تمرکز وزارت راه وشهرسازی برای خروج از رکود درحوزه های عرضه و تقاضای مسکن

تمرکز وزارت راه وشهرسازی برای خروج از رکود درحوزه های عرضه و تقاضای مسکن

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست های خروج مسکن از رکود توسط این وزارتخانه در دو حوزه عرضه محور و تقاضا متمرکز شده و تا افق چشم انداز یک میلیون دستگاه واحد مسکونی نیاز داریم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir حامد مظاهریان افزود: مطالعات طرح جامع مسکن نشان می دهد تا افق ۱۴۰۴ سالانه به حدود یک میلیون دستگاه واحد مسکونی در کشور نیاز است .

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت : دولت برای خروج بخش مسکن از رکود تلاشهای لازم را انجام داده و با استفاده از ظرفیت های قانونی و اقتصادی کشور و تدوین برنامه ای جامع برای دستیابی به این هدف، سیاست های خروج مسکن از رکود را مشخص ساخته است .

وی تاکید کرد: افزایش تسهیلات تا یک میلیارد ریال، بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی در دوره اجرای برجام، احیای دارایی های بانک مسکن به منظور افزایش قدرت وام دهی، تقویت شرکت های پس انداز منطقه ای و راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان اهم برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمایت از عرضه مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه های این وزارتخانه در زمینه تحریک تقاضا در بازار مسکن گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که دنبال شد، افزایش مبلغ وام ۳۵۰ میلیون ریالی مسکن (تسهیلات حساب سپرده ممتاز بانک مسکن) به ۶۰۰ میلیون ریال بود که این مهم نیز با همکاری شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی عملیاتی شد .

اکنون در تهران سقف تسهیلات مزبور ۶۰۰ میلیون ریال ، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و مراکز استان ها ۵۰۰ میلیون ریال و سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال است.

وی افزود:تشکیل صندوق پس انداز مسکن یکم بانک مسکن و تسهیلات ۸۰۰، ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریالی این بانک و همچنین افزایش سقف وام جعاله و اخذ مجوز لیزینگ مسکن از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، دولت در دو سال گذشته تلاش کرده بدون دخالت در بازار مسکن ، آن را به طرف رقابتی شدن سوق دهد و با استفاده از تسهیلات و افزایش قدرت خرید بازار مسکن در کشور از رکود خارج شود.
دولت پیشین وعده داده بود با ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه واحد مسکن مهر در سال ،مشکل کمبود مسکن را برطرف می کند و نابسامانی ها در این بازار پایان می یابد.

وعده مزبور ، عملی نشد و صدها هزار دستگاه از واحدهای ساخته شده نیز به دلیل کمبود زیرساخت های لازم، قرار گرفتن در مکان های نامناسب و دسترسی نداشتن به آب، برق و زیرساخت های دیگر ،غیرقابل سکونت ماندند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بارها تأکید کرد: دولت با وجود همه هزینه ها و مشکلاتی که این طرح ، به وجود آورده ، متعهد است تا خانه های باقیمانده را تکمیل و واگذار کند و تلاش خواهد کرد که پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۹۵ بسته شود.

 

پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی

    نظرات