جاده خاطره‌ها پولی می‌شود؟

جاده خاطره‌ها پولی می‌شود؟

http://www.bananews.ir/جاده چالوس برای بسیاری از ایرانیان جاده خاطره‌هاست. جاده‌ای که تهران را به مازندران وصل می‌کند و سابقه ساخت آن به بیش ازهشتاد سال پیش برمی‌گردد، جاذبه‌های توریستی این جاده آنقدر زیاد است که به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان ثبت شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، چالوس هم اکنون به دلیل افزایش جمعیت کشور و همچنین تردد توریست‌ها با مشکلاتی نظیر ترافیک سرسام آور مواجه است. مشکلی که برای رفع آن طرح‌های مختلفی پیشنهاد شده ولی هیچ کدام ازآنها رنگ اجرا به خود نگرفته است. یکی از این طرح‌ها که به تازگی از سوی فرماندار کرج مطرح شده، طرح صدور کارت سبز تردد برای این جاده است. طرحی که سروصدای زیادی در فضای رسانه ای ایجاد کرده و درمیان مسئولان نیز مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

محور کرج – چالوس برای تردد ۲۰ هزار خودرو طراحی شده است

سرهنگ رضا اکبری، رئیس پلیس راه البرز گفت: طرح صدور کارت سبز تردد برای جاده چالوس طرحی غیرکارشناسانه و غیرقابل اجرا است. جاده کرج – چالوس برای تردد حدود ۲۰ هزار خودرو طراحی شده و این درحالی است که در برخی روزهای سال، تعداد خودروهای متقاضی تردد در این به بیش از ۲۰۰ هزار مورد می‌رسد.

اکبری خاطرنشان کرد: در ایام پرترافیک، حتی اگر یک چهارم خودروهای متقاضی نیز کارت سبز تردد دریافت کنند باز هم تعداد خودروهایی که از این محور تردد خواهند کرد به بیش از ۲۰ هزار مورد می‌رسد. علاوه براین، ۲۰ هزار تومان از بازدارندگی کافی برای منصرف کردن کسانی که قصد دارند از این مسیر به شمال سفر کنند برخوردار نیست.

وی افزود: افرادی که از تمکن مالی مناسبی برخوردارند به راحتی می‌توانند چند برابر این مبلغ پرداخت کنند و از این مسیر به ویلاهای خود در شمال برسند. درکنار این افراد، بخش زیادی از مردم که تعداد آنها کم هم نیست توانایی پرداخت ۲۰ هزار تومان عوارض را ندارند.

پولی کردن جاده چالوس باعث تقویت حس تبعیض در اقشار ضعیف جامعه می‌شود

رییس پلیس راه استان البرز یادآور شد: اجرای طرح کارت سبز تردد باعث می‌شود حس تبعیض در ذهن افرادی که توان مالی چندانی ندارند و می‌خواهند چندساعتی در کنار خانواده خود از زیبایی‌های منطقه چالوس استفاده کنند تقویت شود. هیچ ارگان و یا نهاد خاصی نمی‌تواند به تنهایی برای نحوه اداره جاده چالوس طرح اجرایی کند، چرا که این محور متعلق به همه مردم ایران است.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد جاده چالوس پولی شود سایر شهرها نیز می‌توانند همین طرح را پیاده کنند و این در نهایت موجب ضرر مسافران می‌شود. اجرای این طرح نه تنها باری از ترافیک این منطقه کم نمی‌کند بلکه نوعی ظلم به مردم طبیعت دوست محسوب می‌شود. آیا مردم می‌پذیرند که قبل از ورود به ایلام، کرمانشاه، اراک و سایر شهرهای دیگر کشور هزینه ورود پرداخت کنند؟

چالوس ۴۰ هزار سکنه ثابت دارد

اکبری ادامه داد: بدون شک اگر این طرح به مرحله اجرا برسد با مخالفت شدید مردم مواجه خواهد شد. به جز مسافران گذری از این محور، منطقه چالوس حدود ۴۰ هزار سکنه ثابت دارد که در فصول گرم تا سه برابر نیز افزایش می‌یابد. آیا صحیح است که ازساکنان این منطقه برای رفت و آمد به محل زندگی آبا اجدادیشان پول دریافت شود؟ بدون شک تعدادی از ساکنان این منطقه فاقد خودروی شخصی هستند بنابراین ناچارند برای رسیدن به محل زندگی از خودروهای مسافربر استفاده کنند.

