طرح فروش اقساطی مسکن به خانه‌دار شدن طبقه متوسط کمک نمی‌کند

طرح فروش اقساطی مسکن به خانه‌دار شدن طبقه متوسط کمک نمی‌کند

http://www.bananews.ir/یک کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح فروش اقساطی مسکن گفت: این طرح می تواند تا حدودی شرایط خرید مسکن در کلان شهرها را تسهیل کند اما با توجه به چندمیلیونی شدن هر یک از اقساط بعید است طبقه متوسط و ضعیف جامعه از این طرح استقبال چشم گیری داشته باشد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص طرح فروش اقساطی مسکن گفت: پیشینه این طرح به پیشنهادی باز می گردد که انبوه سازان در پائیز سال گذشته به دولت ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی در بازار مسکن فقدان نقدینگی در اختیار اقشار متوسط و ضعیف است، ادامه داد: اگرچه نرخ مسکن تا حدودی روند کاهشی داشته است اما همچنان اکثریت خانوارهای ایرانی توانمندی خرید مسکن را ندارد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه مسکن بیش از ۳۰ درصد از هزینه های خانوارهای شهری را به خود اختصاص می دهد، گفت: نزیک به ۱۸ میلیون ایرانی یعنی معادل یک سوم جمعیت ایران بدمسکن هستند که از این تعداد بیش از ده میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

وی با اذعان به اینکه در سال ۹۳ بیش از ۲۵ درصد از خانواده های ایرانی در مساکن استیجاری زندگی کرده اند، گفت: جالب اینجاست که حدود ۳٫۵ درصد از خانواده های ایرانی در خانه هایی زندگی می کنند که تنها یک اتاق دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بر این اساس می توان گفت مسکن یک چالش در فضای اقتصادی ایران به حساب می آید، افزود: بر اساس سیاست های انقباضی دولت و توقف تامین مالی پروژه های مسکن مهر نیز بازار مسکن عملا دچار شرایط رکودی شده است.

طباطبایی با تاکید بر اینکه ویژگی طرح جدید انبوه سازان عدم تحمیل فشار مالی بر بدنه دولت است، گفت: در این میان بانک مسکن تنها در نقش واسطه و تضمین کننده عمل می کند و هیچ تزریق مالی از سوی شبکه بانکی صورت نمی گیرد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه ارائه این طرح می تواند تا حدودی شرایط خرید مسکن در کلان شهرها را تسهیل کند، گفت: با این حال همچنان جای سیستم بانکی در تزریق منابع به پروژه های مسکن خالی است.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه با توجه به چندمیلیونی شدن هر یک از اقساط بعید به نظر می رسد ، طبقه متوسط و ضعیف جامعه از طرح فروش اقساطی مسکن استقبال چشم گیری داشته باشند، یادآور شد: ای کاش دولت در بسته خروج از رکود به جای تمرکز بر حمایت از خودروسازان بازار مسکن را هدف قرار دهد.

 

تسنیم

    نظرات