دیدار استاندار خوزستان با انجمن های صنفی استان

به گزارش روابط عمومی-جمعی از فعالان انجمن های صنفی استان بعدظهر روز ۱۸ تیر در سالن سرسرای استانداری با استاندار خوزستان دیدار و گفتگو کردند. در این نشست که با حضور همایون یوسفی نماینده اهواز باوی و حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی و محمد هادی قنوات منشی شورای شهر اهواز برگزار شد، مسئولین انجمن های صنفی مختلف استان دغدغه و چالش های همکاران خود را بازگو کردند.

استاندار خوزستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: متاسفانه اقتصاد کشور بر اثر رانت های دولتی و مسائلی از این دست به وضعیت فعلی مبتلا شده و کسی جرات جراحی این اقتصاد را ندارد.

غلامرضا شریعتی افزود: در حال حاضر رقم بسیار بالایی در کشور به یارانه های سوخت اختصاص پیدا می کند که این کار در واقع استفاده نابجا و نادرست از یارانه است. هدف از یارانه کمک به اقشار ضعیف جامعه است اما همانطور که می بینیم اقشار ثروتمند بهره بیشتری از یارانه کسب می کنند.

شریعتی اقتصاد کشور را اقتصادی بزرگ اما با ساختاری نامتناسب عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در نتیجه چنین وضعیت اقتصادی باعث نارضایتی گروه های مختلف جامعه می شود که یکی از علل آن را می توان استفاده کمتر از نیروهای متخصص و روزمرگی در سطوح مختلف مدیریتی عنوان کرد در حالی که این شیوه مدیریت کشور و استان خوزستان را به هیچ جایی نخواهد رساند.

وی ادامه داد: در نخسین دیداری که با رئیس جمهور داشتم تاکید کردم که در نظام برنامه ریزی نگاه تساوی به استان ها عادلانه نیست زیرا باید به خدماتی که خوزستان به کشور ارائه می دهد توجه کرد. در حال حاضر حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد  نفت کشور از استان خوزستان بدست می آید که این حجم بدون در نظر گرفتن گاز، پتروشیمی و محصولات کشاورزی می باشد پس طبیعی است که باید توجه بیشتری به این استان صورت بگیرد.

شریعتی بیان کرد: وضعیت و ساختار خوزستان به گونه ای است که در صورت آبادانی و توجه بیشتر اثرات آن به دیگر نقاط کشور نیز سرایت پیدا می کند؛ هرچند طی چند سال اخیر اقدامات خوبی در خوزستان انجام شده است اما در برابر نیازهای استان اصلا کافی نیست.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان گفت: تردیدی نداشته باشید که ما به مشکلات بخش خصوصی شناخت و آگاهی کامل داریم و این مشکلات را به سطوح بالاتر منتقل خواهد شد و در حد توان نیز در راستای رفع مشکلات گام برداشته شده است.

وی در خصوص ورود شرکت های غیربومی به استان خوزستان بیان کرد: هیچ استانی مانند خوزستان پروژه های ملی وجود ندارد و اقتصاد هیچ استانی نیز مانند این استان به اقتصاد کشور گره نخورده است در نتیجه بسیاری از این پروژه ها به دلیل ملی بودن مناقصات آن در تهران برگزار می شود پس در نتیجه تعداد پیمانکاران غیر بومی نیز در خوزستان بیشتر است هرچند ما در کنار نیروهای بومی استان هستیم و بر صیانت و حفظ حقوق شرکت های بومی اعتقاد و تاکید داریم.

استاندار خوزستان گفت: درخصوص مشکلات انجمن های صنفی تلاش می شود آن دسته از مشکلات آنها که در استان قابل حل است بررسی و دنبال می شود و آن بخش از مشکلات که در سطح ملی و کشوری است نیز پیگیری و مکاتبه خواهد شد.

در ادامه رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارفرمائی خوزستان و عضو هیئت رئیسه شورای شهر اهواز گفت: امروز در اینجا جمع شده ایم تا بگوییم حال و روز شرکای اجتماعی دولت در خوزستان مانند گرمای که با آن دست و پنجه نرم می کنیم خوب نیست!

