بام سبز، حرارت ساختما‌ن‌ها را کاهش می‌دهد

سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردای اصفهان گفت: وجود بام سبز در بام ساختمان‌ها می‌تواند تا ۵۰ درصد از درجه حرارت ساختمان در فصل‌های گرم سال کم کند.



شاسا-داریوش فتحی در همایش بام سبز اظهار داشت: فضا یا بامی که بر روی آن پوشش گیاهی سبز استفاده شود، می‌تواند به عنوان بام سبز و یک حیاط خصوصی استفاده شود. وی با اشاره به اینکه تاریخ بام سبز به سال‌های بسیار دوری بر می‌گردد، افزود: نخستین نمونه بام سبز در جهان مربوط به باغ‌های معلق بابل است که جزو عجایب هفت‌گانه به حساب می‌آید.
سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردای اصفهان تصریح کرد: از اواخر دهه ۵۰ میلادی با پیشرفت تکنولوژی در ایالات متحده و کشورهای اروپایی، ساخت بام سبز نیز رونق گرفت. وی ادامه داد: با توجه به گران بودن زمین در شهرها و ساخت ساختمان‌های بزرگ، مالکان به فکر احداث حیاط خصوصی و بام سبز افتاده‌اند.
فتحی با اشاره به اینکه امروزه قابلیت ساخت بام سبز و احداث فضای سبز در بام‌ها با تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در حال انجام است، اضافه کرد: این بام‌ها از حدود ۱۵ سال پیش با ورود سیستم‌های پیشرفته به ایران وارد شد. وی با بیان اینکه بام سبز تاثیرات فراوانی بر محیط زیست آپارتمان دارد، تاکید کرد: بام سبز علاوه بر اصلاح هوا و تاثیر بر سلامت روانی، به عنوان عایق بام نیز به حساب می‌آید.
سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردای اصفهان افزود: کاهش اثرات جزایر گرمایی، افزایش تنوع زیستی، کاهش سرازیر شدن روان‌آب‌ها در هنگام بارندگی و جلوگیری از انتشار ذرات معلق در هوا جزو مهم‌ترین تاثیرات زیست محیطی بام سبز است. وی تصریح کرد: وجود بام سبز در بام ساختمان‌ها می‌تواند تا ۵۰ درصد از درجه حرارت ساختمان در فصل‌های گرم سال کم کند.
فتاحی بیان داشت: افزایش ارزش افزوده ساختمان‌ها، کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش عمر مفید بام‌ها جزو مهم‌ترین اثرات اقتصادی استفاده از بام سبز است.

    نظرات