صدور پروانه ساختمان تنها در قالب طرح تفصیلی صورت می‌گیرد

صدور پروانه ساختمان تنها در قالب طرح تفصیلی صورت می‌گیرد

http://www.bananews.ir/معاون شهردار تهران در واکنش به بکاربردن واژه‌هایی چون شهرفروشی یا تراکم فروشی در برخی از رسانه‌ها که بعد از ارائه لایحه بودجه شهرداری تهران صورت گرفت، نقد را مثبت ولی شرط آن را عالمانه و منصفانه بودن دانست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir ناصر امانی در جمع مدیران حوزه برنامه‌ریزی به نقاط تمایز بودجه سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران با تلاش و همت همکاران ما در اداره کل بودجه زودتر از زمان مقرر تدوین و تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شد که یکی از شفاف‌ترین لوایح بودجه در تاریخ شهرداری تهران است.

وی با اشاره به روند مثبت بررسی و تصویب بندهای این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی، اظهار امیدواری کرد که لایحه بودجه از هفته آینده در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفته و تا قبل از پایان بهمن ماه به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران یک سازمان درآمد-هزینه‌ای است، افزود: لایحه بودجه در سه بخش درآمدها، تملک سرمایه‌های مالی و تملک سرمایه‌های دارایی به صورت شفاف و دقیق تدوین و در جهت شفاف سازی در اختیار افکار عمومی نیز قرار گرفته است.

وی با انتقاد از فضاسازی برخی رسانه‌ها در جهت القای اینکه شهرداری تهران با تراکم فروشی یا شهر فروشی درآمدزایی می‌کند، نقد را مثبت ولی شرط آن را عالمانه و منصفانه بودن دانست.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه داد: انتظار ما بعد از تقدیم لایحه بودجه به شورای اسلامی شهر تهران و شفاف سازی آن با ارائه به اصحاب رسانه آن بود که نقدها فارغ از هر رویکردی، منصفانه و در جهت مصالح شهروندان باشد.

وی به درآمد حاصله در حوزه شهرسازی اشاره کرد و گفت: تنها محل درآمد این حوزه صدور پروانه و عوارض قانونی مرتبط با آن است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران همچنین گفت: از سوی شهردار تهران نیز قبلا اعلام شده که اگر اراده دولت بر توقف صدور پروانه باشد و به ما ابلاغ کند، شهرداری تهران صدور پروانه را متوقف خواهد کرد، اما این موضوع به واسطه خواست و حقوق شهروندان شهر تهران عملی نیست. لذا شهرداری تهران سعی کرده تا صدور پروانه ساخت و ساز و نوسازی را به صورت نظام‌مند و در چهارچوب طرح تفصیلی شهر تهران به مرحله اجرا گذارد و در خارج از این چهارچوب هیچ مجوز و پروانه‌ای در شهرداری تهران صادر نمی‌شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران به نظر تخصصی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و گفت: این کمیسیون معتقد است درآمد پیش بینی شده در لایحه بودجه از محل صدور پروانه شهرسازی و زیرکدهای آن کم است.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، وی ادامه داد: ساخت و ساز و نوسازی حقی است که متعلق به مردم یک شهر است و شهرداری تنها می‌تواند گرفتن این حق را نظام‌مند کند که هدف اصلی تهیه و تدوین طرح تفصیلی شهر تهران بوده است.

وی با اشاره به کاربری املاک مسکونی به صورت تجاری یا اداری از سوی عده‌ای قلیل گفت: شهرداری با این موضوع برخورد می‌کند؛ چرا که استفاده از املاک مسکونی به عنوان ملک اداری یا تجاری هم مخل نظم شهری است و هم تضییع حقوق مردم؛ چرا که تبدیل املاک مسکونی به اداری یا تجاری در صورت احراز شرایط تعریف شده و عدم تناقض با قوانین و با پرداخت حقوق مردم و در قالب عوارض قانونی مجاز خواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات