تاکید یک کارشناس بر لزوم توجه به وضعیت مساکن مهر

تاکید یک کارشناس بر لزوم توجه به وضعیت مساکن مهر

http://www.bananews.ir/یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در ملایر، گفت: امروزه در اکثر کشورهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه تهیه و برنامه‌ریزی مسکن جزء برنامه‌های مهم و اساسی دولت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، "حمید جلیلی" افزود: سر پناه و مسکن مانند غذا یک نیاز اساسی و زیستی و حق اجتماعی هر فرد و خانواده است.

وی با اشاره به اینکه فقدان مسکن عامل مؤثری در پیدایش افسردگی و اختلالات رفتاری و شخصیتی و کاهش مقاومت فرد در برابر مشکلات است،‌ اظهار کرد: انسانی که به دلایل اقتصادی نتواند مسکن مناسب و مستقلی داشته باشد دچار بحران می‌شود. این بحران بیرونی به صورت بحران درونی، ساختار شخصیتی فرد را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد.

جلیلی ‌ادامه داد: عدم دسترسی به مسکن مناسب با افزایش میزان بزهکاری، طلاق و از هم گسیختگی اجتماعی، فرهنگی و روانی رابطه مستقیم داشته و نداشتن مسکن باعث پیدایش پدیده‌های ناهنجار دیگری از قبیل خیابان خوابی، زاغه‌نشینی و معضلات حادتری مانند تکدی‌گری می‌شود.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، ‌یادآورشد: ایجاد و احداث مسکن برای بخش قابل توجه‌ای از مردم اشتغالزایی می‌کند و بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

جلیلی ‌گفت: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم دخالت دولت در احداث مسکن ایجاد و ساخت مسکن مهر، مورد توجه دولت قرار گرفت که تا امروز نیز ادامه دارد.

وی ‌ادامه داد: مطالعه کارشناسان نشان می‌داد که گرانی مسکن به دلیل گرانی زمین شهری است بنابراین حذف زمین‌های گران شهری در دستور کار قرار گرفت.

جلیلی اظهار کرد: حذف این زمین‌ها سه راهکار را پیش روی دولت قرار داد که شامل استفاده از شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها، دست‌اندازی به زمین‌های کشاورزی اطراف شهرها و استفاده از زمین‌های منابع طبیعی در خارج شهرها،‌ است.

وی ‌گفت: شهرهای جدید به دلیل عدم جاذبه‌ای که برای ساکنان کلان شهرها داشته‌اند پیش از اجرای طرح مسکن مهر نیز با وجود ارزان قیمت بودن مورد توجه قرار نگرفته‌اند و مورد دوم نیز به دلیل از بین رفتن زمین‌های مرغوب کشاورزی از دستور کار خارج شد اما در بسیاری از شهرها از جمله ملایر استفاده از زمین‌های منابع طبیعی مورد توجه قرار گرفت.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، اظهار کرد: در ملایر، مسکن مهر به دلیل همجواری با جاده سلامت و چشم‌انداز زیبایی که دارد با استقبال نسبتاً مناسبی مواجه شد و توانست جمعیت پذیری داشته باشد اما دسترسی کمتر به خدمات محله‌ای و عدم رعایت زیرساخت‌ها در این مساکن درخواست کنندگان مسکن مهر را با تردیدهایی مواجه ساخته است.

وی تصریح کرد: مسئولان امر باید توجه داشته باشند با تأمین خدمات محله‌ای و احداث مراکز خرید، خدمات آموزشی، خدمات درمانی، خدمات مذهبی خدمات ورزشی و... مسکن مهر ملایر می‌تواند به عنوان نمونه‌ای موفق در کشور مطرح شود.

جلیلی اظهار امیدواری کرد با سفر هیئت دولت به استان همدان،‌ توجه خاصی به مساکن مهر موجود در سطح استان شود.

 

ایسنا

    نظرات