دخالت‌های افراد غیرمتخصص در نظام مهندسی ساختمان حذف می‌شود

دخالت‌های افراد غیرمتخصص در نظام مهندسی ساختمان حذف می‌شود

http://www.bananews.ir/مدیر کل سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهر سازی گفت: همسو با رویکرد دولت تدبیر و امید به استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان اعتقاد راسخی بوجود آمده است و به طور یقین دخالت افراد غیر متخصص در ساخت و سازها حذف می شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، منوچهر شیبانی در آئین تکریم از هیات مدیره دوره ششم و معارفه دوره هفتم نظام مهندسی ساختمان مازندران عنوان نمود: هر چند هم اکنون دخالت های افراد غیر متخصص در ساخت وساز ها زیاد است ، اما در تعریف جدیدی به عنوان پیمانکاران ساخت ، فرایند ساخت و ساز بر اساس مقررات ملی ساختمان واقعی و حرفه ای خواهد بود.

وی با بیان اینکه عملکرد غیر اخلاقی تعدادی از مهندسان ساختمان که به صورت صوری امضا و کار انجام می دادند، صدمات جدی بر بدنه و حیثیت اجتماعی نظام مهندسی ساختمان کشور وارد شده است، ادامه داد: نظم ساخت و ساز بر بستر مقررات ملی ساختمان و طرح های جامع و تفصیلی شهرها باید صورت بگیرد.

شیبانی با بیان اینکه هم اکنون ساخت و سازهای دو نقشه ای در کشور وجود دارد، بیان داشت: مقررات ملی ساختمان بر اساس یک نقشه باید اجرایی شود و در دوره هفتم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان های کشور به این مقوله باید توجه جدی شود.

مدیر کل سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهر سازی با تاکید بر این نکته که نظام مهندسی ساختمان یک نظام صنفی نیست بلکه نظام حرفه ای بر پایه اعتلای منافع ملی و حقوق حرفه ای شکل گرفته است، تصریح کرد: دانش آموختگان مهندسی ساختمان نیز باید همانند افزایش کمیتی به ارتقای کیفی ساخت و ساز در عمل نیز برسند.

وی بر ساماندهی مهندسان ساختمان تاکید کرد و ادامه داد: همگرایی و تعامل بین نهاد های مسئول دولتی و غیر دولتی مرتبط با ساخت وساز کشور ضروری است.

شیبانی تاکید کرد: وزارت راه و شهر سازی اعتقادی به دخالت ندارد و تنها وظیفه نظارتی خود را انجام خواهد داد.

وی از سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان سازمانی حرفه ای و تخصصی که مهارت و دانش آن از اهمیت ویژه ای در حفظ منافع عمومی و حقوق شهروندی دارد،یاد کرد و گفت: به همین دلیل در انتخابات دوره هفتم داوطلبی همکاران دولتی در وزارت راه و شهر سازی ممنوع اعلام شد.

وی به اخلاق حرفه ای مهندسان ساختمان در جامعه اشاره کرد و گفت: اکنون در برخی از مناطق ایران اخلاق حرفه ای مهندسان ساختمان آسیب دیده است که باید بر طرف شود.

وی به اهمیت آموزش و باز آموزی در نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و بیان داشت: به همین منظور استان مشهد به آموزش فناوری نوین، اصفهان به بهینه سازی انرژی ، هرمزگان به بتون ، یزد به مصالح ساختمانی استاندارد و مازندران به مرکز آموزش ایمنی و ارتقای شاخص های زیست محیطی شناخته شده است.

وی به حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: نیمی از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان است که باید به این مقوله توجه شود.

گفتنی است در این آئین اعضای هیات مدیره دوره ششم نظام مهندسی ساختمان مازندران مورد تجلیل و اعضای دوره هفتم با سوگند کارشان را به صورت رسمی آغاز کردند.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی 

    نظرات