حداقل۲۰۰هکتار جنگل در آتش سوخته است

معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان، گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حداقل ۲۰۰ هکتار جنگل در آتش‌سوزی سه روز گذشته در این منطقه از بین رفته است .



ایرن-دکتر محمد باقر صدوق در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به این که نیروهای محیط بان، جنگل‌بان، عوامل محلی ، بسیج، تشکل های مردمی ، هلال احمر و ستاد حوادث غیر مترقبه استان و استان‌های همجوار برای مهار آتش‌سوزی به منطقه اعزام شده‌اند، افزود: متاسفانه شیب زیاد و بروز آتش‌سوزی در ارتفاعات مهار آنرا با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی با اشاره به این که این آتش‌سوزی از سه روز قبل آغاز شده است، گفت: آتش با سرایت به برگ‌های زرد ریخته شده کف درختان، وسعت یافته است.
معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که هنوز علت اصلی آتش‌سوزی مشخص نشده است، تصریح کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده پیش‌بینی‌ می‌شود آتش تا شامگاه شنبه مهار شود.
ساسان علی‌نژاد، مدیر کل محیط زیست گلستان نیز به ایسنا گفت: آتش‌سوزی در چندین منطقه رخ داده است که بخشی از آن متعلق به اراضی سازمان جنگل‌ها و بخشی نیز متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون تمامی مسوولان استانی در بخش امداد و نجات در محل برای مهار آتش‌سوزی مستقر هستند.
رسول حسام، مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان نیز از اعزام دو فروند بالگرد برای اطفای این آتش‌سوزی خبر داد.
وی درباره جزئیات حادثه آتش‌سوزی در جنگلهای‌ گلستان به ایسنا گفت: وقوع حریق در ساعت ۱۰:۳۰ صبح پنجشنبه به اداره کل مدیریت بحران استان گلستان گزارش شد که در حال حاضر عملیات اطفای حریق همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه حادثه دیده و همچنین شرایط جوی و وجود وزش باد در برخی از ساعات مهار این آتش‌سوزی برای گروه‌های عملیاتی دشوار شده است.
به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نیروی انسانی به همراه دو بالگرد در مناطق حادثه دیده در حال اطفای حریق هستند و ساعت ۱۴ شنبه نیز دو بالگرد دیگر از تهران به منطقه اعزام شوند.
وی با بیان اینکه تاکنون این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است، برآورد وسعت آتش‌سوزی در این جنگلها را منوط به پایان عملیات دانست، افزود: آتش در این منطقه به صورت تاجی نیست و در سطح زمین پهن است که این موضوع باعث می‌شود آتش به کندی حرکت کند و با توجه به فصل پاییز میزان دود این آتش‌سوزی بسیار بالا است و برآورد خسارات احتمالی حادثه به طول می‌انجامد.
حسام خاطر نشان کرد: اگر شرایط جوی بیش از حد با وزش باد همراه باشد، احتمال اینکه این حریق به شکل تاجی ادامه یابد وجود دارد که در این صورت شرایط بسیار سخت خواهد شد، البته سازمان هواشناسی شرایط جوی بحرانی را گزارش نداده است.
مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان ابراز امیدواری کرد که تا پایان امروز آتش‌سوزی در جنگلهای گلستان مهار شود.

    نظرات