۶۰ درصد از خانه‌های روستایی آسیب‌پذیر هستند

۶۰ درصد از خانه‌های روستایی آسیب‌پذیر هستند

http://www.bananews.ir/معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: براساس سرشماری سال ۱۳۷۵ بیش از ۷۵ درصد خانه‌های روستایی در برابر حوادث آسیب‌پذیر بود که با تلاش‌های صورت گرفته این میزان ۱۵ درصد کاهش داشته و به ۶۰ درصد رسیده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir عزیزالله مهدیان با بیان اینکه ۳۰ درصد از جمعیت کشور را روستائیان تشکیل داده‌اند، اظهار کرد: براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ بیش از ۷۵ درصد خانه‌های روستایی آسیب‌پذیر بود، هر چند که بنیاد از سال ۱۳۷۳ در حوزه به‌سازی فعالیت داشت، ولی به دلیل برخی مشکلات، آسیب‌پذیری خانه‌های روستایی در آن دوران زیاد بود، به همین جهت از سال ۱۳۸۴ سالانه برای ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات ارزان قیمت ارائه شد تا بتوانیم به‌طور متوسط در هر سال ۲۰۰ هزار واحد خانه روستایی را مقاوم‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اعتبار صرف شده برای مقاوم‌سازی واحدخای مسکونی در مناطق روستایی افزود: تا‌کنون برای مقاوم‌سازی بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار خانه روستایی با بانک‌ها قرار داد منعقد شده است و در بیش از ۴۵۰ هزار واحد مقاوم سازی صورت گرفته است و کل اعتباری که برای واحدهای مقاوم سازی شده صرف شده است رقمی برابر با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال دارد که معادل این رقم نیز خود مردم مشارکت داشته‌اند.

مهدیان در خصوص اقدامات آتی در این حوزه تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در نظر داریم تا سال آینده بیش از ۷۰ درصد خانه‌های روستایی را مقاوم‌سازی کنیم که لازمه این امر همکاری مسئولان و مشارکت خود روستائیان است تا این امر در سریع‌ترین زمان ممکن تحقق یابد. همچنین لازم به ذکر است ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات طی امسال به حوزه مسکن روستایی اختصاص یافته است.

این مسئول به همکاری بانک‌ها در رابطه با اختصاص تسهیلات جهت اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی مساکن‌روستایی اشاره کرد و یادآورشد: بانک‌ها همکاری خوبی داشته و مردم هم پای کار هستند.

برنامه‌ریزی‌های نقطه‌ای پاسخگوی نیاز جامعه روستایی نیست
همچنین محمدرضا شاملو - معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - گفت: امروزه برنامه‌ریزی‌های نقطه‌ای پاسخگوی نیاز جامعه روستایی نیست لذا برای توسعه روستاها نیاز به نگاه و دیدگاه پهنه‌ای وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت اجرای طرح هادی در سطح روستاهای کشور، اظهارکرد: در حال حاضر ۳۸ هزار طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که بیش از ۳۲ هزار طرح مصوب داریم و از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ طرح در روستاها اجرایی شده است.

شاملو با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته برای اجرای طرح‌های هادی، افزود: آنچه براساس قانون بودجه امسال پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان است اما برای میزان تخصیص باید تا پایان سال منتظر بود، با این حال امیدواریم تا پایان امسال بخش قابل توجهی از روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش طرح هادی قرار گیرند.

وی در خصوص طرح منظومه‌های روستایی، تصریح کرد: این طرح به تازگی پیشنهاد شده است که وزیر مسکن و شهرسازی با کلیات کار اعلام موافقت کردند اما تجارب ۳۵ ساله کشور نشان می‌دهد که برای توسعه روستاها و ممانعت از مهاجرت، دیدگاه نقطه‌ای خود را به نگاه پهنه‌ای تغییر دهیم؛ از این رو، این طرح به صورت پایلوت در ۱۰ روستا در سطح کشور اجرایی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه ۲۵۰ روستا در کشور دارای بافت تاریخی و معماری ویژه است، عنوان کرد: تاکنون کار طراحی در ۸۵ روستا انجام و در ۶۱ روستا نیز اجرایی شده است؛ در واقع ما قصد داریم با اجرای این طرح بافت باارزش روستاها را حفظ کنیم و از مهاجرت معکوس نیز جلوگیری به عمل آوریم تا از این طریق حضور گردشگران را در این مناطق افزایش دهیم، زیرا این امر یکی از خواسته‌های عمومی مردم در این روستاها است.

 

 ایسنا

    نظرات