ابهام در مبلغ و درصد سود تسهیلات ساخت مسکن طرح جامع مسکن

ابهام در مبلغ و درصد سود تسهیلات ساخت مسکن طرح جامع مسکن

http://www.bananews.ir/یک عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی با پیش‌بینی تسهیلات ارزان قیمت بانکی و ساخت ۱۲ میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده و حاشیه شهری از مردم حمایت کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، علی نعمت چهاردولی گفت:‌ براساس اصل ۳۱ قانون اساسی دولت به عنوان نماینده حاکمیت برای اقشار مختلف جامعه بستر مسکن‌دار شدن آنان را فراهم کند. این اصل بر زمین مناسب و تسهیلات ارزان قیمت تاکید دارد.

نماینده مردم ملایر در پیشنهادی خواستار توجه طرح جامع مسکن به دغدغه اصل ۳۱ قانون اساسی شد و افزود: جایابی برای احداث مسکن بسیار ضروری و در کنار آن تسهیلات ارزان قیمت و شیوه بازپرداخت تسهیلات دارای اهمیت است. در طرح جامع مسکن این دو فاکتور مهم، مبهم است. در این طرح مشخص نیست که زمین مناسب احداث مسکن کدام زمین خواهد بود. البته به نظر می‌رسد منظور وزارت راه و شهرسازی بافت فرسوده شهری و مناطق حاشیه‌ شهری است که اگر این‌طور باشد، اتفاق خوبی برای این بافت خواهد افتاد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون عمران افزود: با بازسازی و نوسازی بافت فرسوده و مناطق حاشیه شهری شاهد باز مهندسی در معابر و مقاوم سازی ساختمان‌ها خواهیم بود. ضمن آن‌که زیرساخت‌های شهری در این بافت فراهم است و نیازی به ساخت مجدد مدرسه، درمانگاه و مدرسه و احداث انشعابات آب، برق و گاز نیست و این یعنی صرفه جویی در هزینه‌هایی که اگر خارج از محدوده تهران اتفاق می‌افتاد، مردم مجبور به پرداخت مضاعف این هزینه‌ها بودند.

چهاردولی مسکن مهر را الگوی ناموفق شهرسازی دانست و افزود: به دلیل فاصله گرفتن مسکن مهر از اهداف اولیه، هزینه ساخت مشاعیات و نیازهای شهری، آموزشی، بهداشتی و درمانی در این مناطق به شدت غیراقتصادی شده است.

نماینده مردم ملایر میزان تسهیلات، درصد کارمزد و دوره بازپرداخت تسهیلات را از دیگر موارد ابهامی طرح جامع مسکن برشمرد و افزود: اگر قرار بر صاحب خانه شدن مردم از طریق انتشار اوراق بهادار است، به شما اطمینان می‌دهم با شکست روبرو می‌شود. ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن به قول وزیر راه و شهرسازی حداکثر ۱۲٫۵ درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. وقتی حداقل حقوق اقشار حقوق‌بگیر و کارگران براساس قانون کار ۷۰۰ هزار تومان است چه معیاری برای تعیین بازپرداخت این تسهیلات ملاک کار است؟

وی خواستار تلاش جدی‌تر وزیر راه و شهرسازی در دولت برای جذب تسهیلات بلندمدت با دوره بازپرداخت طولانی مدت شد و افزود: در صورت بی‌توجهی به این مساله مهم احتمال شکست طرح جامع مسکن قوت می‌گیرد.

 

ایسنا

    نظرات