمانی شد و بر رکود ساخت‌وساز اضافه کرد، مهمتر اینکه مانع ورود ماشین‌آلات پیشرفته، موجب عدم بهینه‌سازی این نوع کارخانجات شد.

رئیس کمیته تخصصی آجر ماشینی انجمن صنایع کانی غیرفلزی مازندران با اشاره به صدور مجوز علیرغم اشباع بازار این محصول را مشکل جدی دیگری برشمرد که همچنان ادامه دارد و افزود: راه و چاره‌ای نیز تاکنون برای مجوزهای بی‌اندازه اندیشیده نشده و حتی متاسفانه سرمایه‌گذاران جدید برای کسب اطلاعات لازم به تشکل صنفی و تخصصی مربوطه ارجاع داده نمی‌شوند تا مانع هدر رفت منابع شخصی، ملی و بانکی شده و به سایر واحدها نیز زیان وارد نشود.

وی مدعی شد: رقابت ناسالم و عدم پایبندی مدیران کارخانجات آجر ماشینی استان همجوار به توافقات و قیمت‌های حتی چند سال قبل با التفات به افزایش تورم مشکل بعدی است که انتظار رفع آنها را داریم.

رسولی ابراز عقیده کرد: متاسفانه مطلبی که جای سوال وتامل دارد وضع قوانین و مقررات غیرمنصفانه نظیر افزایش مالیات، بیمه تامین اجتماعی، برقراری عوارض گازرسانی به روستاها، اجرای مشاغل سخت وزیان‌آور و ابلاغ آئین‌نامه قانون الگوی مصرف انرژی در این شرایط سخت و طاقت‌فرسای تولیدی است.

 

ایسنا

    نظرات