هدفمندی یارانهها در وزارت راه و آخرین تصمیم درباره قیمتهای حمل و نقل
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه در حمل و نقل برون شهری برنامههای عظیمی را برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینه در نظر گرفتهایم، گفت: در بخش هوایی ستاد هدفمندسازی یارانهها با افزایش قیمت بلیت موافقت نکرده است.
شهریار افندی زاده ـ رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ـ در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مرحله دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها افزایش بهره وری در سیستم حمل و نقل است، اظهار کرد: باید با افزایش بهره وری هزینهها را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: در بخش مسافری تلاش میکنیم با ارائه خدمات بهتر ضریب سرنشین را افزایش دهیم چرا که افزایش این ضریب منجر به افزایش درآمد میشود.
نماینده تام الاختیار وزارت راه و ترابری در هدفمندسازی یارانهها در ادامه با اشاره به اینکه ورود مینیبوسهای ویژه را ابلاغ کردهایم، خاطرنشان کرد: خدمات اینترنتی را گسترش داده و همچنین خدمات شرکتها را رتبه بندی میکنیم و به دنبال آن هستیم که مسافران را به سمت استفاده از از حمل و نقل عمومی به جای حمل و نقل خصوصی هدایت کنیم.
راهاندازی درگاه ملی بار
وی در ادامه گفت: در حوزه حمل بار به دنبال راه اندازی درگاه ملی بار هستیم تا جابه جایی و توزیع کالا را با مدیریت ناوگان انجاو داده و همچنین تلاش کنیم که رفت و آمد ناوگان به صورت یک سر خالی را کاهش دهیم.
معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: لازمه این اقدام نصب سیستمهای الکترونیکی در پایانههای بار است تا بتوانیم بار را برای کامیونها فراهم کنیم تا زمانی که به یک شهر و یا استان وارد میشوند بار آماده باشد و در کوتاهترین زمان تخلیه و بارگیری انجام شود.
افندی زاده با اشاره به اینکه این کار شروع شده و نیاز به همکاری با وزارت بازرگانی برای توزیع کالا، وزارت صنایع و معادن، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر ارگانها دارد، تصریح کرد: این کار از قبل آغاز شده بود اما اکنون شدت گرفته است.
ساماندهی حملونقل روستایی
نماینده تام الاختیار وزارت راه و ترابری در هدفمندسازی یارانهها از ساماندهی حمل و نقل روستایی به عنوان یک کار بزرگ خبر داد و گفت: سی و هفت هزار روستا در کشور داریم و شناسایی حمل و نقل روستایی را آغاز کرده و به دنبال ارائه کارت هوشمند برای کسانی که به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند، هستیم.
تسهیلات ۸۰ میلیارد تومانی برای نوسازی ناوگان
وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان که از خروجیهای هدفمندسازی یارانهها است را دنبال میکنیم، خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان باید صورت بگیرد و در این راستا در بستههای اول ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده و اگر درآمدهای دولت محقق شود این کار انجام میشود.
کاهش مطلوبیت در پی افزایش هزینهها
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پاسخ به این سوال که آیا با هدفمندسازی یارانهها استقبال از حمل و نقل جادهای کاهش مییابد؟ اظهار کرد: افزایش هزینهها باعث کاهش مطلوبیت در یک سیستم میشود و از آنجاکه افزایش قیمت بنزین مطرح بود پیش بینی شد که افزایش مسافر در حمل و نقل عمومی جادهای بیشتر شود.
وی افزود: در استانهای شمالی میزان سرنشینان مینیبوسها افزایش یافته است، بنابراین انتظار داریم با ارائه خدمات بهتر ضریب و یا تعداد سرنشینان افزایش یابد.
معاون وزیر راه و ترابری گفت: مقایسه حمل و نقل ریلی و جادهای نشان میدهد جابه جایی که از طریق حمل و نقل ریلی صورت میگیرد با استفاده از همه ظرفیت موجود است و اکنون ظرفیت حمل و نقل ریلی برای مسیرهای پرتقاضا کامل است بنابراین باید ظرفیت سازی صورت بگیرد تا مردم بین مطلوبیتها انتخاب کنند.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: مردم مطلوبیت را در زمان، هزینه، راحتی و ایمنی سفر و همچنین نحوه خرید و امکانات موجود میدانند.
نماینده تام الاختیار وزارت راه و ترابری در هدفمندسازی یارانهها خاطرنشان کرد: سعی کردیم در شهرهای بزرگ این مکانیزمها را ایجاد کنیم و در برخی شرکتهای مسافری منوی غذا همراه با بلیت از مسافر درخواست میشود.
وی افزود: نوروز گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر از طریق اینترنت خرید انجام دادند و امروز به دنبال آن هستیم که مهمانداران اتوبوسها آموزش ببینند و لباسهای مشخصی به تن داشته باشند.
معاون وزیر راه و ترابری گفت: ایمنی در اتوبوسها نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و تعداد تصادفات منجر به مرگ در اتوبوسها به کمتر از ۲٫۵ درصد رسیده است که البته باید به صفر برسد.
افندی زاده اضافه کرد: اتوبوسهای VIP را وارد چرخه حمل و نقل جادهای کردهایم که ظرفیت ۲۴ سرنشین دارد و بلیت آنها زودتر از سایر اتوبوسها به فروش میرسد.
نگهداری از ۲۶ هزار کیلومتر راه کشور
وی درباره صحبت وزیر سابق راه مبنی بر کاهش عمر جادهها به دو سال بر اثر استفاده بسیار زیاد، گفت: جادههای کشور برای عبور وسائط نقلیه ساخت شده است و اگر جادهها را خوب ساخته و خوب نگهداری کنیم عمر بیشتری خواهند داشت و باید برای نگهداری جادهها هزینه کنیم.
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به نام سازمان راهداری حمل و نقل جادهای اظهار کرد: خوشبختانه حمل و نقل جادهای را تقویت و از راهها نیز نگهداری میکنیم به طوریکه در حوزه راهداری حدود ۲۶ هزار کیلومتر راه کشور را نگهداری و بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان برای نگهداری راهها و هوشمند کردن جادهها در سال هزینه میکنیم البته به بودجه بیشتری نیاز داریم اما با همین میزان هم مدیریت مناسبی میکنیم.
افزایش سیستمهای هوشمند
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به مبلمان جادههای کشور اشاره و اضافه کرد: استفاده از سیستمهای هوشمند و دوربینها افزایش یافته و بیش از شش استان کشور دارای مرکز مدیریت راهها است و امیدواریم تا سال ۹۰ کلیه استانها از این مرکز برخوردار شوند.
وی به نصب دستگاههای تردد شمار در جادههای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این دستگاهها به صورت آنلاین (برخط) اطلاعات را در اختیار قرار میدهند.
نماینده تام الاختیار وزارت راه و ترابری با تاکید بر اینکه جادههای کشور را برای عبور و مرور مناسب ایجاد کردهایم، ادامه داد: در بخش حمل و نقل ریلی بسته حمایتی را مورد تصویب ستاد هدفمندسازی یارانهها قرار دادهایم و موافقتنامههایی در حال تنظیم است که امیدواریم به زودی امضا شود و کمکها در اختیار شرکت راه آهن قرار گیرد.
نظرات