یکی از بزرگترین زمین‌خواری‌های کشور در کجا رخ داده است؟

یکی از بزرگترین زمین‌خواری‌های کشور در کجا رخ داده است؟

http://www.bananews.ir/مشاور و نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی گفت: زمین‌خواری انجام شده در شهر صدرا، یکی از بزرگترین زمین‌خواری‌های کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، حسین معصوم در بازدیدی از شهر صدرا با تاکید بر اینکه زمین‌خواری‌های انجام شده در صدرا بزرگ است، گفت: امیدوارم با پیگیری موثر قضایی بتوانیم آن را به دولت، بیت المال و مردم برگردانیم.

او گفت: تصرف اراضی، زمین خواری و تغییر کاربری‌ها در سطح استان مبحثی است که در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده است. با توجه به گزارشهایی که داشتیم و متعلق به صدرا بوده، ستاد این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

معصوم با بیان اینکه دولت سرمایه‌گذاری هنگفتی در شهر صدرا انجام داده است، تاکید کرد: طبیعتا عده‌ای تحت پوشش وقف که نهاد حقوقی تاثیرگذار است، به دنبال سوء استفاده و تصاحب اراضی ملی بودند. پرونده این موضوع در محاکم دادگستری فارس در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از پرونده‌ها با پیگیری وزیر راه و شهرسازی و مساعدت رئیس قوه قضائیه توسط هیئتی بررسی شد، افزود: یک هیئت قضایی برای بررسی ابعاد این پرونده به فارس سفر کردند و در شهر صدرا مستقر شدند و بعد از مطالعات و بررسی‌های دقیق، به این نتیجه رسیدند که آرای سابق‌الصدور، خلاف بین شرع است. ریاست قوه قضاییه تجویز اعاده دادرسی را قبول کردند و ارجاع دادند و ضمن دستور توقف عملیات اجرایی موقوفه، دستور بررسی مجدد صادر کردند. لازم است مسئولین استان به این موضوع با توجه به حساسیت‌ها عنایت خاص داشته باشند و مواردی را که به عنوان خلاف بین شرع تشخیص داده شده را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه پرونده به شعبه دادگاه بدوی ارجاع داده شده و این شعبه رای سابق را تایید می‌کند بدون اینکه توجه داشته باشند که موارد خلاف بین شرع، باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

معصوم تصریح کرد: یکی از مشکلات این بوده که رای را به خواهان اصلی دعوا که شرکت عمران صدرا بوده تا چند روز پیش ابلاغ نمی‌کنند بلکه آن را به اداره کل راه و شهرسازی می‌فرستند که نسبت به آن رای هم ما مجددا اعتراض کردیم و مجددا رئیس قوه قضاییه دستور رسیدگی به آن را صادر فرمودند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از پرونده‌هایی که مطرح است اعتراض موقوفه به اجرای مقررات کمیسیون ماده واحده است که در حال رسیدگی است. امیدواریم با کمک استان و قضات محترم با دقتی که در رسیدگی می‌کنند، بتوانیم حقانیت دولت را به اثبات برسانیم.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مردم در طی سالیان گذشته در این شهر ساکن شده‌اند و نسبت به این بلاتکلیفی معترض هستند و بسیاری از هزینه‌هایی را که باید برای عمران و آبادی این شهر انجام دهیم به خاطر همین بلاتکلیفی قابل انجام نیست.

معصوم ادامه داد: براساس وقفنامه‌ای که ارائه شده که البته هیچگاه اصل وقفنامه‌ای را در هیچ مرجعی موقوفه ارائه نداده‌اند، پنج ششم موقوفه این وقف به آقای "ابراهیم رامجردی" می‌رسد و یک ششم برای انتفاع خود وقف می‌ماند و این یعنی اینکه چیزی عاید فقرا، مردم و مستمندان نمی‌شود. ضمنا در وقفنامه آمده از عایدی وقف، چند چشمه توالت در دروازه کازرون و یک مرکز نگهداری ایتام ایجاد شود که هیچکدام از آنها نیز نه تحقق پیدا کرده و نه انجام شده ولی واقعیت این است که منافع این وقف به "رامجردی" می‌رسد که در آمریکا ساکن است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تعریف "مزرعه باجگاه" معلوم است و اراضی احیا شده هم مشخص است اما امروز موقوفه آن را به کل شهر جدید چند هزار هکتاری تسری داده است. امیدواریم با پیگیری‌ها و رسیدگی‌های قضایی این موضوع هر چه سریعتر روشن شود تا مردم هم از بلاتکلیفی خارج شوند. مسئله اصلی امروز، مردمی هستند که اینجا ساکن هستند، به دولت اعتماد کردند و سرمایه گذاری‌های کلانی را، هم آنها انجام دادند و هم دولت از درآمد و مالیات مردم هزینه کرده است.

او بیان کرد: محدوده شهر صدرا ۱۷ هزار هکتار است که ۵۰۰۰ آن داخل محدوده و ۱۲ هزار آن در حریم است و مورد اختلاف ما با موقوفه در اکثر این اراضی وجود دارد.

معصوم در پاسخ به این سوال که «اگر رای به نفعتان صادر شود، آیا اعاده خسارت می‌کنید؟» اظهار کرد: طبیعتا اقدامات حقوقی را انجام خواهیم داد اما امروز در صدد تثبیت حقوق مالکانه دولت هستیم تا بتوانیم مردم را از بلاتکلیفی نجات دهیم که در این راستا مقامات هم باید کمک کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر صدرا نیز در جمع خبرنگاران گفت: توانستیم قسمتی از این اراضی که توسط معارضین و افراد سودجو تصرف شده، از طریق مراجع قضایی با کمک دادگستری و قسمت دیگری را با کمک دوستان ثبت اسناد و با زحمت پرسنل شرکت تثبیت کنیم، سندش را بگیریم و خلعیت انجام شود.

مهدی خانی ادامه داد: بعد از خلعیت از متولی موقوفه مستقیما با اداره کل اوقاف و امور خیریه وارد مذاکره شدیم تا مشکلات خدمات شهری را حل کنیم. تاکنون سه جلسه برگزار شده و سعی می‌کنیم که برای حل خدمات شهری در این چند روز آتی جلسه داشته باشیم و گرفتاری شهر صدرا به خصوص در موضوع تصفیه خانه و آرامستان را جمع بندی کنیم.

وی اظهار کرد: اینکه این اراضی مورد اختلاف است یعنی ما قائل به این نیستیم که این اراضی معلق به موقوفه است بلکه این اراضی، اراضی ملی بوده است و بعدها به اسم موقوفه تبدیل شده است. این اراضی قطعا اراضی ملی است و به نام دولت هم انتقال خواهد یافت، اما باز هم ما برای رفع مشکل مردم آماده همکاری هستیم اما این امر به این معنا نیست که ما قبول کنیم این اراضی موقوفه است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر صدرا تصریح کرد: بخشی از این اراضی را همکاران ما از کسانی که بر این اراضی زراعت می کرده‌اند خریداری کرده‌اند و بخشی باقیمانده است که آن هم حل خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات