توسعه پایدار توسعه بومی است

سیروس برنا بلداجی" از آن نمایندگانی است که در مباحث مربوط به توسعه، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وکیل مردم بروجن در خانه ملت که پیشتر نیز در گفت‌وگویی، درباره ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان چهارمحال و بختیاری صحبت کرده بود، این بار نیز درباره الزامات تحقق پیشرفت و توسعه استان و شهرستان بروجن، مواردی را در گفتگو با هفته نامه زردکوه مطرح کرد.

برنا علاوه بر اینکه بر تدوین الگو و نقشه راهنمای پیشرفت برای استان تأکید نمود، نقش مدیران - به ویژه نقش نظارتی ایشان در روند توسعه - را بسیار مهم ارزیابی کرد؛ نقشی که به عقیده او، در وضعیت فعلی چنان که باید و شاید، ایفا نمی‌شود.

این نماینده همچنین با اشاره به اهمیت بومی‌سازی الگوی توسعه و استفاده از نخبگان و نیروهای بومی در طرح‌های زمینه ساز عمران و آبادانی استان، از پررنگ‌تر شدن نقش استان در مدیریت کلان کشوری طی سال‌های اخیر، به هفته‌نامه «زردکوه» چهارمحال و بختیاری ابراز خرسندی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی در کنار این موارد، از ضرورت کمرنگ ساختن تمایزها و اختلافات قومی، نژادی، جناحی و زبانی نیز به عنوان عامل مؤثر در یکپارچگی نیروهای انسانی به مثابه موتور محرکه توسعه نام برد:

با توجه به اینکه پیش‌تر نیز گفت‌وگویی درباره ظرفیت‌های توسعه در استان چهارمحال و بختیاری با شما داشتیم، به طور کلی می‌خواهیم الزامات و باید و نبایدهای توسعه در استان را از نظر شما بررسی کنیم.

به نظرم قبل از هر چیز، باید تلاش شود مبتنی بر ملاحظات و ویژ گی‌های بومی، تعریف دقیق و جامع و مانعی که مورد اجماع اکثریت نخبگان قرار گیرد، برای توسعه استان ارائه داده و تبیین کنیم.

* تعریف مذکور به نظر شما باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

باید توجه داشته باشیم که الگو، مدل یا نقشه راهنمای پیشرفت استان (به معنای Development و نه Progress) را باید به مثابه قطعه‌ای از کل پازل توسعه کشور تلقی کنیم که از انسجام، همگرایی، توازن و همخوانی لازم برخوردار باشد. به تعبیری دیگر، این الگو باید الزامات تدوین و عملیاتی شدن آمایش سرزمینی کل کشور را به همراه داشته باشد. همچنین این مدل باید از دقت، سرعت، شفافیت، اعتبار و پایداری لازم برخوردار باشد.

* با توجه به گفت‌وگوی قبلی‌مان، ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان، در طراحی این الگو چه نقشی دارند؟

در گام بعدی، بدیهی است که باید نقاط قوت و ضعف یا فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی و تبیین شوند، به گونه‌ای که بتوان از مزیت‌های نسبی استان و همین طور شهرستان‌های مختلف، بهره‌مند شد و به نحو مؤثر و اثربخشی، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن را بهینه‌سازی و مدیریت کرد.

*در این بین، وظیفه دستگاه‌های اجرایی چیست؟

دستگاه‌های اجرایی و نیز مدیران شهرستان‌ها مانند فرمانداران، بخشداران و رؤسای ادارات، باید در ابتدا خوب توجیه شده و به لوازم کار مسلح شوند تا بتوانند برای اقشار مختلف جامعه، توجیه‌گر خوبی باشند. همچنین مسئولان مذکور، باید ارزیابی دقیقی از نتایج و کم و کیف اجرای برنامه چهارم توسعه در حوزه کاری تخصصی دستگاه‌های اجرایی مختلف و همچنین ارزیابی دقیقی از کم و کیف اجرای مصوبات سفرهای سه‌گانه دولت در سطح شهرستان‌ها و پروژه‌های مهم داشته باشند.

