معاون وزیر راه: یک دهنه پل ۸۱ متری در لرستان افتتاح می‌شود

معاون وزیر راه: یک دهنه پل ۸۱ متری در لرستان افتتاح می‌شود

www.bananews.irمعاون راه‌های روستایی وزیر راه و ترابری گفت: یک دهنه پل۸۱ متری در محروم‌ترین مناطق لرستان مطابق با آخرین استانداردها بزودی افتتاح می‌شود

'به گزارش بنا نیوز به نقل از ایرنا، حسین میرشفیع' در جمع خبرنگاران گفت: این پل ارتباط زمستانی ۱۶ روستا را در 'میانکوه چلگر' برقرار می‌کند و به طور کامل براساس معیارهای استاندارد ساخته شده است.

به گفته معاون وزیر راه و ترابری هزینه ساخت این پل بسیار کمتر از برآورد پنج میلیارد تومانی آن بوده است.

میرشفیع سپس با بیان اینکه پیمانکاران راه‌های روستایی به اندازه سه برابر پول دریافتی کار می‌کنند، گفت: به جرات می توان ادعا کرد با اعتبارات موجود تنها می توانستیم یک سوم کاری که انجام می شود راه احداث کنیم.

وی افزود: هزینه تمام شده پروژه راه‌های روستایی بسیار کمتر از هزینه‌های معمول بوده است، ضمن اینکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارت راه و ترابری و همکاری پیمانکاران، پروژه‌های راه‌های روستایی را احداث می کنیم.

** شبکه راهی مطمئن در جنوب اردبیل

معاون راه روستایی وزیر راه و ترابری گفت: از راه روستایی ماسوله تا ماجولان که استان گیلان را به خلخال متصل می‌کند آسفالت محور کلور تا ماجولان در دست اجراست و از ماجولان تا ماسوله هم با مشخصات راه فرعی در دست احداث است و با توجه به اینکه روستایی بین آنها وجود ندارد برای آسفالت آن از اعتبارات استانی استفاده می شود و امیدواریم تا سال آینده تا جلال آباد آسفالت شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در جنوب استان اردبیل راه فرعی برندق- درام هم از جدول ۱۲ بودجه اعتبار دارد که هنوز اعتباراتش ابلاغ نشده است.

میرشفیع اضافه کرد: با ابلاغ جدول ۱۲ بودجه مناقصات اجرای این پروژه در استان زنجان انجام می شود که شامل دو مسیر درام- هشتجین و درام – کلور است.

وی بابیان اینکه این محور تا نزدیک برندق یک مسیر است و از آنجا دو شاخه می شود، افزود: علاوه بر این محورها راه 'چورزق' به 'تهم' در استان زنجان هم در حال اجراست که با کامل شدن این پروژه‌ها شاهد یک شبکه مطمئن ارتباطی در جنوب استان اردبیل خواهیم بود.

** سامانه اطلاعات راه‌های روستایی

معاون راه روستایی وزیر راه و ترابری همچنین گفت: سامانه اطلاعات راه‌های روستایی تهیه شده که تعداد خانوار روستاها و اطلاعاتی از قبیل طول شبکه آسفالت و شوسه را در دسترس مردم قرار می دهد و به وسیله آن می توان وضعیت کل شبکه راههای روستایی را مشاهده کرد.

میرشفیع با بیان اینکه روستای گاودانه در استان کهکیلویه و بویراحمد راه ارتباطی دارد، افزود: این روستا تا محور اصلی پنج کیلومتر فاصله دارد که مردم برای رسیدن به آن از پل رودخانه مارون استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه مردم روستا به خاطر میانبر بودن از گرگرهای نصب شده بر این رودخانه استفاده می‌کردند، اضافه کرد: البته گرگر نصب شده در این رودخانه هم چندی قبل عوض شده بود.

معاون وزیر راه روستایی ادامه داد: با این حال قرار است در این رودخانه پل عابر پیاده احداث شود ضمن اینکه برای آسفالت راه روستایی این روستا هم با محدودیت قانونی مواجه هستیم چرا که جمعیت آن کمتر از ۵۰ خانوار است و در صورت رفع آن می توانیم نسبت به آسفالت آن اقدام کنیم.

** ابعاد اجتماعی مشارکت روستائیان در راهسازی

میرشفیع با بیان اینکه در راه‌های روستایی هم سرمایه گذار غیردولتی وجود دارد، تصریح کرد: نباید تصور شود که سرمایه‌گذار فردی شیک پوش است که با پول و سرمایه آمده و تنها در پی کسب سود است بلکه روستاییانی که زمین‌های خود را در اختیار پروژه‌های راهسازی قرار می‌دهند نیز در پروژه‌های وزارت راه سرمایه گذاری می‌کنند.

معاون راه روستایی وزیر راه و ترابری اضافه کرد: شاید حجم سرمایه روستاییان در این پروژه‌ها قابل توجه نباشد اما این مشارکت ابعاد اجتماعی فراوانی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در برخی از مناطق مردم زیرسازی راه‌ها را خود برعهده می‌گیرند و وزارت راه آن محور را آسفالت می کند.

میرشفیع در ادامه از اختصاص زکات به پروژه‌های راه‌های روستایی خبر داد و گفت: با توافق با ستاد زکات کشور قرار شده هر چقدر روستاییان برای راه‌های روستایی زکات بدهند ما معادل دو برابرش را در مناطق محروم صرف کرده و راه و پل بسازیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی حجم زکات محدود است، اظهار داشت: علاوه بر این صرف زکات در پروژه‌های عمرانی در اولویت قرار ندارد و اولویت‌های بالاتری وجود دارد.

میرشفیع در ادامه اظهار داشت: در راه‌های روستایی بحث کریدوری نداریم و تلاش می کنیم با ارتقای ظرفیت‌ها فاصله مناطق محروم را با سایر مناطق کاهش دهیم.

** دو هزار کیلومتر راه روستایی برای مناطق محروم

معاون وزیر راه وترابری با اشاره به اقدامات وزارت راه برای کاستن از فاصله مناطق مروم با سایر مناطق خاطرنشان کرد: علاوه بر سهم عادی مناطق محروم قراردادی منعقد شده که بر اساس آن تا دوسال نیم دیگر دو هزار کیلومتر در این مناطق راهسازی می‌شود.

 

    نظرات