کشور به خانه‌های کم‌متراژ نیازمند است

کشور به خانه‌های کم‌متراژ نیازمند است

http://www.bananews.ir/با توجه به قیمت بالای هر متر مربع واحد مسکونی، اگر مساحت واحدها متناسب با توان اقتصادی متقاضیان تعیین شوند، قطعا شاهد افزایش تقاضا و شکل‌گیری رونق در این بخش خواهیم بود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سازندگان در طراحی ساختمان‌های مسکونی باید مساحت واحدهای مسکونی را متناسب با قدرت خرید متقاضیان و خانوارها تعیین کنند که طی سال‌های اخیر به این مساله کمتر توجه شده و بنا بر اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، اگر این مساله محقق شود از یک طرف برای خانوارها امکان تامین مسکن در استطاعت مهیا می‌شود و از طرف دیگر امکان فروش واحدهای نوساز عرضه شده توسط سازندگان تسهیل و از خالی ماندن واحدهای مسکونی نوساز و قفل شدن منابع مالی سازندگان جلوگیری می‌شود.

یک کارشناس مسکن معتقد است بخش مسکن از تولید خانه‌های لوکس سیراب شده و باید به سوی تولید خانه‌های ارزان برای دهک‌های پایین جامعه برود.

محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نیاز فعلی بازار در بخش مسکن ارزان قیمت و استیجاری است؛ بنابراین دولت باید تمرکز خود را برای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین بگذارد و خانه‌های ارزان‌قیمت تولید کند. یارانه‌های مسکنی و اجاره‌ای می‌توانند در این جهت سوق یابند.

اما در بخش مسکن دو مشکل وجود دارد؛ یکی این‌که تولیدات جوابگوی بازار نیست و دیگر این‌که مصرف‌کننده ضعیف است و توان خرید ندارد. بنابراین کارشناسان به تولیدکنندگان مسکن توصیه می‌کنند با توجه به اشباع بخش مسکن از خانه‌های لوکس، از این بخش خارج شوند.

طی سال‌های اخیر الگوی ساخت و ساز (عرضه) به لحاظ مساحت واحدهای مسکونی جدید ساخت، با تقاضای موثر خانوارها تطابق ندارد که علاوه بر مشکل ایجاد شده برای خانوارهای ساکن در شهرها برای خرید و تامین مسکن مورد نیاز خود، سازندگان مسکن را به دلیل عدم امکان فروش سهل واحدهای تکمیل شده و خالی ماندن این واحدها، با حبس نقدینگی و تاخیر در سرمایه گذاری مجدد روبرو می شوند.

بنابر این گزارش با وجود تمایل خانوارها به خرید واحدهای مسکونی با مساحت بالا، به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و عدم تکافوی درآمد و پس‌اندازشان، توانایی خرید واحدهای با مساحت بالا را ندارند لذا بخش قابل توجهی از تقاضا در بازار مسکن برای واحدهای کوچک است هر چند به دلیل کاهش بعد خانوار کشور به خصوص در مناطق شهری در سال‌های اخیر، نیاز و تمایل خانوار شهری به خرید واحدهای مسکونی با مساحت بالا نیز تا حدودی کاهش یافته است.

از طرف دیگر بررسی بازار ساخت و ساز نشان می دهد که بخش زیادی از واحدهای مسکونی عرضه شده نوساز، از مساحت بالایی برخوردار بوده و متناسب با قدرت خرید و تقاضای خانوار نیست و آمارها نشان دهنده کاهش میانگین مساحت واحدهای تکمیل شده در مناطق شهری کشور و استان تهران نمی باشد.

همچنین توزیع واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران در بازه های مختلف مساحتی (بیانگر نوع تقاضای موثر) در خرداد ماه سال ۱۳۹۴، نشان می دهد توزیع تجمعی واحدهای مسکونی معامله شده با مساحت کمتر از ۸۰ مترمربع از کل معاملات صورت گرفته، حدود ۶۰ درصد است. همچنین توزیع معاملات در شهر تهران حسب مساحت، در سایر ماه های فصل بهار ۱۳۹۴ نیز تقریبا مشابه توزیع خرداد ماه است.

این در حالی است که بر اساس آخرین اطلاعات، بررسی توزیع واحدهای مسکونی تکمیل شده (نشانگر عرضه واحدهای نوساز) در مناطق شهری استان تهران در بازه های مختلف مساحت، حاکی از این است که در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۳ ، واحدهای نوساز عرضه شده با مساحت کمتر از ۸۰ مترمربع، صرفا حدود ۷ درصد از کل واحدهای نوساز را به خود اختصاص داده است.

بنابر گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان، این الگوی عرضه در مناطق شهری کل کشور نیز حاکم است به طوری که سهم واحدهای مسکونی تکمیل شده با مساحت کمتر از ۸۰ متر مربع در کشور، حدود ۸ درصد می باشد هر چند الگوی تقاضا در سایر مناطق شهری کشور نسبت به شهر تهران متفاوت است و در این شهرها با وجود درآمد کمتر خانوار، تقاضای واحدهای مسکونی با مساحت متوسط نیز به دلیل قیمت پایین تر مسکن، به طور نسبی بیشتر از شهر تهران است.

 

ایسنا

    نظرات