* تفاوت نقش مدیران ملی و استانی در تحقق توسعه استان را چه می‌دانید؟

در یک ملاحظه کلی، طراحی، برنامه‌ریزی و اقدام مدیران ملی، ناظر بر توسعه متوازن استان‌ها از جمله استان ماست. اما مدیران و مسئولان استانی، باید اقدامات خود را ناظر بر توسعه شهرستان‌ها برنامه‌ریزی کنند. مدیران حوزه ستادی استانداری، در دو حوزه برنامه‌ریزی و فنی عمرانی و به ویژه دستگاه‌های بازرسی و نظارت، مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، باید خود را به کارشناسان بیشتر، قویتر و مجرب‌تر مجهز کنند و قطع‌نظر از برخی ملاحظات، گزارش‌های خود را مبتنی بر دیدگاه‌های واقع‌بینانه و کارشناسانه ارائه نمایند تا خروجی‌های کار به طور دقیق، فنی، علمی، جامع و بی‌طرفانه سنجیده شود که طبعا دستاوردها و آثار آن به تک‌تک شهروندان استان خواهد رسید.

*در شرایط فعلی، آیا عملکرد دستگاه‌های نظارتی را رضایت بخش می‌دانید؟

متأسفانه در شرایط فعلی، مسئولان دستگاه‌های نظارتی، به ویژه سازمان بازرسی، مسامحه و ملاحظه می‌کنند. (در این زمینه باید در صورت لزوم، در فرصت‌های آتی به روشنگری بیشتری خواهیم پرداخت. )

*از نیروهای بومی و به ویژه نخبگان استان در فرآیند توسعه، چگونه می‌توان استفاده کرد؟

بومی‌سازی مدل و الگوی توسعه در سطح استان، بومی‌سازی تمام مدیران استان، تلاش جدی جهت احراز و حصول جایگاه‌های مهم و گلوگاهی بیشتر در سطح ملی، از جمله در حوزه ستادی دستگاه‌های مختلف از اهم مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

البته باید یادآور شد که الحمدلله در این دولت، سهم و نقش نیروهای استان در حوزه‌های مختلف، با دوره‌های گذشته قابل مقایسه نیست که این مهم را باید به مثابه فرصتی تلقی کرد و تلاش شود تا اجماع نظر، همدلی، هم‌افزایی و همفکری لازم بین نخبگان استان در سطح ملی در هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در بستر فرصت‌ها، محمل‌ها و به بهانه‌های مختلف مهیا شود تا ان‌شاءالله آثار و نتایج آن به مردم برسد.

به تعبیر دیگر، باید تلاش شود تا قطع‌نظر از برخی ملاحظات و خطوط تمایز سیاسی و اجتماعی، تمامی نیروهایی که - اعم از چپ و راست- به نظام، انقلاب، قانون اساسی و ولایت‌فقیه اعتقاد و التزام عملی دارند، دور هم نشانده شده و به کار گرفته شوند تا مبتنی بر یک بستر هم‌افزای فزاینده، ظرفیت‌های بهتر و جدیدتری را برای توسعه و اعتلای استان به ارمغان آورنند.

* اقدامات لازم در سطح شهرستان برای تحقق توسعه را کدام‌ها می‌دانید؟

 

تلاش جدی جهت ایجاد اجماع نظر بین نخبگان حوزه‌های مختلف، تشکیل گنجینه یا بانک اطلاعاتی جامع و کاملی از نخبگان (لازم به یادآوری است که تعداد بسیاری از تحصیل‌کردگان شهرستان به اقصی نقاط یا خارج کشور مهاجرت کرده‌اند)، تلاش برای اجتناب از برخی دیدگاه‌های کوته‌نظرانه، تلاش جهت کمرنگ کردن خطوط تمایز قومی، زبانی، محلی و منطقه‌ای، ایجاد بستر لازم معطوف به ایجاد توازن در رده‌های مدیریتی شهرستان، تهیه و اجرای سند آمایش شهرستان در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و. . . ، تلاش جهت تکمیل زیرساخت‌ها شامل: مبادی مواصلاتی و جاده‌ها، آب، گاز، برق، به ویژه برای کشاورزان و. . . از جمله مهمترین مواردی هستند که برای توسعه شهرستان باید عملی شوند.

 

    نظرات