اولین کیسه نایلونی جهان هنوز در طبیعت است!

اولین کیسه نایلونی جهان هنوز در طبیعت است!

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره تشکل زیست محیطی پیام‌آوران اردیبهشت از تولید روزانه حدود ۳۵ تا ۴۰ تن کیسه پلاستیکی در شهر کرمانشاه یاد کرد و گفت: این در حالیست که هنوز اولین کیسه‌های نایلونی تولید شده در جهان تجزیه نشده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ زهرا سادات میرمعینی در آستانه روزجهانی بدون کیسه پلاستیکی(۲۱ تیر)اظهار کرد: کیسه‌های پلاستیکی از جمله خطرناک‌ترین مواد هستند که برای تجزیه آنها حداقل ۵۰۰ سال زمان نیاز است و این یعنی اولین کیسه‌های پلاستیکی ساخته شده که در جهان رها شده، هنوز تجزیه نشده است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها تن کیسه پلاستیکی همراه رودخانه و سیلاب وارد اقیانوس‌ها می‌شود، یادآوری کرد: این کیسه‌ها مرگ گونه‌های جانوری از جمله دلفین‌ها و پرندگان آبزی را رقم می‌زنند، زیرا بسیاری از آنها به اشتباه این کیسه‌ها را می‌خورند و یا وارد کیسه می‌شوند و در آن گیر می‌کنند و می‌میرند.

میرمعینی آلودگی هوا، خاک و آب‌های زیرزمینی را از دیگر پیامدهای استفاده از کیسه‌های نایلونی دانست و تصریح کرد: این کیسه‌ها وقتی وارد مرحله تجزیه می‌شوند مواد سمی از خود متصاعد می‌کنند که محیط زیست را آلوده می‌کند و یا با آب باران شسته شده و وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند.

به گفته میرمعینی، مواد پلیمری موجود در این کیسه‌ها سرطان‌زا است و آسیب آن مستقیم به خود انسان‌ها برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این کیسه‌ها در نهایت فقط یکبار قابل بازیافت هستند و پس از آن باید سوزانده شوند چون راهی برای تجزیه آنها وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن پیام‌آوران اردیبهشت از ممنوعیت استفاده از کیسه‌های نایلونی در بسیاری از کشورها که چندان پیشرفته هم نیستند یاد کرد و افزود: این کشورها به مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی که مستقیم به خود مردم برمی‌گردد آگاه شده‌اند و از کیسه‌های پارچه‌ای یا برزنتی استفاده می‌کنند.

میرمعینی معتقد است، در هیچ کشوری به اندازه ایران از کیسه‌های نایلونی و ظروف یکبار مصرف استفاده نمی‌شود و متاسفانه مردم هنوز از مضرات این کیسه‌ها آگاهی لازم را ندارند.

وی اظهار کرد: در همین شهر کرمانشاه بنا به گفته مدیرعامل شرکت بازیافت، روزانه ۳۵ تا ۴۰ تن کیسه نایلونی در زباله‌ها تولید می‌شود که اگر این عدد را در تعداد روزهای سال ضرب کنیم، عدد بسیار بزرگی می‌شود.

این فعال محیط زیست جایگزینی کیسه‌های نایلونی با کیسه پارچه‌ای و ... را زمان‌بر و نیازمند فرهنگ‌سازی و البته صرف هزینه دانست و تصریح کرد: این کار باید از خود مردم شروع شود که از کیسه نایلونی استفاده نکنند و یا یک کیسه را برای مدت طولانی همراه داشته باشند و فقط در همان یک کیسه خرید کنند.

میرمعینی بیان کرد: از سوی دیگر باید در فروشگاه‌ها این فرهنگ‌سازی انجام شود که به مردم کیسه پلاستیکی ندهند که هم از نظر هزینه به نفع خود فروشگاه است و هم باعث می‌شود مردم یاد بگیرند برای خرید ساک همراه داشته باشند.

وی یادآوری کرد: این کار اگرچه زمان‌بر است، اما در نهایت جواب خواهد داد.

عضو هیات مدیره تشکل پیام‌آوران اردیبهشت از برنامه این تشکل برای توزیع رایگان کیسه پارچه‌ای بین مردم به مناسبت روز بدون کیسه پلاستیکی خبر داد و گفت: روز دوشنبه (۲۱ تیر)، هزار کیسه پارچه‌ای را در ۱۴ فروشگاه بزرگ شهر به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌کنیم و در کنار آن آموزش و اطلاع رسانی را به مردم خواهیم داشت.

میرمعینی اظهار کرد: برنامه داریم در مراحل بعدی کیسه‌هایی را تهیه کنیم که خود متشکل از چند کیسه کوچکتر است و می‌توان چندین محصول و میوه متفاوت را در آن جای داد و بعد از هر بار خرید کیسه را خالی کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: البته برای انجام این کار نیازمند اعتبار و تامین هزینه هستیم و انجام چنین کارهایی با دست خالی بسیار دشوار است.

 

ایسنا

    نظرات