وزارت راه و شهرسازی در انتخابات نظام مهندسی قانون گرایی را توسعه داد

وزارت راه و شهرسازی در انتخابات نظام مهندسی قانون گرایی را توسعه داد

http://www.bananews.ir/عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در انتخابات دورهفتم سازمان نظام مهندسی وزارت راه و شهرسازی برای نخستین بار قانون گرایی را توسعه داد، گفت: در این دوره این وزارتخانه بندهای مختلف نظام مهندسی را به مورد اجرا گذاشت تا افراد متخصص حوزه ساخت و ساز وارد عرصه نظام مهندسی شوند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، رامین قاسمی اصل افزود: در این دوره برای نخستین بار دستورالعمل انتخابات نظام مهندسی پس از ۶ دوره شیوه نامه مدونی پیدا کرد تا دوشغله ها اجازه ورود به هیات مدیره نظام مهندسی نداشته باشند.

مدرس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه در این دوره برای نخستین بار شیوه نامه تبلیغاتی مناسبی برای انتخابات نظام مهندسی ابلاغ شد، گفت: پیش از این در هیچیک از دوره های انتخاباتی دستورالعمل روشنی در این زمینه وجود نداشت.

در ادامه نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایی و پیمانکاری شرکت های ساختمانی استان تهران، گفت: ایجاد روابط علمی، تحقیقاتی و تجربی بین نظام مهندسی ساختمان، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای دستیابی به اهداف سازمان نظام مهندسی از اهداف منشور ۹ گانه گروه اساتید دانشگاهی در این دوره از انتخابات است.

بیژن خطیبی افزود: با توجه به افزایش اعضای این سازمان به بیش از ۱۱۰ هزار نفر انتظار داریم در این دوره از انتخابات نظام مهندسی بیش از ۴۰ هزار عضو این سازمان حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند.

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: پیش از این مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی حضوری کمرنگ در این سازمان داشتند اما در دوره جدید با شفاف سازی امور با هرگونه رانت خواری در این سازمان تخصصی مردم نهاد برخورد خواهد شد.

خطیبی با بیان آنکه سازمان نظام مهندسی یک سازمان صنفی غیردولتی است که نباید گروه های سیاسی از آن بهره برداری کنند، گفت: حضور پرقدرت مهندسان در این دوره از انتخابات پشتوانه خوبی برای هیات مدیره جدید برای تصمیم گیری های قانونی خواهد بود.

عضو دیگر سازمان نظام مهندسی استان تهران معتقد است: رعایت اخلاق حرفه ای مساله مهمی است که بیانگر حفظ ارزش های پایدار در سازمان نظام مهندسی خواهد بود که در کنار آن حفظ حقوق شهروندی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

الهام امینی افزود: پس از گذشت ۲۰ سال از اجرای قانون نظام مهندسی، مهندسان کشور در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره به عنوان بزرگترین تشکل حرفه ای در ایران در آزمون حفظ استقلال این سازمان شرکت می کنند.

این مدرس دانشگاه اظهار امیدواری کرد: وزارت راه و شهرسازی با اعمال سیاست های مناسب کمک شایانی توجهی برای تثبیت جایگاه مهندسان به عمل آورد تا با رعایت اخلاق حرفه ای منزلت اجتماعی اعضای نظام مهندسی کشور بیش از پیش حفظ شود.

رییس گروه اساتید دانشگاهی گفت: بدون شک رعایت قوانین و مقررات ساختمانی برای همگان در نظام مهندسی الزامی است تا تمام امور حوزه ساخت و ساز کشور با استفاده از افراد متخصص و با صلاحیت حرفه ای انجام شود.

مجتبی مسگرزاده افزود: نظرسنجی مستمر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در تصمیم گیری های سازمانی بدون گرایش های سیاسی ضامن سلامت نظام مهندسی خواهد بود و این مساله باید به عنوان یک رکن اصلی توسط هیات مدیره هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو دیگر سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به مزیت های ارتباط بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و دولت برای رعایت حقوق شهروندی بر اهمیت شایسته سالاری در این سازمان تاکید کرد و گفت: ایجاد مکانیزم های اجرایی همچون تامین و ایجاد ساختار نیروی انسانی متخصص و برنامه ریزی پایدار به منظور بازرسی ادواری بر شیوه عملکرد اعضای حقیقی و حقوقی، از دیگر وظایف هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی در هفتمین دوره انتخابات این سازمان است.

مازیار سیاح نژاد افزود: اجرای مواد ۱۵ و ۷۳ قانون نظام مهندسی ساختمان که بر عملکرد هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی نظارت دارد، بخشی از آن از اختیارات هیات مدیره و بخشی دیگر مربوط به ارتباط کاری نظام مهندسی با وزارت راه وشهرسازی، شهرداری ها و سایر سازمانها و نهادها است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: ۱۸ سال از عمر سازمان نظام مهندسی نوپا گذشته و در این مدت این سازمان فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده که از درون هیچ موفقیت و با مدیریت شهری و دولت نیز ارتباط موثر کاری نداشته است.

حمزه شکیب افزود: افراد که وارد هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی می شوند باید چندوجهی باشند به طوری که با مدیریت شهری و دولتی آشنایی کاملی داشته باشند و از ظرفیت های درون و برون سازمانی برای افزایش همگرایی در سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که خروجی آن ارتقا کیفیت ساخت و ساز در کشور خواهد بود.

وی گفت: روند آموزش های دانشگاهی نشان می دهد، ما به خوبی توانسته ایم در دانشگاه های کشور مهندس تربیت کنیم، اما در عمل در خروجی این مساله که ارتقا کیفیت ساخت و ساز است نتوانستیم به موفقیت های خوبی برسیم، لذا باید ارتباط بین دانشگاه و سازمان نظام مهندسی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این عضو سازمان نظام مهندسی افزود: با بیش از ۱۱۰ هزار عضو بسیاری از مهندسان با سازمان نظام مهندسی ارتباط خود را قطع کرده اند در حالی که با اجرای مبحث ۲۲ گانه نظام مهندسی اعضای این سازمان تخصصی شاهد شفافیت عملکرد هیات مدیره این سازمان خواهند بود.

سعید امدای دیگر عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به انتخابات هفتمین دوره اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی در کشور گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی پس از ۲۰ سال ضروری است زیرا شرایط فعلی ساخت و ساز در کشور با آن زمان بسیار متفاوت بوده و بازنگری در این قانون و آیین نامه های مربوطه الزامی شده است.

یادآور می شود، هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی همزمان با تهران در ۳۱ استان کشور روز ۱۶ مهرماه سال جاری برگزار می شود.

 

ایرنا

    نظرات