آغاز پایش آنلاین صنایع کشور در چارچوب استاندارد ملی

شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با استاندارد ملی پایش آنلاین صنایع توسط سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد در کل کشور اظهار کرد: سازمان محیط زیست با همکاری سازمان ملی استاندارد چارچوب مدونی را برای نصب سیستم پایش آنلاین در خروجی دودکش‌ها و فاضلاب صنایع تعیین و تصویب کرده است که تاکنون در کشور در این خصوص استاندارد ملی نداشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: تدوین ۱۳ هزار استاندارد ملی در سه سال اخیر

وی افزود:‌ اخیرا ابلاغیه استفاده از استاندارد ملی در صنایع صادر شده است که صنایع کل استان‌های کشور باید این استاندارد را رعایت کنند.

انصاری گفت: مطابق تبصره ۳ ماده ۱۱ قانون هوای پاک، صدور پروانه بهره برداری در صنایعی که مشمول ارزیابی اثرات توسعه هستند اعم از در حال فعالیت و یا جدید مشروط به نصب و راه اندازی پایش آنلاین شده است، بنابراین وضع استاندارد ملی در این خصوص یک ضرورت بود که پس از قریب دو سال بررسی کارشناسی خوشبختانه به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: صنایعی از جمله سیمان، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و عمدتا صنایع بزرگ مقیاس جزء اهم واحدهای مشمول پایش آنلاین آلاینده‌های خروجی و ملزم به رعایت این استاندارد ملی هستند.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد‌: در ماده ۱۶ قانون هوای پاک نیز در خصوص نظارت و بازرسی ماموران سازمان حفاظت محیط زیست و عدم همکاری صنایع در هنگام نمونه برداری و تعیین میزان آلودگی و همچنین تخلفات آزمایشگاه‌های معتمد جرایمی مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است که در صورت عدم همکاری و ارائه گزارش خلاف واقع از جانب صنایع و یا آزمایشگاه ها و از طریق سازمان محیط زیست و همچنین اعلام به مراجع قضایی پیگیری و اعمال می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات