عقبایی: بورس مسکن همان دلالی ملک است

عقبایی: بورس مسکن همان دلالی ملک است

http://www.bananews.ir/رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از رشد معاملات بخش مسکن در مرداد‌ماه نسبت به تیرماه ۱۳۹۴ خبر داد و آمار خرید و فروش و اجاره ۱۳ روز اول شهریورماه را ارائه کرد.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، حسام عقبایی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: در ۱۳ روز اول شهریورماه تعداد قرار‌داد‌های خرید و فروش در تهران ۶۰۴۲ مورد و قرار‌داد‌های اجاره ۸۴۳۴ مورد بوده است. در مجموع ۱۴۸۹۹ مورد کل قرار‌داد‌ها اعم از اجاره، خرید و فروش، مبایعه‌نامه، صلح و سایر‌ قرار‌داد‌ها بوده است.

وی به آمار معاملات مسکن در مرداد‌ماه اشاره و خاطر نشان کرد: تعداد معاملات مرداد‌ماه امسال ۱۴۳۵۵ قرار‌داد خرید و فروش و ۲۵۹۵ قرار‌داد اجاره و در مجموع ۳۵۹۲۴ قرار‌داد شامل خرید و فروش، اجاره، صلح و غیره بودیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان کرد: بدین ترتیب قرار‌داد‌های خرید و فروش تیرماه امسال شهر تهران ۱۲۸۹۵ مورد بوده و در بخش اجاره نیز ۱۹۷۴۶ مورد داشتیم که شاهد رشد معاملات در مرداد‌ماه بوده‌ایم.

عقبایی با اشاره به کاهش معاملات بخش مسکن در مرداد‌ماه این مساله را ناشی از تقارن با ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در فروردین‌ماه امسال قرار‌داد‌های خرید و فروش ۵۸۲۳ مورد، در اردیبهشت‌ماه ۱۶۶۶۰ مورد و در خرداد‌ماه ۱۷۲۳۲ مورد، تیرماه ۱۲۸۹۸ مورد و مرداد‌ماه ۱۴۳۵۵ مورد بوده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین به تعداد معاملات انجام شده در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: کل معاملات خرید و فروش انجام شده طی ۱۳ روز اول شهریورماه در کشور ۳۶۵۲۳ مورد بوده و تعداد معاملات اجاره نیز ۲۹۸۰۳ مورد و در مجموع شاهد ۶۹۴۱۷ مورد معامله در کل کشور بودیم.

عقبایی همچنین به آمار خرید و فروش مرداد‌ماه در کل کشور اشاره کرد و افزود: ۸۶۷۶۲ مورد خرید و فروش در کشور داشتیم و تعداد معاملات اجاره در مرداد‌ماه کل کشور ۱۶۵۸۸۰ مورد بوده است. بدین ترتیب مقایسه آمار مرداد‌ماه با تیرماه نشان می‌دهد که معاملات در یک سیر صعودی قرار دارد.

وی آمار کل معاملات بخش مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون در کل کشور را تشریح و خاطر نشان کرد: ۵۱۵۴۰ مورد قرار‌داد خرید و فروش در فروردین‌ماه، ۹۳۶۷۷ مورد در اردیبهشت‌ماه، ۹۳۸۲۱ مورد در خرداد‌ماه، ۸۱۶۹۵ مورد در تیرماه و ۸۶۷۶۲ مورد در مرداد‌ماه داشتیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که خیز خروج از رکود با سرعت ملائمی دارد پیش می‌رود، افزود: از آنجایی که حدود ۲۰۰ صنعت وابسته به صنعت ساختمان هستند خیز خروج از رکود مسکن می‌تواند باعث رونق در کلیه سطوح اقتصادی کشور شود.

عقبایی ادامه داد: البته رونق به معنای افزایش قیمت نیست. تورم در کشور نسبت به سال ۱۳۹۱ کاهش داشته، لذا سیر افزایش قیمت در بازار مسکن را پیش‌بینی نمی‌کنیم.

وی با بیان این‌که عده‌ای از مردم در فکر این هستند که خانه بخریم یا نخریم؟ گفت: با توجه به ثبات قیمت در حوزه مسکن به مردم می‌گویم اگر امروز خانه را بفروشند هیچ نگرانی بابت خرید خانه جدید نخواهند داشت، چرا که در چند ماه آینده قیمت‌ها بالا نخواهد رفت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران به وضعیت بازار اجاره نیز اشاره و تاکید کرد: در اوایل تیرماه شاهد موج حباب‌گونه افزایش اجاره بها بودیم. در برخی از رسانه‌ها نیز به نقل از منابع نامشخص اعلام می‌شد که ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش اجاره‌بها داشته‌ایم ولی ما گفتیم در بازار اجاره چنین ظرفیتی برای افزایش وجود ندارد.

به گفته عقبایی، از آنجایی که اجاره بها وابسته به قیمت مسکن است و قیمت مسکن نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایش نیافته، لذا نباید اجاره‌بها بالا برود اما دیده می‌شود که موجران با توجه به نرخ سود بانکی و تورم، اجاره را بالا می‌کشند که نباید این مساله صورت بگیرد، زیرا اجاره‌بهار تابع سود بانکی و تورم نیست بلکه تابع قیمت مسکن است.

وی نرخ رشد اجاره‌بها در تابستان امسال نسبت به تابستان ۱۳۹۳ را حدود ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: ممکن است رشد‌های ۲۵ درصد هم داشته باشیم، اما موردی بوده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش‌بینی کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و کاهش جابه‌جایی‌ها در بخش اجاره شاهد کاهش حجم معاملات و متعاقبا کاهش نرخ اجاره‌بها باشیم.

عقبایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از عوامل اثر‌گذار در بخش مسکن بحث‌های روانی است مثلا وقتی مطرح می‌شود که مسکن دارد رونق می‌گیرد انگیزه برای ورود به این بازار بالا می‌رود، اما رشد قیمت مسکن در سال‌های گذشته بالا بوده که ظرفیتی برای افزایش قیمت در آینده‌ای نزدیک وجود ندارد، چرا که ما هم‌اکنون با یک رشد کاذب در بازار مواجه هستیم.

وی در عین حال اظهار کرد: در خیلی از نقاط کشور به قیمت‌های واقعی نزدیک شده‌ایم و در برخی نقاط به قیمت واقعی رسیده‌ایم، اما من ظرفیت افزایش قیمت در بازار مسکن نمی‌بینم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تعداد مشاوران املاک کل کشور را ۱۲۰ هزار دفتر و تعداد مشاوران املاک تهران را ۱۱۷۳۰ دفتر مشاور املاک پروانه کسب عنوان کرد و گفت: مجموع واحد‌های صنفی فاقد پروانه در شهر تهران ۷۰۰ مورد و در کل کشور ۲۵۰۰ مورد بوده که طی همکاری با نیروی انتظامی حدود ۷۰ درصد آنها پملپ شدند.

عقبایی در خصوص راه‌اندازی بورس مسکن نیز گفت: ما از هر دری که بتواند به رونق مسکن، بالابردن خرید مردم، شفاف‌سازی معاملات و برچیده شدن سفته‌بازی کمک کند صرفه‌نظر از این‌که هر نامی داشته باشد موافقیم ولی اگر طرحی ارائه شود که این خروجی‌ها را نداشته باشد و بیشتر به دنبال منافع یک نهاد خاص باشد، خوب نیست.

وی ادامه داد: بورس مسکن به دلیل ناهمگن‌بودن این کالا در هیچ کجای دنیا وجود ندارد حالا بعضی آقایان می‌گویند ما می‌خواهیم برای اولین‌بار این طرح را در دنیا پیاده کنیم چه اشکالی دارد. ما می‌گوییم اشکالی ندارد فقط برنامه بدهید. گفتند ما در فاز اول می‌خواهیم املاک بزرگ و دولتی را بفروشیم و فاز دوم را نگفتند پس احتمالا می‌خواهند در فاز دوم به مسکن خرد وارد شوند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که این تعریف آنها همان دلالی و خرید و فروش ملک است گفت: دلالی و خرید و فروش ملک وظیفه نهادهای دیگر است. این مساله بنگاهداری و مخالف صحبت رییس جمهور که بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند، است. حالا نباید بنگاهداری از بانک‌ها به بورس بیاید.

عقبایی تصریح کرد: همچنین مسکن زمانی می‌تواند به بورس برود که ما در شبکه عرضه و تقاضا به توازن رسیده باشیم. وقتی طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی ما ۱۲ سال دیگر به توازن در عرضه تقاضای مسکن می‌رسیم، راه‌اندازی بورس مسکن در حال حاضر احتمال این‌که پول‌های درشت را وارد این بخش کند را افزایش می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به طرح وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که مشاوران املاک باید فقط وکیل یک نفر از متعاملین باشند، گفت: طرح‌هایی مثل این طرح در بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا انجام می‌شود، اما باید در نظر داشت که در آنجا از کل قیمت مسکن شش درصد کمیسیون می‌گیرند، در حالی که کمیسیون در کشور ما دریافت یک درصد از هر دو طرف معامله است. لذا برای اجرایی شدن این طرح‌ها باید ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی ما با یکدیگر همگن شوند.

 

ایسنا

    نظرات