اجرای این طرح راه را برای سودجویی و دلالی برخی باز می‌کند

وی یادآور شد: بدون شک رانندگان خودروهای مسافربر در نهایت هزینه دریافت کارت سبز تردد را به کرایه این افراد بومی اضافه می‌کنند که این امر در نهایت به ضرر ساکنان این منطقه تمام می‌شود. علاوه براین اجرای این طرح راه را برای دلالی و سوء استفاده برخی افراد باز می‌کند. به عنوان مثال یک خودرو ممکن است یک سرنشین داشته باشد ولی راننده برای این که بتواند هزینه ۲۰ هزار تومانی کارت تردد را بپردازد، قبل از رسیدن به محل ارائه کارت‌های سبز چهار نفر دیگر را سوار کند و پرداخت بخشی از هزینه دریافت کارت را به آنان تحمیل کند.

اجرایی شدن طرح کارت سبز تردد بعید به نظر می‌رسد

اکبری ادامه داد: به نظر می‌رسد این طرح پس از مطرح شدن در دولت با مخالفت جدی مسئولان مواجه شده و اجرایی نخواهد شد. برای این که مردم به پرداخت عوارض برای استفاده از یک محور رضایت دهند باید حق انتخاب داشته باشند و محوری که قرار است ازآن تردد کنند از ویژگی‌های متمایزی به نسبت سایر مسیرها برخوردار باشد.

طرح کارت سبز تردد فقط یک پیشنهاد است

محمدتقی ایرانی، فرماندار کرج اظهار کرد: صدور کارت سبز تردد برای جاده چالوس تنها یک طرح و پیشنهاد است و باید در مرحله اول در استان مطرح شود و درصورت تایید به دولت ارائه شود. ارائه این طرح به دولت نیز ضامن اجرایی شدن آن نیست، چراکه ممکن است مخالفان زیادی داشته باشند و اجرای آن رد شود.

بیش از صد سال است که جاده چالوس به خوبی اداره نمی شود

وی خاطرنشان کرد: جاده چالوس بیش از صد سال است که بدون نظارت جدی و کافی اداره می‌شود و همین باعث آسیب به یکی از زیباترن جاده‌های جهان شده است. در ساعات ترافیک و روزهای تعطیل گاه تا ۲۰ ساعت زندگی ساکنان این منطقه مختل می‌شود و مرجع خاصی نیز حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیست.

امکانات جاده چالوس محدود است

ایرانی اضافه کرد: در مسیر این جاده یک هتل فاخر، یک بیمارستان، سرویس بهداشتی مناسب و حتی نمارخانه قابل دسترس وجود ندارد. در مسیر این جاده حتی یک درمانگاه و مرکز بهداشت نیز وجود ندارد که بیماران و افراد بدحال در مواقع لازم به آنها مراجعه کنند.

وی یادآور شد: مدیریت ناکارآمد باعث شده طی دهه‌های گذشته آسیب‌های جدی به طبیعت و محیط زیست این منطقه وارد شود. عید فطر سال گذشته برخی مسافرانی که از شمال به سمت کرج در حال بازگشت بودند بیش از ۲۰ ساعت در جاده معطل شدند. ساکنان منطقه چالوس چه در مواقع خوشی و چه در مواقع ناخوشی ناچارند که ترافیک سنگین این محور را تحمل کنند.

ترافیک سهم ساکنان منطقه چالوس از مسافران گذری

وی اضافه کرد:‌ هم اکنون ترافیک به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ساکنان این منطقه تبدیل شده است و هیچ کس نمی‌تواند برای حل این معضل راه حل درستی ارائه دهد. فرمانداری کرج تاکید خاصی براجرای این طرح ندارد ولی آیا کسانی که نسبت به اجرای آن اعتراض می‌کنند می‌توانند طرح بهتری ارائه دهند تا مشکل این محور برای همیشه حل شود؟

درآمدهای اجرای طرح برای ساماندهی جاده چالوس هزینه می‌شود

ایرانی ادامه داد: ساکنان منطقه چالوس تاوان کسانی را پس می‌دهند که تردد خودروهایشان باعث ایجاد ترافیک در منطقه سکونت آنها می‌شود. از آنجایی که اکثر این مسافران گذری هستند درآمدزایی برای ساکنان این منطقه ندارند، چراکه پول‌های خود را در سایر استان‌ها هزینه می‌کنند. اگر بنا باشد طرح کارت سبز تردد در این محور اجرایی شود، درآمدهای حاصله برای ساماندهی وضعیت این جاده هزینه می‌شود و هیچ انتفاع شخصی دراین پیشنهاد پنهان نشده است.

 

ایسنا

    نظرات