ریزگردها، محصولات کشاورزی سیستان را نابود کرده اند

ریزگردها، محصولات کشاورزی سیستان را نابود کرده اند

http://www.bananews.ir/نماینده مردم خاش و میرجاوه با انتقاد از خسارات ریزگردها در سیستان گفت: متاسفانه ریزگردها موجب خشکی، آسیب دیدگی و در نهایت نابودی محصولات کشاورزی شده و در نیمه سال زراعی خسارات زیادی را به کشاورزان وارد کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir علی کرد اظهار کرد: کمبود وسایل نقلیه، امکانات، نیروی انسانی به ویژه اعتبارات لازم در منطقه سیستان برای مقابله با پدیده ریزگردها باید در دستور کار ستاد بحران قرار گیرد و همچنین وزارت کشور نسبت به تامین اعتبارات لازم اقدام کند.

وی با اشاره براینکه شن های روان کشورهای افغانستان و پاکستان با باد همراه و بر فضای استان حاکم شده اند، افزود: ریزگردها هنوز در سیستان وجود دارد به طوری که اکثر راه‌های روستایی در این منطقه و مناطق تابعه را مسدود و حتی تردد مسافران و شهروندان را با مشکل مواجه کرده همچنین این توفان باعث تاخیر و لغو پروازهای هفته گذشته استان شده است.

وی افزود: ستاد بحران باید هر چه سریعتر اکیپ های کمک رسان ادارات راه و شهرسازی را به روستاهای سیستان و توابع اعزام تا با جمع آوری شن های حاصل از ریزگردها در مسیر جاده ها و راه های ارتباطی نسبت به بازگشایی آنها اقدام کنند.

نماینده مردم خاش ومیرجاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئولان ستاد بحران باید نهایت اهتمام خود را در راستای مدیریت ریزگردها و همچنین بادهای ۱۲۰ روزه داشته و شدت خسارات وارده را کاهش دهند.

کرد عنوان کرد: متاسفانه ریزگردها موجب خشکی، آسیب دیدگی و در نهایت نابودی محصولات کشاورزی شده و در نیمه سال زراعی خسارات زیادی را به کشاورزان وارد کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن شهرستان های بخش سیستان و بخش هایی از زاهدان در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه، ستاد بحران وزارت کشور باید با توجه به سابقه ریزگردها در استان، آمادگی لازم را در فرمانداری و بخشداری های استان برای موارد مشابه ایجاد کند.

کرد اذعان کرد:با توجه به اینکه بیماران، سالمندان و کودکان در مواقع بحران ریزگردها بیش از سایرین دچار آسیب می شوند لازم است مراکز بهداشتی و درمانی شبکه‌های بهداشت و همچنین بیمارستان ها آمادگی لازم را برای خدمات رسانی مطلوب داشته و به نوعی در حال آماده باش قرار گیرندکه خوشبختانه گزارش های به دست آمده حاکی بر عدم ضرر جانی بوده است.

وی از مسئولان خواست اقدامات موثر و پیشگیرانه ای برای مدیریت ریزگردهای سیستان را انجام دهند و افزود: سیستان تنها منطقه ای درکشور است که بیشترین خسارات را در هنگام بادهای ۱۲۰ روزه و معضل ریزگردها متحمل می شود.

 

ایسنا

    نظرات