جلوخان؛ جلودار احیای توس

جلوخان؛ جلودار احیای توس

جلوخان؛ جلودار احیای توس
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید مسعود ریاضی در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون رای مثبت شورای تخصصی میراث فرهنگی کشور به طرح بازپیرایی پیشخوان آرامگاه فردوسی، اظهارکرد: نزدیک به یک سال از فعالیت کمیسیون عمران و توسعه توس شورای پنجم شهر مشهد می‌گذرد؛ پیش از این، ساختاری با محوریت توس وجود نداشت و به همین منظور سعی کردیم به امور زیربنایی بپردازیم و مقدمات مورد نیاز برای شکل گیری بستری برای احیای توس فراهم شود.
ریاضی با بیان اینکه به ازای کمیسیون‌های شورا یک ساختار موازی و معاونت اجرایی در شهرداری وجود دارد که همراستا با آنها فعالیت می‌کنند، گفت: در خصوص توس چنین ساختاری وجود ندارد و به همین دلیل کمیسیون به ناچار در برخی حوزه های اجرایی به مشکل برخورد می‌کند.
وی افزود: با حمایت اعضای شورا و شهردار مشهد اقدامات بسیار خوبی در حوزه توس انجام شده که از جمله آنها می‌توان به تصویب سند احیای توس و تصویب اساسنامه شرکت توسعه پایدار توس اشاره کرد.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه توس با اشاره به همکاری خوب دستگاه‌ها و نهادهای دولتی دخیل در این حوزه، تصریح کرد: ناحیه توس از سال ۱۳۹۲ به شهر مشهد پیوسته در حالی که فاقد طرح شهری است؛ مقارن با روی کار آمدن شورای پنجم، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برای تهیه طرح شهری ناحیه منفصل
توس دست به کار شد و یک سال است که مشاور بر روی طرح راهبری کار می‌کند و اکنون به مرحله طرح در کمیسیون ماده ۵ رسیده و در حال بررسی است.
ریاضی با بیان اینکه پیش از فعالیت شورای پنجم شهر مشهد بودجه مشخصی برای توس وجود نداشته است، اظهارکرد: به منظور باززنده سازی توس اقدامات متنوعی انجام شد که بعنوان مثال می‌توان به تهیه نقشه های شهری و ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی اشاره کرد.
وی در ادامه صحبت های خود گفت: خوشبختانه طرح بازپیرایی جلوخان پس از طی مسیر طولانی، گذراندن وقفه هایی به دلایل مختلف و رفت و برگشت بین دستگاه های ذی‌ربط سرانجام از سوی شورای تخصصی میراث فرهنگی کشور به تصویب رسید. این فضای نابسامان در حال حاضر با ۷ هکتار وسعت، زیبنده شان و جایگاه فردوسی نیست.
ریاضی افزود: کلیات نقشه‌ها و طرح بازپیرایی پیشخوان آرامگاه فردوسی از سوی معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و دیگر اعضای حاضر در جلسه بررسی، به امضاء رسید و طبق آن مقرر شد جزئیات طرح مذکور ظرف یک هفته از سوی یک کمیته کارشناسی ۵ نفره تایید و آماده اجرا شود.
وی با بیان اینکه پس از تایید نقشه‌ها نیز دشواری هایی همچنان برسر راه است، گفت: در گام بعدی نیازمند نقشه عمرانی (civil)، شامل نقشه های مکانیکی و برقی خواهیم بود؛ سپس با تایید تیم اجرایی از سوی شهردار، عملیات عمرانی آغاز می‌شود. طی یک ماه آینده کارگاه در محل جلوخان تجهیز و پیمانکار شروع به کار خواهد کرد.
ریاضی خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که در اواخر سال گذشته برای احیا جلوخان درنظر گرفته شده ۲.۵ میلیارد تومان است ولی با توجه به مصوبات اخیر، نوسانات بازار ارز، افزایش قیمت‌ها و تکمیل نقشه های اجرایی به اعتباری در حدود ۱۴ میلیارد تومان نیازمندیم که در کمیسیون های توس و بودجه باید طرح و تصویب شود.
وی در پایان صحبت های خود گفت: فعالیت در حوزه توس و فردوسی، فعالیتی ولایی است؛ ۲۲ سال از صدور فرمان رهبری درخصوص توس گذشته و هنوز اقدام درخور و شایسته‌ای انجام نشده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات