چگونه زاینده رود احیا می‌شود؟

چگونه زاینده رود احیا می‌شود؟

http://www.bananews.ir/مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: اگر قرار است زاینده رود احیا شود باید در شیوه های استفاده از آب و در رشدی که در بخش صنعت و کشاورزی داریم عقب نشینی کنیم و چاره ای غیر از این نداریم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ حمید ظهرابی در آیین اختتامیه "برای مادرم زمین می نویسم" که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: در آستانه دهه تولد امام مهربانی ها آرزو می کنم که منش و روش این بزرگوار در مواجهه با طبیعت بتواند برای همه ما الگویی باشد در حفظ محیط زیست و تنوع زیستی تا بیشتر از آنچه که تا امروز بوده احساس مسئولیت کنیم.

ظهرابی تصریح کرد: محیط زیست ما در کشور و در استان با مشکلات بسیاری روبروست. آلودگی هوا به عنوان یکی از دستاوردهای بی توجهی بشر به ظرفیت محیط زیست و طبیعت در بار گذاشتن بر آن، موضوعی است که همه با آن آشنا هستیم. در کلانشهر اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای آلوده کشور موضوع آلودگی هوا چالشی جدی است که همواره با آن مواجهیم.

وی اضافه کرد: موضوع کمبود آب و خشکیدن زاینده رود که شاهرگ اصلی حیات برای شهر اصفهان است نتیجه بی توجهی مان به ملاحظات محیط زیست و بی توجهی به ظرفیت های اکوسیستم در تعریف مأموریت برای آن بوده است. وقتی میزان منابع و مصارف زاینده رود را در کنار هم می گذاریم، می بینیم که چه جفایی بر رودخانه شده و هیچ مسأله ای غیر از بی تدبیری نبوده است. مدیریت نمی تواند عامل اصلی خشکی زاینده رود باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: اگر فرض را بر این بگذاریم که تونل کوهرنگ ۳ و تونل بهشت آباد هم به نتیجه برسد و آب آن منتقل شود و در رودخانه زاینده رود جاری بشود، باز هم رودخانه نزدیک به ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب کم دارد.

ظهرابی افزود: حتی با فرض اینکه در آینده شرایط موجود به همین وضع فعلی باقی بماند، توسعه ای اتفاق نیفتد، جمعیت افزایش پیدا نکند، طرح های آتی انتقال آب جاری شوند، ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب هم که از توسعه شهری و فاضلاب های انسانی تأمین می شود در بخش صنعت مصرف شود، با تمام این شرایط ما ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب کم داریم که این چیزی به غیر از بی تدبیری نیست.

وی با بیان اینکه در منابع زیرزمینی هم همین مقدار کسری آب داریم، اظهار کرد: مخازن و سفره های آب زیر زمینی ما سالی ۳۵۰ میلیون مترکمعب کسری دارند. طبیعی است که با این اتفاقات باید زاینده رود خشک بشود و اگر قرار است که احیا شود ما باید در شیوه های استفاده از آب و در رشدی که در بخش صنعت و کشاورزی داریم باید عقب نشینی کنیم و چاره ای غیر از این نداریم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان افزود: موضوع گرد و غبار هم مسئله ای است که کشور و استان را به عنوان معضلی جدی تهدید می کند. تنوع زیستی روبه زوال ما خود آینه دیگری است از اتفاقاتی که ما داریم بر سر مادرمان زمین می آوریم. بسیار امیدوارم که حضور قشرهای مختلف مردم از جمله ورزشکاران، هنرمندان و ادیبان بتوانند در زمینه فرهنگسازی مؤثر عمل کنند و امیدوارم که جشنواره برای مادرم زمین می نویسم سرآغازی باشد برای فعالیتی که نتیجه آن همراهی و مشارکت همگانی مردم در حفظ محیط زیست باشد و انجام رسالت یکایک ما در زمینه حفظ چیزی که خداوند به عنوان ودیعه در اختیار ما قرار داده است.

 

ایسنا

    نظرات