شاخص تراکم خانواردر بخش مسکن کشور ۰۷/۱ درصد است

شاخص تراکم خانواردر بخش مسکن کشور ۰۷/۱ درصد است

تهران - معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی گفت: شاخص تراکم خانوار در بخش مسکن کشور ۱٫۰۷ درصد است و این بدان معناست که به ازای هر۱۰۷ خانوار ایرانی معادل یک‌صد واحد مسکونی در کشور وجود دارد.

به گزارش بنا نیوز به نقل از ایرنا، 'ابوالفضل صومعلو' روز چهارشنبه در کارگاه 'هم اندیشی برای تسریع در فرآیند تامین اعتبارات و اجرای پروژه‌های خدمات و تاسیسات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر' در محل وزارت نیرو در تهران افزود: در سال ۱۳۶۰ شاخص یادشده بیش از ۲۹/۱ درصد بود و به ازای هر ۱۲۹ خانوار ایرانی یک‌صد واحد مسکونی در کشور وجود داشت.

وی افزود:بنابر اظهارنظر کارشناسان اقتصادی در صورتی که این شاخص حدود ۱۰/۱ درصد باشد، همواره انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد که سیاست کنونی دولت، رونق بخش مسکن بوسیله تولید و عرضه مسکن است، چرا که مسکن سهم ۳۰ درصدی در هزینه‌های خانوار داشته و بیش از ۲۰ درصد از اقتصاد کلان کشور را بخود اختصاص داده است.

صومعلو افزود: از سال ۱۳۶۰ و با تصویب قانون زمین شهری، سیاست وزارت مسکن واگذاری زمین‌های داخل محدوده شهر با قیمت‌های دولتی بود و در کنار این امر وزارت مسکن انبوه‌سازی نیز می کرد. از آنجایی که واحدهای احداث شده در داخل محدوه شهرها قرار داشتند، مشکلی برای تامین آب و برق واحدهای ساخته شده وجود نداشت.

معاون وزیر مسکن اظهار داشت:با تغییر ساختار وزارت نیرو به ساختار شرکتی و نیز همزمان با تغییر سیاست وزارت مسکن به سمت کوچک سازی و انبوه سازی،تا پایان برنامه پنجساله دوم توسعه کشور مشکلی در زمینه تامین آب و برق واحدهای احداث شده وجود نداشت.

به گفته صومعلو در برنامه پنجساله سوم توسعه کشور سیاست وزارت مسکن بر فروش بخشی از زمین‌های خود و احداث واحدهای اجاره بشرط تملیک برای زوج‌های جوان بود که در این راستا احداث بیش از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت.

وی بابیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه، بیش از یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکونی یا زمین واگذار شد ، افزود: این در حالی است که معرفی طرح مسکن مهر ازسوی دولت نهم، مناسب‌ترین و مترقی‌ترین روش برای تامین مسکن در کشور ارزیابی می شود، چرا که قیمت زمین در آن حذف شده و واگذای آن بصورت اجاره‌ای است، امری که بسیاری از مشکلات ناشی از زمین خواری را برطرف می کند.

این مقام مسوول ایجاد یک میلیون واحد مسکونی در یکسال را کار بسیار بزرگی دانست و افزود: این در حالی است که در دولت‌های هفتم و هشتم تنها ۱۲۰ هزار واحد مسکونی ازسوی وزارت مسکن تحویل داده شده است.

صومعلو بابیان اینکه در برنامه‌‌های پنجساله چهارم و پنجم توسعه کشور ساخت بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است، تصریح کرد: هم اکنون همکاری تمام دستگاه‌ها در مورد طرح مسکن مهر در حد خوبی قرار دارد و تمام استانداران پیگیر اجرای این طرح و تامین تاسیسات زیربنایی آن هستند.

وی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۵۳۰ هزار واحد مسکن مهر مرحله پی‌ریزی را پشت سر گذاشته‌اند و بیش از ۲۶۱ هزار واحد نیز از مرحله سفت‌کاری عبور کرده‌اند و تا پایان شهریور ماه سال آینده بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیرمسکن بابیان اینکه در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب، بین ساخت مسکن و تامین تاسیسات زیربنایی آن فاصله زمانی ایجاد خواهد شد، به اعتبار ۳۲۴ میلیارد تومانی یارانه‌ای در اختیار وزیر مسکن اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ، صرف هزینه پروانه‌های ساختمانی که ۵۰ درصد هزینه مسکن مهر را شامل می شود و حدود ۱۶۴ میلیارد تومان نیز برای تاسیسات زیر بنایی و آماده‌سازی و در صورت نیاز تامین هزینه‌های ایجاد تاسیسات آب و برق صرف خواهد شد.

 

 

    نظرات