ساخت و ساز در پهنه های گسلی محدود می شود

ساخت و ساز در پهنه های گسلی محدود می شود

http://www.bananews.ir/رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید ضوابط موجود در ساخت و ساز ها بر روی چهنه های گسلی شکل قانونی تری به خود گیرد از محدود شدن ساخت و ساز ها در این پهنه ها خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،  در جلسه ای با حضور اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورا ، پژمان پشمچی زاده معاون شهر سازی شهرداری تهران ، نمانیدگان وزارت راه و شهر سازی و نیز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و همچنین حمزه شکیب عضو سابق شورای شهر تهران ضوابط ساخت و ساز بر پهنه‌های گسلی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

اقبال شاکری در پایان این جلسه گفت: شهر تهران از شهرهایی است که در پهنه‌های گسلی قرار دارد و با توجه به بارگزاری های سنگینی که در این شهر در حال انجام است خطر زلزله همواره به عنوان یک تهدید دائمی مطرح خواهد بود.

وی ادامه داد: در راستای اهمیت موضوع و این که خطر زلزله دائم گوشزد می شود کمیته عمران شورا بر اساس برنامه ۵ ساله دوم دو موضوع را به صورت اساسی دارد دنبال می کند. نخست بحث کاهش خطر پذیری سیل و در وهله دوم کاهش خطر پذیری زلزله که در مورد اول با ساماندهی قنوات و آب های سطحی اقدامات خوبی در حال انجام است.

شاکری اظهار داشت: اما در بحث دوم، شناسایی گسل‌ها و تعیین محدوده و نیز اجرای ضوابط ساخت و ساز بر روی گسل‌ها یا کناره‌های آن به عنوان مهمترین اقدامات در این حوزه مطرح خواهد بود.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: در این راستا مطالعات خوبی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران انجام شده و این مطالعات در طرح تفصیلی نیز گنجانده شده است به گونه ای که به فرد در هنگام اخذ پروانه اعلام می شود که پلاک مورد نظر در پهنه گسلی قرار دارد و اگر شخص اصرار بر ساخت و ساز دارد باید این موضوع را خود اظهاری کند.

وی اضافه کرد: اگر بر ساخت و ساز در این پهنه‌ها مصر باشند تمام تمهیدات در ساخت و ساز پهنه‌های گسلی را باید رعایت کنند که از جمله آن می‌توان به آیین نامه ۲۸۰۰ اشاره کرد و البته شهرداری نیز باید یک کنترل مضاعف هم انجام دهد که آیا محاسب برای طراحی سازه‌اش این ویژگی‌ها و ضوابط را رعایت کرده یا نه.

شاکری گفت: در گام دوم مقاوم سازی ساختمان های موجود یا حتی جابجایی آن باید مد نظر قرار گیرد که این امر نیز دارای اهمیت فراوان است.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اقدامی که در این جا مورد نیاز است شناسایی پهنه های گسلی است . در این راستا با همکاری مرکز تحقیقات مسکن و زلزله و معاونت شهر سازی و برنامه ریزی شهرداری تهران و نیز سازمان پیشگری و مدیریت بحران باید شناسایی این پهنه های گسلی به صورت دقیق انجام شود و نقشه‌های آن نیز تعیین شوند. در همین زمینه باید یک بند قانونی برای اعمال ضابطه پهنه‌های گسلی با این درجه از اهمیت تصویب شود تا دست شهرداری باز شود.

شاکری در ادامه خاطرنشان کرد : آنچه بیش از هر امری در تعیین ضوابط به چشم می آید این است که در وهله اول باید از در پهنه ‌ای گسلی تنها کاربری سبک مانند فضای سبز و بوستان ایجاد شود و این موضوع در آیین نامه ۲۸۰۰ نیز تاکید شده است و برای جاهایی که ساخت و ساز نشده این اتفاق بیافتد، اما این امر باید به صورت قانونی باشد که اگر کسی هم پلاکش در این پهنه قرار گرفته باشد شهرداری بتواند با قاطعیت بگوید که فقط این کاربری را به آن می دهیم و اگر این امر از پشتوانه حمایتی و قانونی برخوردار نباشد به سرانجام نمی رسد .

بر اساس گزارش سایت شورای شهر، وی یاد آور شد: در مرحله بعد باید توجه داشت که به هیچ عنوان در پهنه های گسلی مبادرت به ساخت ساختمان هایی با اهمیت زیاد نشود مانند ساختمان‌های عمومی و محل های تجمع و بیمارستان و مدارس و دانشگاه. اگر هم قرار است ساختمانی ساخته شود باید طراحی های ویژه صورت گیرد.

شاکری گفت: آنچه ما در این جلسه به دنبالش بودیم شکل قانونی و نظارت بر تدقیق موضوعات در ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی بوده تا از این طریق بتوان ضریب ایمنی را در این پهنه ها افزایش داد. در همین راستا آقای حمزه شکیب از اعضای سابق شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر شورا بر تدقیق موضواعت نظارت خواهند کرد .

 

ایسنا

    نظرات