رسانه‌ها کمترین توجه را در بخش فرهنگ سازی و آموزش محیط زیست دارند

رسانه‌ها کمترین توجه را در بخش فرهنگ سازی و آموزش محیط زیست دارند

http://www.bananews.ir/

یک پژوهشگر رسانه گفت: با توجه به تحقیقاتی که انجام دادیم روزنامه‌ها کمترین توجه را در بخش فرهنگ سازی و آموزش محیط زیست دارند و بیشترین کارکرد آنها در بخش اطلاع رسانی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ زهره جوادیه در "نشست تخصصی بازنمایی معرفه‌های محیط زیست در رسانه‌ها" که امروز در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه دفتر مطالعات محیط زیست تحقیقی را انجام داده است با عنوان نقش رسانه‌ها بر محیط زیست به ویژه در روزنامه‌ها،‌ عنوان کرد: ۳۲ روزنامه پر مخاطب با گرایش‌های فرهنگی هنری، سیاسی اقتصادی در بازه سه ماهه دوم سال بر مولفه‌های زیست محیطی توجه کرده بودند را مورد بررسی قرار دادیم و در این بررسی به دنبال دو کارکرد مهم رسانه‌ها یعنی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بودیم که در مطالعات انجام شده روزنامه‌های اجتماعی فرهنگی بیشتر از روزنامه‌های اقتصادی به مولفه محیط زیست توجه داشته‌اند. در نتایج تحقیق روزنامه‌های "همشهری"، "مردم سالاری" و "فرهیختگان" بیشترین پوشش خبری محیط زیست را داشته‌اند. روزنامه‌های "کیهان و "وطن امروز" در حد وسط بودند.

این پژوهشگر رسانه در ادامه افزود: بیشترین مولفه‌های محیط زیستی که روزنامه‌ها به آن توجه داشتند شامل" گرد و خاک" و "ریزگردهای معلق"،" زیست بوم جنگل‌ها و باغ‌ها"، "چالش‌های محیط بانان و حمایت از حقوق آنها"، "آب"، "رودخانه‌ها و منابع آبی زیر زمینی"و همچنین" زیست بوم دریایی و دریاچه‌ها" بوده‌اند.

او ادامه داد: بیشترین کارکرد روزنامه‌ها در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بود و کمترین توجه به بخش آموزش و فرهنگ سازی بود.

در بخش دیگری از نشست اسماعیل کهرم مشاور سازمان محیط زیست ضمن مقایسه رسانه‌های ایرانی و خارج از کشور گفت: زمانی که خبرنگاران این رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند من حس می‌کنم خبرنگاران آنها نسبت به خبرنگاران ما آگاه‌تر هستند. به نظر من خبرنگاران به ویژه خبرنگاران محیط زیست باید دوره‌های آموزشی در حوزه محیط زیست بگذرانند و با آمادگی بیشتری در این زمینه فعالیت کنند. خبرنگاران باید اندازه کارشناسان حرفه خود اطلاعات خود را بالا ببرند و بیشتر به سمت جزئیات خبر بروند. کمتر روزنامه‌ای در ایران می‌بینم که به صورت تخصصی در زمینه محیط زیست کار کند.

در ادامه نشست محمد حیدری دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه در خصوص فعالیت NGOها و سازمان‌های مردم نهاد در خصوص محیط زیست گفت: امروز نماینده تنها روزنامه محیط زیست "سبزینه" غایب است. البته در همه حوزه‌ها چنین مشکلاتی داریم. زندگی شهری سریع رشد کرده است و صنعتی شدن آنقدر به سرعت بود که هزینه‌های زیادی متحمل محیط زیست شد.

قبل از ورود به این بحث باید بگویم توقع ما از روزنامه‌ها و NGOها زیاد است. باید به خلأ قانونی که در دولت‌های قبل در مورد NGOها بود اشاره کنیم. دولت قبل اعتقادی به این سازمان‌ها نداشت. دولت فعلی این سازمان‌ها را قبول کرده است. نیروهای متخصص در این زمینه کم فعالیت دارند و ما با کمبود نیرو مواجه هستیم.

او با بیان اینکه توقع ما از رسانه‌ها زیاد است گفت: کل مطبوعات ما که حدود ۷۰۰۰ است حدود ۶۲ میلیارد بودجه برای آنها تعریف شده بود که از این مقدار ۵۲ میلیارد محقق شده است. الان رسانه‌ها چه کار می‌توانند در این زمینه انجام دهند؟ NGOها حلقه رابط توده مردم و دولتمردان هستند. اما اکثر سمن‌ها استقلال مالی ندارند و به همین دلیل به سمت دولت و مقام‌های دولتی می‌روند و این باعث می‌شود کارکرد خود را از دست دهند.

حیدری در خصوص روزنامه نگاری زیست محیطی گفت: تمام حوزه‌های تخصصی در رسانه‌ها نیاز به آموزش دارند. مهمترین کارکرد روزنامه‌ها پوشش اخبار توسط رسانه و انتشار خبر است تا جامعه را نسبت به موضوعی حساس کند. این حساسیت با نوعی ترس همراه است. اگر ایجاد ترس مقطعی باشد و در کنار آن آموزش وجود نداشته باشد قطعا بی تاثیر است.

وی با بیان اینکه خبرنگار محیط زیست باید زیاد سفر کند، دقیق باشد، با منابع خبری خود به صورت مستمر در ارتباط باشد و در طی بازدیدهای خود سوژه‌هایی را طراحی کند و نه سوژه‌های مطرح و معروف گفت: متاسفانه دولت و هیچ نهادی از خبرنگاران در این زمینه حمایت نمی‌کند.

ضعف عمده ما این است که به اطلاعات، آمار و ارقام دسترسی نداریم، ارقام موجود با سایر ارقام نهادها مغایرت دارد و روزنامه‌ نگاران به دنبال این مسئله نمی‌روند.

احسان محمدی از دیگر سخنرانان این نشست بود. او با گلایه از سازمان محیط زیست و مردم گفت: زیست بوم تنها رسانه تخصصی در حوزه محیط زیست است که هیچ نهادی از آن حمایت نکرده است.

او با اشاره به رنکینگ الکسا گفت: بیشترین بازدید ایرانیان از سایت‌های گوگل، ورزش ۳، دیجی‌کالا، یاهو، ویکی پدیا، شاپرک، اینستاگرام، دیوار است که هیچ کدام از آنها به محیط زیست ربطی ندارند و فقط سایت‌های خبری، بخش کوچکی از خبرهای خود را به محیط زیست اختصاص می‌دهند که در این میان و در رتبه ۱۶ فارس، رتبه ۳۳ عصر ایران و ۴۰ ایسنا بازدید ها را به خود اختصاص داده اند . گویا محیط زیست دغدغه هیچ کدام از ما نیست و حتی صدا و سیما نیز وقتی برای محیط زیست اختصاص نداده است.

احسان محمدی با اشاره به حادثه دسامبر ۱۹۵۲ در انگلستان گفت: تا این حادثه در تهران رخ ندهد ما به آلودگی هوا توجه نخواهیم کرد. در این سال در لندن به دلیل عدم اعلام جانسون شهردار وقت به دلیل آلودگی حدود ۱۲ هزار نفر کشته و ۲۰۰ هزار نفر صدمه جسمی دیده‌اند. اما در کشور ما تا زمانی که آلودگی از حد بحران نمی‌گذرد فقط نشست‌های خبری برگزار می‌شود.

نشست تخصصی بازنمایی معرفه‌های محیط زیست در رسانه‌ها امروز با سخنرانی اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست محمد حیدری دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه، احسان محمدی مدیرمسئول سایت زیست بوم و فعال محیط زیست همچنین زهره جوادیه پژوهشگر رسانه برگزار شد.

 

ایسنا

    نظرات