سیل به تاسیسات آب و فاضلاب ایلام بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال خسارت زد

سیل به تاسیسات آب و فاضلاب ایلام بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال خسارت زد

http://www.bananews.ir/معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: سیل هفته گذشته بالغ بر ۸۵۰ میلیارد ریال به تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی استان ایلام خسارت وارد کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irامیررضا تشیعی در حاشیه بازدید از زیرساخت ها و تاسیسات آسیب دیده ناشی از سیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به بروز حادثه سیل چند روز گذشته در استان ایلام، موضوع تامین آب شرب مردم از اهمیت بسیار بالایی برای وزارت نیرو برخوردار است.

وی افزود: از همان ساعات اولیه ستاد بحران آب و فاضلاب کشور (شهری و روستایی) در استان ایلام تشکیل و نیروهای این شرکت توانستند ظرف مدت کوتاهی با تمام ظرفیت بصورت پله ای و مرحله ای تصفیه خانه و چشمه آب گل گل شهر ایلام را وارد مدار بهره برداری کنند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب ادامه داد: با وجود قطعی برق تصفیه خانه آب شهر ایلام با سیستم اضطراری تا امروز توانسته ایم آب مورد نیاز شهروندان ایلامی را تامین کنیم.

تشیعی یادآور شد: از صبح پنجشنبه تا عصر جمعه هفته گذشته با بسیج امکانات شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی ۱۰ دستگاه تانکر آب رسانی و ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی به شهر ایلام انتقال یافت.

وی اضافه کرد: همچنین اکیپ های ویژه تخصصی از استان اصفهان به ایلام اعزام شدند و توانستند تصفیه خانه آب و فاضلاب شهری را با همکاری نیروهای امدادی استان بطور کامل وارد مدار بهره برداری کنند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب در خصوص ارزیابی خسارات وارده به زیرساخت ها و تاسیسات در استان افزود: بخاطر پراکندگی تاسیسات در سطح شهر ۸۵۰ میلیارد ریال و در بخش روستایی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال خسارات برآورد شده است.

تشیعی ادامه داد: کار در بخش روستایی سخت تر است، این حادثه باعث خسارت به بیش از ۱۰۰ روستا شده و در مواردی تا تخریب ۱۰۰ درصد تاسیسات آبفا انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا فردا تاسیسات آب نزدیک به ۲۰ روستای دیگر این استان وارد مدار بهره برداری شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب تاکید کرد: امیدواریم با درخواست ویژه ای که وزارت نیرو از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دارد (ماده ۱۰ و ۱۲) و با توجه به سفر معاون رئیس جمهوری به استان ایلام بتوانیم در کوتاهترین زمان اعتبارات مورد نیاز را تامین کنیم و تاسیسات را به حالت عادی باز گردانیم.

وی افزود: در شرایط بارندگی شدید و سیلاب مهمترین مشکلی که برای آب پیش می آید افزایش کدورت است که می تواند سامانه تصفیه آب را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: اقدامات شرکت آب و فاضلاب ایلام در این مدت قابل تقدیر است برغم اینکه کدری در آب خام چند صد برابر شده بود، این میزان کدری خروجی هم اکنون یک واحد ان تی (واحد کدری آب) است در حالیکه استاندارد آن پنج ان تی است.

تشیعی تاکید کرد: در این خصوص همزمان مطلوبیت کلر سنجی و بالا بردن دوز کلر در شبکه توزیع بخاطر خرابی ها و شکستگی هایی احتمالی که در شبکه وجود دارد صورت گرفته که کیفیت آب شرب را در پی داشته است.

وی یادآور شد: در شرایط عادی نیاز آب شهر ایلام ۷۰۰ لیتر در ثانیه است، در حالیکه اکنون بیش از یک هزار لیتر در ثانیه آب تولید و وارد مدار توزیع می شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور روز یکشنبه به همراه مدیران کل آبفای شهری و روستایی استان ایلام از تاسیسات و امکانات زیرساختی شبکه انتقال آب شرب و مخازن آب شهر ایلام بازدید و در جریان میزان خسارت های وارد و اقدامات انجام شده برای رفع مشکل آب شرب شهر ایلام در روزهای اخیر قرار گرفت.

بارش ۳۲۴ میلی متری باران در ایام آخر هفته گذشته باعث وقوع سیل شد، بر اساس آمار ارائه شده در بارش های سیلابی اخیر ایلام چهار نفر جان خود را از دست دادند.

در اثر این حادثه بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی، تجاری و آموزشی، یک هزار دستگاه خودرو شخصی و بخشی از تاسیسات زیربنایی و راه های اصلی و فرعی این استان آسیب دیده است.

به گفته مسئولان ایلام، سیلاب باعث وارد آمدن بیش از شش هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف زیربنایی از جمله راه، آب، برق، کشاورزی، منازل مسکونی، واحدهای تجاری و آموزشی استان شده است.

 

ایرنا

    نظرات