مهجوریت تولیدکنندگان داخلی و جولان واردکنندگان کالای ساختمانی در نمایشگاه صنعت ساختمان/ گلایه‌های بازدیدکنندگان

مهجوریت تولیدکنندگان داخلی و جولان واردکنندگان کالای ساختمانی در نمایشگاه صنعت ساختمان/ گلایه‌های بازدیدکنندگان

http://www.bananews.ir/پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان که از ۱۸ تا ۲۱ مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست، نقاط ضعف و قوتی دارد که از دید خبرنگار اعزامی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به این نمایشگاه دور نمانده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران از ۱۸ مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شد و تا امروز ۲۱ مرداد ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه که همه ساله با حضور بسیاری از فعالان این صنعت برای نمایش توانمندی‌های شرکت‌های داخلی و خارجی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی ساختمان برپا می‌شود، در سال‌های اخیر با رشد صنعت ساخت و ساز لوکس، شکل و شمایل دیگری به خود گرفته و مخاطبان آن از عموم مردم تنها به قشر خاصی از جامعه که عموما از دهک‌های بالا محسوب می‌شوند، تبدیل شده است.

نمایشگاهی ویژه دهک‌های ۹ و ۱۰

بر اساس این گزارش در نمایشگاه امسال پانزدهم صنعت ساختمان با توجه به گرانی اجاره و واگذاری غرفه‌ها، شرکت‌هایی توانسته‌اند محصولات خود را به نمایش بگذارند، که خدمت چندانی به رشد و توسعه روند مسکن‌سازی ارزان‌قیمت در کشور نمی‌کنند. معضلی که در هفت یا هشت سال اخیر گریبان کشور را گرفته و همچنان برخی سودجویان از این وضعیت کاسبی می‌کنند.

در حالی بسیاری از کارشناسان معضل اصلی کشور در حوزه مسکن را رکود عمیق دو سال و نیمه اخیر می‌دانند که خروج از آن به سختی و با گذشت زمان زیادی حاصل می‌شود، همچنان انبوه‌سازان به دنبال ساخت خانه‌های لوکس و فروش آن به دهک‌های بالای جامعه هستند تا سودهای کلانی از بخش مسکن و ساختمان کشور به دست بیاورند.

اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه و گله‌گذاری عموم مخاطبان از این وضعیت

بنابر گزارش میدانی خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از نمایشگاه صنعت ساختمان تهران حاکی از اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف از وضعیت چینش غرفه‌ها و جانمایی شرکت‌هاست؛ به گونه‌ای که حتی معدود باجه‌های اطلاع‌رسانی موجود در فضای باز نمایشگاه و «از من بپرس‌ها» هم کوچک‌ترین اطلاعی از محل قرار گرفتن غرفه شرکت مورد نظر بازدیدکنندگان ندارند.

پراکندگی اصناف مختلف ساختمان در همه سالن‌ها

همچنین از دیگر ضعف‌های این نمایشگاه، گرد هم نبودن اصناف مرتبط با یکدیگر و پراکنده بودن آنها در سالن‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی است؛ به گونه‌ای که در یک سالن نمایشگاهی می‌توان فعالان صنعت در و پنجره ساختمان، کالای برق و الکترونیک ساختمان، چینی‌آلات بهداشتی ساختمانی و ... را در کنار هم مشاهده کرد. این ضعف بزرگ مانع از آن است تا فردی که می‌خواهد از آخرین محصولات تولیدی در خصوص انواع لوله و پایپ‌های ساختمانی مطلع شود، یا اینکه از فعالیت‌ها و خدمات فنی مهندسی شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان آگاهی یابد، بتواند غرفه فعالان این صنایع را به راحتی بیابد.

نمایشگاهی برای واردکنندگان و مهجوریت تولیدکنندگان داخلی

مهم‌ترین و شاید بزرگ‌ترین ضعف نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان مهجور و معدود بودن شرکت‌های تولیدکننده داخلی کالای ساختمانی است؛ به گونه‌ای که بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه صنعت ساختمان معتقدند این نمایشگاه، محلی برای عرضه و خودنمایی واردکنندگان است. شاید مهم‌ترین علت این معضل، رکود بازار ساخت و ساز مسکن در سالهای گذشته و در نتیجه رکود کارخانه‌های ایرانی تولیدکننده محصولات و کالاهای ساختمانی باشد که با توجه به هزینه بسیار بالای اجاره غرفه در نمایشگاه، نتوانسته‌اند توانمندی‌های خود را به رخ رقیبان خارجی بکشانند.