محد هادی قنوات افزود: کانون انجمن های صنفی کارفرمائی خوزستان به عنوان یک تشکل قانونی ظرفیت بسیار بالا و کاملتری در مقایسه با اتاق بازرگانی یا اتاق اصناف دارد چرا که مجموعه متشکلی از تمامی صنوف است لذا جا دارد جایگاه این کانون در مجموعه تصمیم گیری استان دیده شود

هادی قنوات گفت: علی رغم این شرایط کانون، جایگاه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به اتاق بازرگانی داده شده در صورتی که کانون کارفرمایی با گستردگی فعالیت از جمله حضور نمایندگان آن هیئت های تشخیص و حل اختلاف، هیئت های بدوی و تجدید نظر، بیمه و دارایی و کمیته مشاغل سخت و زیان آور جایگاه بسیار مهمتر و دربرگیرنده تری دارد.

وی در مورد لزوم ارائه بسته های حمایتی از تولیدکنندگان در استان خوزستان اظهار کرد: در شهری مانند تبریز شهرداری و استانداری آذربایجان شرقی، دستگاه های اجرایی را مکلف به استفاده از تولیدکننده های بومی کرده است در حالی که این طرح از طرف من در شورای شهر شهر مطرح شد اما اذعان داشتند که در فرمانداری تائید نخواهد شد.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمائی خوزستان بیان کرد: کارفرمایی که کارگر کارگاه آن به دلیل مشکلات آب و هوایی ۵۰ ساعت کار می کند اما ۱۵۰ ساعت دستمزد می گیرد نمی تواند با تولید کنندگان دیگر استان ها رقابت کند. متاسفانه در حال حاضر بخش عمده ای از مشاغل در استان در حال نابودی هستند چرا که قوانین و مقرراتی دست و پاگیر مانع فعالیت آنها شده است.

وی در مورد بازنشستگی های پیشاز موعد در خوزستان یاداور شد: در استان خوزستان سالی ۳۰ هزار نفر درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند که ۱۵ هزار نفر از آنها بازنشسته می شود که در بین آنها افراد زیر ۴۰ سال هم دیده شده است! با این شرایط هر چقدر شغل ایجاد شود باز هم این بازنشسته ها که اکثر آنها سن زیادی هم ندارند فضای کسب و کار را خراب می کنند یا اینکه نیروهای مختصصی که برای آنها زحمات بسیاری کشیده شده به دلایل متعدد در استان های دیگری جذب می شوند در نتیجه شرکت هایی مانند گروه ملی در حال خالی شدن از این نوع افراد هستند.

وی گفت: اگر ما به دنبال بهبود فضای اشتغال هستیم باید جلوی قانون سخت و زیان آور گرفته شود تا وضعیت اشتغال استان بهبود بیابد یا اینکه دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور تعطیل شود زیرا بخش خصوصی استان را نابوده کرده است؛ پیش از این قرار بود در برنامه ششم توسعه طی تکلیفی که مجلس کرده بود فضای کسب و کار بهبود پیدا کند در حالی که هر روز شاهد رویش موانعی برای این فضا هستیم. در حال حاضر بخش عمده ای از پروژه ها و خرید های دستگاه های مختلف از خارج از استان انجام می شود که باعث خروج سرمایه و خروج مالیات بر ارزش افروده از استان می شود.

هادی قنوات با یادآوری ظرفیت خاص استان خوزستان در بخش خصوصی افزود: در هیج جای کشور بخش خصوصی ظرفیتی مانند استان خوزستان ندارد اما در استان های دیگر از کانون های کارفرمایی برای انتصاب مدیران حداقل در حوزه اشتغال و کار مشورت گرفته می شود اما در خوزستان به کانون توجهی نمی شود در صورتی که سرنوشت بخش خصوصی در دست این مدیران می باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان نیز ضمن معرفی انجمن استان خوزستان گفت: در حال حاضر عدم نقدینگی که در استان وجود دارد شرکت های عمرانی را از چرخه حیات کرده است. در این خصوص پیشنهاد می شود تعریف پیمانکاری بازتعریف شود چرا که در حال حاضر قرارداد پیمانکاری با پیمانکار بسته می شود اما مانند سرمایه گذار از او انتظار دارند.

علی طاهری افزود: اقدام هایی که برای حمایت از پیمانکار بومی بود در حد نامه و ابلاغیه بوده و در عمل هیچ اتفاقی برای حمایت از پیمانکار بومی نمی افتد.

لینک اصل خبر در سایت انجمن شرکت های عمرانی خوزستان

    منبع خبر

    انجمن شرکت های عمرانی خوزستان

    انجمن شرکت های عمرانی خوزستان یک انجمن می باشد

      نظرات