وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در منطقه حفاظت شده «کوسالان» و «شاهو»

وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در منطقه حفاظت شده «کوسالان» و «شاهو»

http://www.bananews.ir/طی سال‌جاری متأسفانه ده‌ها و صدها هکتار از مناطق جنگلی و کوهستانی و باغ‌های کشاورزان منطقه حفاظت‌شده کوسالان و شاهو طعمه‌ی حریق شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، زاگرس به‌علت وجود تنوع زیستی و توان اکولوژیکی زیادی که دارد همیشه مورد توجه محققان و کارشناسان بوده و برای بررسی و ثبت گونه‌های نادر و زیبا، وجود این تنوع زیستی در کنار وجود انواع زیستگاه‌ها و سکونتگاه‌ها موجبات ایجاد مناطق حفاظت شده را فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش، در هر استانی که بخشی از زاگرس در آن قرار دارد می‌توان چندین منطقه حفاظت شده را ایجاد کرد؛ مناطق حفاظت شده بر اساس تعریف سازمان حفاظت محیط‌زیست محدوده‌ای از منابع طبیعی مثل جنگل و مرتع است که به جهت ضرورت حفظ و تکثیر جانوران و رستنی‌هایش مورد حفاظت قرار می‌گیرد و هرگونه قطع درختان، تخریب و شکار بدون مجوز در آن ممنوع می‌باشد، آنچه در این تعریف مستتر بوده این است که این اراضی همگی جزو اراضی ملی بوده و در واقع تخریب و دست‌اندازی به آن ضایع کردن و تخریب بیت‌المال می‌باشد.

یکی از این مناطق که طی مصوبه شماره ۳۰۳ شورای عالی محیط‌زیست(کمیسیون زیر بنائی دولت) در سال ۱۳۸۸ به عنوان منطقه‌ی حفاظت‌شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوسته، منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو است که با وسعت ۲۳۶٫۵۷ هکتار در استان کردستان و حدفاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران و هم مرز با کردستان عراق واقع شده است.

درباره اهمیت تنوع زیستی این منطقه باید گفت که زیستگاه بیش از ۵۰۰ گونه‌ی گیاهی و جانوری است که بارزترین آنها می‌توان به سیاه‌گوش، کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمندر کوهستانی کردستان، سمندر آتشین کردستان، سنجاب ایرانی، کرکس، هما و عقاب طلائی و کبک اشاره کرد.

از مهم‌ترین عوامل تهدیدی که برای این منطقه از سوی کارشناسان معرفی شده احداث سدهای غیرکارشناسایی چون سد داریان و احتمالاً سد بلبر است که سبب قطع کریدور عبوری حیات‌وحش در درون زیستگاه می‌شود و این مسأله به نابودی تنوع زیستی این منطقه می‌انجامید.

اما مسأله‌ی دیگری که متأسفانه به آن توجهی جدی نشده آتش‌سوزی‌های گسترده در داخل مناطق حفاظت شده کوسالان و شاهو است که به ایجاد خسارت جدی به اکوسیستم این منطقه منجر شده است و قطعاً اگر با این روند ادامه یابد بدون شک تأثیر این آتش‌سوزی‌ها مخرب‌تر و ویرانگرتر از سدسازی‌ها بر این منطقه حفاظت شده است.

در این راستا لازم است که سازمان حفاظت محیط‌زیست و ارگان‌های مربوطه در این خصوص دخالت کنند و عوامل این آتش‌سوزی‌ها را معرفی کرده و موظف به جبران خسارت و احیای زیستگاه‌های این منطقه شوند.

فعالیت‌ها و مانورهای نظامی نیز در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو انجام می‌شود که متأسفانه گاهی اوقات موجب ایجاد آتش‌سوزی در این منطقه می‌شود.

بر اساس گزارش‌های رسیده، امسال ۱۱ فقره آتش‌سوزی در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و زیستگاه‌های نزدیک آن رخ داده است که مورد اخیر آن ساعات ابتدایی روز یکشنبه(۱۵ شهریورماه) در اطراف روستای رزاب رخ داد که کنترل کامل آن تا حدود ساعت ۲۰ شب طول کشید و در ادامه عملیات اطمینان‌سازی توسط انجمن مردمی و زیست‌محیطی «سبز چیا» انجام شد تا از شعله‌ور شدن مجدد آتش جلوگیری شود.

کمیته‌ی مقابله با بحران انجمن سبز چیای مریوان در این‌باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنای کردستان اظهار کرد: متأسفانه در این آتش‌سوزی‌ها تاکنون ده‌ها و صدها هکتار از مناطق جنگلی و کوهستانی و باغات کشاورزان منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو طعمه‌ی حریق شده است.

در ادامه مطرح شد: جای بسی تأمل است که در سال‌جاری بیش از ۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع و کوهستان‌های اطراف شهرستان مریوان و سروآباد رخ داده است و این تعداد با مشخصات جغرافیایی و عکسبرداری توسط کمیته‌ی مقابله با بحران انجمن سبز چیا ثبت شده است.

کمیته‌ی مقابله با بحران انجمن سبز چیا هم‌چنین اعلام کرد: ۱۱ مورد از این آتش‌سوزی‌ها به تاریخ های مختلف در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو و زیستگاه‌های نزدیک آن رخ داده که وقوع آتش‌سوزی‌هایی در خرداد، تیر و مردادماه امسال در اطراف روستای دگاگا، روستای اسپریز، روستای سلین، روستای رزاب، منطقه شاهو و منطقه کوسالان از جمله آنهاست.

براساس این گزارش، این آتش سوزی‌ها در حالی در داخل منطقه حفاظت شده ادامه دارد که تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استان و سازمان‌های مرتبط برای محکومیت این آتش‌سوزی‌ها ارائه نشده است.

در این راستا ضروری است که مسئولان نسبت به نابودی زاگرس بی‌تفاوت نباشند، چون نابودی این منطقه به نابودی زندگی زاگرس‌نشینان منجر می‌شود و باید بیشتر از قبل در مهار و کنترل این فاجعه شرکت کنند، همچنین همه‌ی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط نیز باید با بررسی عوامل این بحران و ارائه راهکار علمی و عملی، از تخریب بیشتر سرمایه‌های ملی جلوگیری کنند و در فکر احیای این زیستگاه‌ها باشند تا شاهد فاجعه‌های زیستی بیشتر از این نباشیم.

 

ایسنا

    نظرات