متأسفانه در این نمایشگاه تا چشم کار می‌کند، شرکت‌هایی دیده می‌شوند که تنها هنرشان اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت‌های معتبر اروپایی تولیدکننده محصولات و کالای ساختمانی است که با توجه به پایین بودن تعرفه گمرکی واردات این نوع محصولات که وزارت صنعت معدن و تجارت مدعی است علت پایین بودن تعرفه‌ها ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان داخلی با محصولات خارجی است، توجه انبوه‌سازان و خصوصا لوکس‌سازان را به خود جلب کرده‌اند.

با توجه به تأکید مقامات عالی‌رتبه نظام مبنی بر حمایت همه ارکان کشور از تولید داخلی، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و سازمان توسعه تجارت و اتاق تعاون ایران (به عنوان برگزارکننده این نمایشگاه)‌ می‌توانستند تخفیف‌هایی برای تولیدکنندگان داخلی در خصوص اجاره غرفه قائل شوند تا شاهد حضور بی‌شمار واردکنندگان نباشیم.

نقطه قوت نمایشگاه: ارائه محصولات متنوع و کالاهای کم‌مصرف در انرژی

از محسنات و نقاط قوت این نمایشگاه، به‌روز و همگام شدن بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز با تکنولوژی‌های روز دنیا است. همچنین ارائه‌دهندگان محصولات ساختمانی مرتبط با صرفه‌جویی مصرف انرژی در نمایشگاه پانزدهم صنعت ساختمان حضور درخشانی دارند و مخاطبان این نمایشگاه به خصوص انبوه‌سازان به دنبال محصولاتی هستند که اولا نسبت به نحوه رایج ساخت و ساز متنوع‌تر باشد و ثانیا این نوآوری و تنوع در فرآیند ساخت و ساز با مقررات ملی ساختمان در خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز هماهنگ باشد که پیشرفت خوبی در این صنعت محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از ارائه‌دهندگان کالاهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌های بزرگ (چیلرها) اساسی‌ترین مسئله برای تبلیغ محصول خود را در خصوص کم‌مصرف بودن این کالاها اعم از آب، برق، گاز و ... اعلام می‌کردند.

حضور پررنگ چینی‌ها

سالن بین‌الملل نمایشگاه صنعت ساختمان مملو از حضور صادرکنندگان و تولیدکنندگان چینی است که البته با استقبال خوبی نیز مواجه نشده‌اند؛ اگرچه یک سالن مجزا به تعداد زیاد شرکت‌های چینی حاضر در نمایشگاه پانزدهم صنعت ساختمان اختصاص یافته و از دیگر کشورهای صاحب‌سبک در حوزه ساختمان یا خبری نیست یا محدود به یک غرفه هستند، با این حال چینی‌ها نتوانسته‌اند کالاهای اساسی مورد نیاز در ساخت و ساز را ارائه دهند و بیشتر به معرفی محصولات مصرفی در نازک‌کاری ساختمان و با عمر اندک (مانند کف‌پوش یا دیوارپوش) پرداخته‌اند که قطعا برخی شرکت‌های ایرانی تولیدکننده این محصولات، از مقبولیت بیشتری میان سازندگان و مردم برخوردارند.

تلنگری به متولیان برپایی نمایشگاه ساختمان: کمک به رشد این صنعت مهم‌تر از درآمدزایی

به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت ساختمان می‌توان نمایشگاه‌های سالانه این صنعت را که بسیاری از فعالان ساخت و ساز همه‌ساله منتظر برگزاری آن هستند با مدیریت بهتری برپا کرد تا نه تنها چنین مشکلاتی ایجاد نشود، بلکه این نمایشگاه‌ها کمک شایانی به رشد و تولید مسکن مورد نیاز مردم کنند و حتی مردم عادی هم بتوانند برای ساخت مسکن خود و استفاده از محصولات جدید به این نمایشگاه‌ها مراجعه کننند؛ راهکار دستیابی به این اهداف، گذار سازمان توسعه تجارت از سیاست «درآمدزایی» به سیاست «کمک‌رسانی» به صنایع است؛ ‌به گونه‌ای که کسب درآمد از برگزاری نمایشگاه به هدفی والا همچون کمک به رشد و توسعه صنعت و تولید داخل در هر زمینه‌ای به خصوص صنایع مرتبط با ساختمان باید تبدیل شود؛ صنعتی که موتور محرکه رشد اقتصادی و اشتغال در کشور محسوب می‌شود.‌

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات